Jelenlegi hely

White Monday avagy a konzumtársadalom lelkiismerete

Idén november 19-én végigsöpört Svédországon a “White Monday” láz, melynek létrehozója az Emmaus Stockholm. Kik ők és mi az a Fehér Hétfő? Hogy jutunk el Svédországtól a konyhai szelektív szemétgyűjtésig?

White Monday a konzumtársadalom lelkiismerete

A “White Monday”  mozgalom nevéből kikövetkeztethetően a “Black Friday” ellenpólusaként hozták létre. A “Fehér Hétfő” az új termékek vásárlási láza ellen irányul, a leárazásokkal kreált, a világszerte mesterségesen szított vásárlási roham kialakulása okán.

A “Fehér Hétfő” a fenntarthatóbb vásárlási módokra való ösztönzésről szól, mellyel leginkább az újrahasználatra és átalakításra (átszabás, javítás) hívják fel a figyelmet.

Országszerte több mint 120 bolt, szervezet, influencer csatlakozott a mozgalomhoz és hirdetik a fenntartható fogyasztást, új alternatívák kialakítását az újrafelhasználás terén.

Az Emmaus Stockholm eredeti felhívásást ITT találod.

Mi, vagy ki az Emmaus? 

Az Emmaus Stockholm egy független szervezet, de része a globális Emmaus-mozgalomnak, melyet a francia Abbé Pierre alapított 1949-ben. A 2007-ben meghalt abbé a 20. század második felében Kalkuttai Teréz anya és dom Helder Camara mellett a keresztények társadalmi igazságtalanságok elleni küzdelmének egyik szimbolikus alakjává vált. Házába rendszeresen fogadott nehézségekkel küszködő, szegény embereket. A hely egyfajta nemzetközi ifjúsági szállássá alakult, mely az Emmaüs nevet kapta.

A világi jellegű Emmaüs közösséget 1953-ban alapították. 1954-ben Franciaországban nagyon kemény tél volt, több ember megfagyott. Ebben a katasztrofális helyzetben Pierre abbé a Radio Luxembourg hullámhosszán drámai felhívást intézett a nemzethez.  A felhívás a „jóakarat fellázadásához” vezetett, hatására a közösség rövid idő alatt hatalmas mennyiségű adományra tett szert. Már a felhívást követő napokban közel 2000 tonna adomány gyűlt össze, mintegy félmilliárd francia frank értékben. Az első időben ezek az adományok kizárólag a legnagyobb szükségben szenvedők között kerültek szétosztásra, később, a közösség fejlesztésére is jutott.

Idővel, a fejlődés következtében, a közösség több szervezetre tagozódott. 1969-ben tartották meg az első világtalálkozót Bernben. Az Emmaüs mára az egész világot behálózó mozgalommá vált: a társult szervezetekkel együtt az 5 kontinens közel 50 országban van jelen a világ 36 országában 300 közösségükkel. Munkájukat a Nemzetközi Emmaüs Mozgalom fogja össze.

A befolyt pénzekből a harmadik világ szegényeit segélyezik, küzdenek az analfabetizmus ellen, részt vesznek az emberi jogok védelmében,szállást biztosítanak rászorulóknak és támogatják a környezetvédelmemet.

Az Emmaus mozgalom a 60-as évek elején Svédországba is eljutott, csoportokat indítottak több helyen az országban, és az 1970-es években megalakult az Emmaus Stockholm. Second hand boltokat üzemeltetnek, a befoly összegek segítségnyújtó projektjeik anyagi támogatására fordítják. A White Monday felhívás elindítói a svéd Emmaus szervezet.  

De miért érintene ez minket?

Jogos kérdésnek tűnik, hiszen Svédország messze van tőlünk - és itt nem mindig a kilometerekre kell gondolnunk - de a White Monday mozgalom filozófiája nem is áll olyan távol tőlünk.

A válasz egyszerű: mert Téged is megesz a szemét. A morális szemét, mely hullik ránk az összes ember által kiépített kommunikációs csatornán és az egyre halmozódó tárgyi szemét, melyet naponta a konyhánkban, az irodákban megtermelünk.

Az óceánok tönkretételének és szennyezésének tényezői: Műanyag szemét 53% - mérgező hulladék 17% - globális felmelegedés 12% - olajszennyezés 8% - túlhalászat 5% - egyéb 5%

Egyre több, a hulladékmentes, környezettudatos, fenntartható fejlődés témáival foglalkozó csoport, fórum szerveződik kicsiny magyar társadalmunkban is. Ezek egy része jelenleg önszerveződő vagy egy-egy, a téma ikonikussá váló alakja köré csoportosuló társaság, ilyen pl.a Háztartásom hulladék nélkül Tóth Andival, vagy a Farmer újrahasznosítók csoportja Plank Jánossal, a Műanyag nélkül boldogan, Kump Edina vagy Ökoanyu. Részt vesznek benne a kismamák, anyukák facebookos közösségeitől kezdve a nagyvállalatokig egyre többen. Csatlakozhatunk nemzetközi kampányokhoz, mint a Műanyagmentes Július vagy az Európai Hulladékcsökkentési hét novemberben. Be kell látnunk, hogy jelenlegi életmódunk nem a valódi szükségleteink kielégítésén alapul. Felesleges, energiazabáló és környezetromboló élvhajhászás ez.

Fontos, hogy ezek a csoportok ne csak helyi szinten maradjanak meg, de felelősségteljes életmódjuk, a gyerekekbe oltott új filozófiájuk minél több helyen megértésre találjon. Jó lenne, ha ezt a döntéshozók is mihamarabb felismernék, és rendelkezéseikkel a fenntarthatóbb, kevesebb hulladékot termelő életmód felé terelnék a lakosságot. Tegyük lehetővé, hogy csomagolásmentesen vásárolhassunk a hentesárutól a tejtermékekig a legnagyobb áruházakban is; hogy tilos legyen nem lebomló műanyag csomagolást, szívószálakat, konyhai és kozmetikai termékeket használni; hogy valóban működjön a szelektív szemétgyűjtés... és sorolhatnánk még a feladatokat. 

Forrás: Wikipedia, Emmaus Stockholm Facebook oldala

ADL - Debrecenimami