Bízunk benne, hogy sikerül felhívni a döntéshozók figyelmét azokra a problémákra, melyek a Pécsett tömegközlekedni akaró/kényszerülő anyukákat nap mint nap érintik és ígéretet kaphatunk a változásra. Ezúton is köszönjük mindenkinek a szavazatot és a hozzászólásokat.
Íme a levél:
Íme a levél:
Pécs Megyei Jogú Város Polgármestere
Dr. Páva Zsolt részére
Pécs
Széchenyi tér 1.
Tárgy: Tájékoztatás a pécsi kisgyermekes családok tömegközlekedésének problémáiról
Melléklet: Közvélemény kutatási eredmény
Tisztelt Polgármester Úr!
2010 februárjában indítottuk honlapunkat a pécsi, Pécs környéki családok részére, melynek internetes elérhetősége: pecsimami.hu.
Azt tűztük ki célul, hogy az itt élő gyermekes családoknak nyújtunk praktikus helyi információkat (iskola-és óvoda választás, egészségügyi ellátás, hivatali ügyintézés, családi programok stb.) és díjmentes szolgáltatásokat (ingyenes online börze, szakember válaszol stb.).
Szolgáltatásainkat az anyukák örömmel fogadták: alig egy évvel az indulás után közel másfél ezer regisztrált felhasználó és havonta 3-6000 pécsi, Pécs környéki anyuka használja, látogatja honlapunkat.
„Rajtad is múlik!” rovatunkban közérdekű, helyi kérdésekben kérjük ki az anyukák véleményét. Elsőként a kisgyermekes anyák tömegközlekedésének helyzetéről indítottunk egy sajátos – skandináv példán alapuló - közvélemény kutatást, kérem engedje meg, hogy tájékoztassuk ennek eredményéről.
A kérdés így hangzott:
Támogatod-e azt a javaslatot, hogy a 0-3 év közötti gyermeket nevelő, gyermeküket bármilyen hordozásra alkalmas eszközben (kendő, kenguru stb.) magukon viselő anyukák ingyen vehessék igénybe a pécsi tömegközlekedést?
Miért vetettük fel ezt a kérdést?
Mert a nem autóval közlekedő pécsi anyukák az alábbiakkal szembesülhetnek:
- A több, mint 6000 forintos bérlet, de még a buszjegy árak sem egy gyed-en, gyes-en lévő anyuka jövedelmi viszonyaihoz vannak szabva.
- Babakocsival buszozni nagyon körülményes (felszállás a régi típusú buszokra, bérlet – jegy felmutatása, leszállás).
- Mert a gyermekükkel otthon lévő anyukák ugyanolyan inaktív tagjai a városnak, mint a diákok és a nyugdíjasok, eddig mégsem született részükre „kismamabérlet”.
Az online szavazás eredménye:
Támogatom: | 137 |
Nem támogatom: | 1 |
Csak akkor támogatom, ha a babakocsis anyukákra is vonatkozik az ingyenesség: | 105 |
Egy családoknak szóló rendezvényen személyesen is megkérdeztük az anyukákat, melynek eredménye így alakult:
Támogatom: | 34 |
Nem támogatom | 0 |
Csak akkor támogatom, ha a babakocsis anyukákra is vonatkozik az ingyenesség: | 26 |
Már a kérdés megfogalmazásánál számítottunk arra, hogy a támogató szavazatok lesznek elsöprő fölényben, azonban az eredmény azt is megmutatta, hogy a kérdésben megfogalmazott megoldási javaslatunk ellenállást váltana ki a babakocsival közlekedő anyukákból.
A szavazás eredménye és a mellékelt – sokszor indulatoktól sem mentes – hozzászólások alapján azt állapíthatjuk meg, hogy a kisgyermekes, nem autóval közlekedő anyukák számára a tömegközlekedés egyrészt drága (hiszen a gyermekkel töltött inaktív évek alatt jövedelmüknek csak töredékét kapják), másrészt olyan körülményes (babakocsival nem lehet az első ajtón felszállni, azonban jegy váltására, bérlet felmutatására csak ott van mód…), hogy az anyukák többsége inkább kilométereket gyalogol, vagy otthon marad.
A pécsi anyukák - skandináv mintára - örömmel üdvözölnék azt a megoldást, mely szerint babakocsival (és hordozó eszközzel) egy személy díjmentesen szállhat fel a tömegközlekedési eszközökre (az egyszerűség kedvéért a továbbiakban: skandináv megoldás). Ez sok családnak jelentene anyagi segítséget, technikailag sokkal könnyebb lenne kisgyermekkel feljutni a buszokra, továbbá nem járna adminisztrációs teherrel a közlekedési vállalat számára.
Tudomásunk szerint Magyarországon hasonló megoldás még nem született, azonban már több nagyvárosban (Budapest, Kaposvár, Szolnok, Sopron stb.) válthatnak a nyugdíjas és diák bérlethez hasonló kedvezményes áru kismama bérletet a gyes-en, gyet-en lévő édesanyák.
A skandináv megoldás kontra kismamabérlet kérdésében megítélésünk szerint érdemes lenne a következőket fontolóra venni:
- A kismamabérlet bevezetésének és a rendszer fenntartásának, ellenőrzésének anyagi vonzata van: a bérleteket le kell gyártatni, a bérletpénztáraknál és a buszokon a jogosultsági feltételek meglétét ellenőrizni kell, míg a skandináv megoldásnál ilyen típusú (gyártási és munkaerő) költség fel sem merül:egyetlen pillantással mindenki számár egyértelmű, ha egy "arra jogosult" szeretne a buszra felszállni.
- Az otthon lévő anyukák csak ritkán kénytelenek havi bérletet váltani (pl. ha busszal kísérik intézménybe a nagyobb gyermeket), a menetjeggyel történő utazást is lehetőség szerint elkerülik (lásd hozzászólások), így vélhetően nem jelentene nagy bevétel kiesést a közlekedési Zrt-nek a babakocsival/hordozó eszközzel történő ingyenes felszállás a középső ajtón.
- A hozzászólások alapján az is bebizonyosodott, hogy nem csupán anyagi kérdésről van szó: a jelenlegi helyzetben technikailag is akadályozottak a pécsi anyukák abban, hogy babakocsival feljussanak egy buszra. Nem csak a buszok adottságai, de az első ajtós megoldás miatt is: ezen a problémán a kismama bérlet nem segítene.
- A skandináv megoldást kísérleti jelleggel - akár egy hónapra - be lehetne vezetni, ami a szükséges elhatározáson és megfelelő kommunikáción kívül további eszközöket, forrásokat megítélésünk szerint nem igényelne.
Bízunk benne, hogy a város első embereként szívesen értesül az itt élő családokat nagy számban érintő problémákról.
Kezdeményezésünk célja az volt, hogy felhívjuk a döntéshozók figyelmét a jelenlegi méltatlan helyzetre, bízva abban, hogy elindul egy olyan folyamat, melynek eredményeként több nagyváros mintájára a pécsi kismamák is kedvezményes áron válthatnak bérletet, vagy az országban egyedülálló módon a babakocsival (hordozó eszközzel) utazók díjmentesen szállhatnak fel a pécsi buszokra.
Levelünk mellékletben nem csak a szavazás eredménye, de valamennyi, a témában érkezett hozzászólás megtalálható, melyet ajánlunk szíves figyelmébe. Álljon itt néhány jellemző példa:
„…Buszra még nem mertem felmerészkedni vele, mert sajnos láttam, hogy mekkora tortúra, mire az anyuka felszáll a buszra kocsival. Bérlet/jegy, ide-oda rohangálás, ha a sofőrnél kell jegyet váltani...kaotikus a helyzet. Inkább gyalogolunk 2-3 km-t, mint hogy buszra szálljunk. Sajnos (persze bizonyos értelemben, elsősorban a Pkv-nak, jó) az első ajtón való felszállás nehezíti a leginkább a közlekedést (az emberi empátia és tolerancia hiányát leszámítva). Ha bérlete is van a kismamának, akkor is a középső ajtónál meg kell várnia, mire mindenki felszáll, majd a tömött buszra nehézkesen felpasszírozza a kocsit, benne a gyerekkel, aztán magát is, a lépcsőn állva, félig odacsípve az ajtó közé. Mindamellett, hogy 100%-ban támogatom a kezdeményezést, be kell vallani, hogy Pécsett (mint gondolom más városokban is) nem csak az ingyenes/nem ingyenes közlekedés a legfőbb probléma amikor a kismama akár pocakosan, akár már csemetével elindul, hogy Európa Kulturális Fővárosában bemerészkedjen a városba…”
„Pesten nagyon jól működik, a barátok/ikresek/állandóan mesélik,hogy merre és milyen programokon járnak BKV-val.Irigylem őket.Én meg ha valahova el akarok jutni a csajokkal kuncsorognom kell az autóért!”
„A buszjegy drága igy énis támogatnám azt ha lenne csak kismamáknak szolóbérlet kimondottan!
Talán akkor sokkal többen tudnának bemenni a városba .”
Talán akkor sokkal többen tudnának bemenni a városba .”
„Mi Pécs mellett lakunk és ha én viszem a lányokat orvoshoz (3 éves, és 4 hónapos),akkor két buszra is kell jegyet váltanom és az kb 750 ft,és még 750 ha haza is akarom hozni őket!”
„Nekem 3 gyerkőcöm van és nagyon sokat buszozunk, általában babakocsival.
Sajnos nagyon sok rossz tapasztalatom van a buszos közlekedéssel kapcsolatban! Több alkalommal előfordult már hogy a sofőr nem nyitotta ki azt az ajtót ahol fel tudtunk volna szállni, és elment!!
De az is rendszeres hogy,/főleg amióta első ajtózás van/ egyszerűen olyan távol áll meg a busz többi ajtójával a járdától hogy képtelenség feltenni a babakocsit!”
Sajnos nagyon sok rossz tapasztalatom van a buszos közlekedéssel kapcsolatban! Több alkalommal előfordult már hogy a sofőr nem nyitotta ki azt az ajtót ahol fel tudtunk volna szállni, és elment!!
De az is rendszeres hogy,/főleg amióta első ajtózás van/ egyszerűen olyan távol áll meg a busz többi ajtójával a járdától hogy képtelenség feltenni a babakocsit!”
(A közvélemény kutatás valamennyi részlete a következő linkeken is elérhető:
Úgy gondoljuk, hogy akár a kismamabérlet, akár a skandináv megoldás bevezetésével egy szimpatikus, családcentrikus döntés születne, melynek az lenne az üzenete az anyukák számára, hogy ha a munkájukat feladva gyermeket vállalnak, az átmeneti, nehezebb években támogatja őket a helyi közösség.
Levelünket Csizi Péter alpolgármester Úrnak, valamint a Pécsi Közlekedési Zrt. vezetője részére is megküldtük, továbbá a polgarmester@ph.pecs.hu e-mail címre is eljuttattuk.
A szavazásban részt vevő és az érintett pécsi családok nevében tisztelettel várjuk a témával kapcsolatos véleményét, illetve arra vonatkozó tájékoztatását, hogy a közel jövőben várható-e valamilyen megoldás a sokakat érintő problémára.
Válaszát előre is köszönjük, amit engedelmével közzétennénk honlapunkon.
Pécs, 2011. január 11.