Jelenlegi hely

Lovaglás, vállalkozás, sakk mint tantárgy?

Matematika, irodalom, történelem – íme az elmaradhatatlan, legfontosabb tantárgyak. De miért ne tanulhatnának a diákok az iskolában lovaglást, vállalkozási ismereteket vagy éppen a családi életről alapvető tudnivalókat? Tanulhatnak is!

38 különböző különleges tantárgy közül választhatnak az iskolák, amelyekkel a felnőtt élethez szükséges hasznos tudással vértezhetik fel diákjaikat. Bemutatunk közülük néhányat.

Lovasoktatás

Digitalizált világunkban különösen fontos, hogy a gyerekeknek kapcsolatuk legyen a természettel, az állatokkal, és a szabadidejüket jól használják fel – erre vállalkozik a lovasoktatás tanóra. A diákok három év alatt megtanulhatják a lovaglás alapjait, megszerethetik a lovakat, és megismerhetik az állatokkal való helyes bánásmódot. A lovardában megtanulják a lóról való gondoskodást, ami erősíti a felelősségtudatukat.

A lovaglás egyebek mellett fejleszti az egyensúlyérzéket és mozgáskészséget, ráadásul önfegyelemre is tanít. Cél, hogy a rendszeres fizikai aktivitás mellett a gondoskodás, az odafigyelés, a kooperáció és az empátia is a gyerekek magatartásának fontos részévé váljon.

Családi életre nevelés

A tantárgy segít a fiataloknak a párkapcsolati kérdésekben, például a felmerülő konfliktusok kezeléséhez ad megoldási módokat. Szó esik a tanórán a szexualitásról és a nemi szerepekről, hogy a diákok az őket érő nagy mennyiségű információból a hasznos és megbízható tudnivalókat kaphassák meg.

A párkapcsolat elkerülhetetlen része az elköteleződés, a felelősségvállalás, és a tudatos döntések meghozatala is, amelyekről szintén szó esik a tanórákon.

A fiatalok a családjukról, a családban betöltött szerepükről, és az otthon előforduló esetleges konfliktusokról, vitákról is beszélgetnek. Emellett a társas, baráti kapcsolataik, felmerülő konfliktusaik megoldásához, a hatékony kommunikációhoz szükséges hasznos módokat is megismerhetnek.

A jellemüket formáló értékekről és az értékrendről, az önismeretről és az érzelmeikről is beszélgetnek, hogy tudatosabban, több tapasztalattal nőhessenek fel.

SAKTIKA, azaz „sakk-matematika”

Az alapját a sakk oktatása adja, amely kiegészül a kapcsolható matematikai témakörökkel. A tantárgyhoz szükség van a matematikai és az idegen nyelvi kommunikáció eszközeire is. A legfontosabb célja a matematika és a sakk megszerettetése, illetve az önálló, rendezett, logikus, alkotó, problémamegoldó gondolkodás kialakítása és tudatos fejlesztése.

A sakkon keresztül megtanulják a diákok, hogy a játékban folyamatos készülés, tanulás és gyakorlás útján jutnak sikerélményhez, a gyakori versenyszituációk pedig ebben megerősítik őket.

Tanyapedagógia

A tantárggyal a gyermekek gyakorlati, közvetlen tapasztalatokat szerezhetnek a vidéki életről, az élelmiszer-előállításról, ember és természet együttműködéséről. A tanulás az iskola falain kívül zajlik, a diákok meglátogatnak egy működő háztáji gazdaságot, tanyát. Az órákon hangsúlyt kap a csoportos munkavégzés, a munkamegosztás, valamint a hagyományos gazdálkodási módok bemutatásán keresztül a népi hagyományok (pl. népdalok, néptánc, vagyis a ritmus és a mozgás, mondókák, hiedelmek, legendák) megőrzése.

Vállalkozzunk!

A tantárgy a kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetenciák fejlesztését szolgálja. Célja, hogy a diákok betekintést nyerjenek a vállalkozások világába, hogy ne csak fogyasztóként, hanem potenciális vállalkozóként, alkalmazottként is gondolják át a gazdaság e fontos szereplőinek tevékenységét.

Ismerjék meg a leggyakoribb társas vállalkozási formákat és a vállalkozások indításához szükséges információk megszerzési forrásait. Az üzleti terv megismerésével, alkalmazásával fejlődik a tervező, szervező és rendszerző képességük, a marketing megismerése pedig segíti a rendszerszemléletük kialakulását.

Jelenismeret

A magyar közélettel, a médiával és a család szerepével is foglalkozik a „jelenismeret”. A tantárgy a diákoknak igyekszik segíteni eligazodni és döntéseket hozni a ma világában, a cél, hogy a diákok megtanuljanak tájékozódni a környezetükben, és megismerjék a tapasztalati tanulást.

A jelenismeret-órán a diákok önmagukról, a másik emberről, az őket körülvevő világról új módon tanulnak. Észreveszik, mi hat rájuk, reflektálnak a saját tapasztalataikra, megtalálják azokat a kérdéseket, amelyek foglalkoztatják őket, és meglátásaikat megosztják egymással. A tantárgy abban segíti a diákokat, hogy tudatos felnőtté váljanak, akik törekszenek saját maguk, társaik és az őket körülvevő valóság megértésére.

Szerző: Dékány-Szondi Réka
Forrás: csalad.hu

- Budapestimami -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Igyekezz már, hol a cipőd, el fogunk késni, miért most jut eszedbe, hogy pisilni kell, jajj kell az úszás cucc, megőőőőrülöööök hogy minden reggel ez megy! Na tegye a szívére a kezét, akinél még nem hangzottak el ezek vagy ennél változatosabb, neaggyisten cifrább napindító mondatok. Ugyhogy ugye? Szerintem bátran és általánosan kijelenthetjük: a reggeli készülődés, és intézménybe-munkahelyre kerülés a nap egyik legstresszesebb része – minden résztvevőnek! No de, tudjuk-e hogy miért? Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.
Ne vágj füvet májusban, adj teret a beporzóknak!

Ne vágj füvet májusban, adj teret a beporzóknak!

Itt a Vágatlan Május! Na ez igazán tetszeni fog a családnak, akárki is vágja a füvet nálatok! A nemzetközi kezdeményezés még 2019-ben Angliából indult, célja, hogy felhívja a beporzóbarát kertek jelentőségére a figyelmet.
Az Édesanya teremtése

Az Édesanya teremtése

Azt tudjuk, hogy 6 pár keze és 3 pár szeme van, gyógyítani is tud, de ki teremtette a könnycseppet?
Az anyák napja margójára - "Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy…"

Az anyák napja margójára - "Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy…"

Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy… tudom, hogy ebben a hónapban még nem hívtalak, de még csak elseje van. Nem azért akarom letenni, mert már legszívesebben a temetőben tudnálak.
Ugrás az oldal tetejére