„Női életszakaszok - avagy mikor mire figyelünk?
Nők vagyunk, sokan, sokfélék. Életünk eltérő szakaszokból áll, de vannak általános érvényű minták, mint testünk változásai, mikor kezdjük az iskolát és vannak azok a dolgok, amelyek egyediek: ki hogyan éli meg a különböző változásokat, életkorszakokat, milyen a habitusa, milyen életcéljai vannak, milyen szerepekben kell helyt állnia.
I. Születéstől kamaszkorig
Amikor egy családban kislány születik, megjelenik a rózsaszín. A közfelfogás szerint a kislányok aranyosak, bájosak, szépek, cserfesek, babáznak, hisznek a tündérekben, szabad sírniuk, ügyesek a kézműves dolgokban. Azt hiszem érezhető, hogy mennyi sztereotípia jelenik ilyenkor meg, amiknek java részét mi is továbbadjuk.
Természetesen nem minden kislány ilyen. Vannak harcos, dacos, magának való, kétbalkezes, autót tologató lányok is, akik a családtól függően vagy jól érzik magukat, mert van erre terük; vagy nem, mert nem felelnek meg a szülői kívánalmaknak. Szülőként tudnunk kell, hogy gyermekeink születési habitusa is fontos tényező életük során, nemcsak a nevelésünk számít.
II. Kamaszkortól a pártalálásig
Kamaszkor a maga viharaival, testi változásaival, érzelmi hullámzásaival. Ugye már mindenki találkozott viháncoló tinilányokkal? Talpig feketébe öltözött befelé forduló tinilányokkal? Egész nap tanulós tinilányokkal? Feleselő tinilányokkal? Vagy akár csak egy lánnyal, aki mindezt képes volt produkálni egy napon belül.
Tetszeni akarunk a másik nemnek és ha ez összejön, akkor szárnyalunk, ha nem, akkor nagyon mélyen van az önbizalmunk.
Számtalan sok módon ágazik itt már az általános női életút: vannak akik továbbtanulnak (és sok éven át tanulnak), vannak akik dolgozni kezdenek, vannak akik hamar megtalálják a párjukat, vannak akik később. Vannak olyanok is, akik nem találnak párra. Mindenkinél máshol van a fókusz: tanulás, karrier, szerelem. A megélés is különböző attól függően, ki mire vágyik.
III. Anyaság kora
Már előbb is említett sokféle elágazás itt még több lesz, vannak olyan nők, akiknél ez a szakasz kimarad. Akár tudatos döntés miatt, akár azért, mert nem találták meg azt a személyt, akivel családot alapítottak volna.
Aki megtalálta a párját és gyermeket is vállalnak, akkor is eltérhet a fókuszuk, például ki hány gyermeket vállal, mekkora korkülönbséggel, otthon marad-e velük, vagy visszamegy dolgozni, esetleg vállalkozásba kezd, tanulni kezd a gyerek(ek) mellett. Milyen érzelmi, önismereti utat jár be ebben az időszakban, hogyan érzi magát anyaként. Ez a kiteljesedés ideje, vagy egy társadalmilag elvárt feladat megélése.
Sikerül egyensúlyt találni a munka-család tengelyen? Milyen az anyaszerep mellett feleségként, dolgozó nőként megjelenni.
IV. Idősebb kor
Ha megélte a nő az anyaságot, akkor eddigre már a gyerekei felnőttek, ha nem alapított családot, akkor valószínűleg a munkájában sikereket ért el. Ilyenkor jönnek a nagy kérdések: ki vagyok én? Mi célom a világon? Mi vár még rám? Fontos, hogy ebben az időszakban milyen testi, lelki egészségi állapotban van a nő, milyen célokat talál. Magányos? Van párkapcsolata? Vannak barátai, programjai? Mikor érzi jól magát? Egyedül, társaságban?”
A 2020. május 26-i Bennünk élő istennők - erősségeink és gyengeségeink gyermekként, társként, anyaként és a karrierben online előadásban ezekről is szót ejtek majd.
Szeghyné Gurin Eszter
life coach, művészetterapeuta, mediátor
(A program az EFOP-1.2.9.-17-2017-00025 „NŐK –Munka-Család” projekt keretében valósul meg)