Jelenlegi hely

Kerekecske, gombocska… - miért is mondókázzunk a gyermekkel?

A korai fejlesztésben töltött közel húsz éves tapasztalatommal sajnálattal veszem tudomásul, hogy a világ által diktált felgyorsult élettempó, a nevelési szokások megváltozása valahogy magával hozta a - régen oly természetesen a gyermekek életének részeként jelen lévő - mondókák elhanyagolását, eltűnését. Ebben a cikkben szeretném elmondani, bemutatni, hogy miért játszanak olyan fontos szerepet a népi mondókák a gyermekek korai életszakaszában.


Kép forrása: Freepik

A mondókák fejlesztő hatásai

A ritmus (mondóka) testünkre gyakorolt hatásai:

A zene, a mozgás, a ritmus iránti vonzalom visszavezethető a méhen belüli élményekre, hiszen amellé, hogy a gyermek hallja az édesanya szívverését egy folyamatos mozgás, ringatózás is társul. Mindezt figyelembe véve érthető, miért nyugtatja meg az újszülötteket az énekkel, dúdolással egybekötött ringatózás.

A mondókák alatti egyensúlyi (vesztibuláris) ingerléssel (hintáztatás, höcögtetés, lovagoltatás, ringatás, tapsolás) a gyermek mozgáskoordinációját és egyensúly észlelését javítjuk és fejlesztjük.

A ritmus hallása, érzése, átélése közvetlen hatással van a légzésre, vérnyomásra, az izmok állapotára, a közérzetre, az érzelmek, a képzelet és az emlékezet pedig aktivizálódnak.

„ A ritmus és a dallam ereje az agy fejlődését is képes befolyásolni. A ritmus megértését a bal agyféltek analizáló működése segíti elő, majd ugyanitt történik a rögzítés is. A kreativitásért felelős jobb agyféltek a dallam felismerését rögzíti, beindítja a zene által előcsalt emlékeket – és a képzelőerő működésbe lép. A ritmikusság és zene így a két agyféltekét egyszerre készteti aktivitásra, melynek következménye a beszéd és a harmonikus mozgás fejlődése, a szókincs bővülése.” (Németh Noémi 2017.)

Mondókázás közben a mozgás- ritmus- és beszéd összerendezése az agyi területek összekapcsolását (integrációját) eredményezi, mely a későbbi tanulási folyamatok alapozását szolgálja.

Szülő-gyermek kapcsolat mélyítése, a szocializációs képességek erősítése: 

A népi mondókák jellemzője, hogy folyamatos test – és/vagy szemkontaktust tart fenn a felnőtt és a gyermek között, ami erősíti a köztük lévő érzelmi kapcsolatot, és meghitté varázsolja ezt a közös élményt. A szülő – gyermek kapcsolat kiegyensúlyozottsága kihatással lesz a későbbiekben a gyermek szocializációjára, társas kapcsolataira. Mindezeket figyelembe véve jól látható, hogy a - családok életében sajnos oly sokszor napirendbe beiktatott - tévén keresztül érkező ritmus, zene nem helyettesítheti az ölbeli játékokat, nem pótolhatja a mondókázás ebbéli fejlesztő hatásait.  A mondókázás fontos eleme a két fél közötti érzelmi kötődés és bizalmi kapcsolat erősítése.

A mondóka, mint a beszédindítás eszköze:

A mondókákban gyakran használt hangutánzó és hangulatfestő szavak a gyermekek számára érdekesek, figyelemfelkeltőek, a szöveghez kapcsolódó kiszámítható mozgás pedig segíti a szavak bevésését és előhívását. Az egymással szembeni elhelyezkedés közben a gyermek megfigyeli a száj mozgását, az artikulációt, s a kézmozdulatokhoz hasonlóan egy idő után leutánozza azokat. A manapság gyakran alkalmazott internetes gyermekdalok és mesék a szájmozgás utánzására, az arcon megjelenő érzelmek kifejezésének megértésére és megtanulására nem biztosítanak lehetőséget a gyermeknek.


Kép forrása: Freepik

Ismeretbővítés mondókákkal:

A mondókákon keresztül a gyermek ismerkedik a környező világgal, az állatokkal, növényekkel, természettel és az évszakokkal. Az anyanyelv megismerésének és a szókincs bővítésének kiváló eszközei az ölbeli játékok.

A kognitív funkciók fejlesztése:

A mondókák ismételgetése, tanítása fejleszti a gyermek figyelmét, emlékezetét, képzeletét. A mondókák általában rövidek, ritmusosak, így a prózai szövegeknél könnyebben megtanulhatóak. A kisgyermekkorban megtanult számtalan mondóka, versike, dalocska a memória fejlesztésével megalapozza a későbbiekben iskolában szükséges tananyag megtanulását.

Szeretném külön kiemelni a képzelet fejlesztésének fontosságát. A technika gyors ütemű fejlődése, a gyermekjátékok és képes mesekönyvek számának rohamos növekedése a képzelet és fantázia fejlődését nagy mértékben visszavetette. A generációkkal ezelőtt gyakran alkalmazott mondókázás, ölbeli játékok és - a mai napra szintén eltűnni látszó – élőszavas mesemondás, az egyszerűbb és nem „mindent tudó” gyermekjátékok a képzelet és fantázia megfelelő fejlődését biztosították. A televízió, a számítógép és az okostelefonok nevelésben való részvételével a gyermekek elé kész képeket tárunk, megakadályozva ezzel azt, hogy a képzelete és fantáziája segítségével önálló gondolati képeket alkosson.  A képzelet megfelelő fejlettsége a gondolkodási műveletek mindegyikére kihatással van, s különösen érzékelhető a problémamegoldó gondolkodás minőségében.

A mondókázás, az ölbeli játékok szórakoztatnak, nevelnek, tanítanak, mégpedig a test, és az értelem fejlődésével párhuzamosan, vagyis az életkori sajátosságokhoz igazodva. Pozitív hatásuk minden fejlődési területet érint, ezért nagyon fontos, hogy népi kultúránknak ezt a részét ne engedjük eltűnni a nevelésből és a játékból sem.

Kemény Hargita gyógypedagógus

- PanDani Világa, könyv és játék - Pécs

Felhasznált irodalom:
A mondókák jellegzetességei
http://adattar.vmmi.org/fejezetek/520/19_a_mondokak_jellegzetessegei.pdf
Horváth-Szinnyai Borbála A mondókázás fejlesztő hatása
http://www.kepessegfejlesztes.hu/a-mondokazas-fejleszto-hatasa/
Németh Noémi, 2017. Ilyen bámulatos módon fejlesztik a gyerekeket a mondókák, ritmusok és a zene
https://www.csaladinet.hu/m/hirek/gyerekneveles/gyerekek_fejlodese/21449...
Tamásiné Dsupin Borbála, 2010, A népi játékok és a mozgás relációja, és funkciója  a 3-7 éves gyermekek személyiségfejlődésében, Jyväskylä

 

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Szeptember az új január - őszi tippek az egészségéért

Szeptember az új január - őszi tippek az egészségéért

Sokan mondják, hogy szeptember az új január. A nyári lazulás után sokan motiváltabban érkeznek vissza az edzőtermekbe. Hogy a kezdeti lelkesedés pár hétnél tovább tartson, érdemes szakemberrel konzultálni és konrét célokat meghatározni.
Ki mondta, hogy az ősz unalmas legyen?

Ki mondta, hogy az ősz unalmas legyen?

Az ősz számos lehetőséget kínál, hogy a gyerekek számára izgalmassá és élvezetessé tegyük ezt az évszakot. Összegyűjtöttem néhány ötletet, amelyek segítenek felfedezni az ősz szépségeit és kihasználni az évszak sajátosságait a családi élmények során.
Végzetes mondatok a gyereknevelésben!

Végzetes mondatok a gyereknevelésben!

Vannak olyan végzetes mondatok, amit a szülők később megbánnak. Van pár ismétlődő dolog, amit ha gyakran mondunk gyerekeinknek, akkor azzal akár hosszú távon nehezítjük meg a gyerek és a magunk életét is.- Novák Ferenc pedagógiai viselkedéskutató​ írása.
Miért menjünk el szűrővizsgálatokra, ha nincsen semmi bajunk?

Miért menjünk el szűrővizsgálatokra, ha nincs semmi bajunk?

Azért, hogy ne is legyen! - Dr. Gyöngy Andrea belgyógyász, diabetológus írása
Ugrás az oldal tetejére