Jelenlegi hely

Irány a gimi! - Felvételizik a család

Tudjuk, hogy gyerekellenes, szülőellenes és szakmaellenes, a jövője érdekében mégis belevágtunk. Végül is teher alatt nő a pálma. Elsőszülött gyermekünk felvételije a hatosztályos gimnáziumba nem családbarát történet, de igazi csapatmunka.

Miért megy kisgimibe?

Mert megismertünk és megszerettünk, ugyanis ugyanabban az intézményben maradunk, ahová a 6 osztályos általános iskolánk tartozik. A minőségi oktatáson kívül fontosak a kamaszévekben kialakított társas kapcsolatok, a suli légköre, értékrendje, aminek célja: "olyan emberekké formálódjanak, akik nem sodródnak gondolkodás nélkül arra, amerre épp a körülöttük lévő világ viszi őket, hanem észreveszik és megértik, mi történik bennük és körülöttük." Úgy legyen! Már csak be kellene kerülni.

Közös projekt

Év eleje óta a felvételi réme lengi be a hatodikosok és családjaik életét, ez a szülői értekezletek, igazgatói tájékoztatók és privát beszélgetések fő témája. A sulit "pozitív tanulási attitűd" jellemzi, tehát nem ciki jól tanulni, mégis nő a feszültség a félév során.

Magántanárok, korrepetitorok és a trendi előkészítő tanfolyamok helyett a "csináld magad!" módszert választottuk, vagyis a felkészítést megoldjuk magunk. Apa feladata a matek, anyáé a magyar, ill. az egész projekt koordinálása és az adminisztráció intézése, a nagymamák a támogató hátteret és biztatást adják, Öcsi pedig az események passzív szereplője, időnként elszenvedője.

Lelkileg is készülünk a nagy pillanatra, amikor kb. 8000 társával egy időben lányunk január végén megírja a központi matek és magyar tesztet.

Az a bizonyos 45 perc csak a pillanatnyi teljesítményt méri, és 11 éves gyermekünk még nem elég érett a rá nehezedő nyomásra, koncentráció és stressztűrés terén sincs elég rutinja a vizsgához. De hogyan motiváljunk egy kiskamaszt? Hogy gimnazista leszel, az nem elég vonzó cél neki. Mégis érzi, hogy ez neki is fontos, csinálja önmagához képest szorgalmasan és kitartóan. A hegedűóra és a napi leckék megírása után van még néhány óra lefekvésig, addig belefér 1-1 feladatsor. Kéthetente mégis eljár a sulis előkészítőre az osztálytársakkal együtt. Hétvégén sem unatkozunk.

Mutasd a kompetenciád!

"Három alma van egy a kosárban előttem, és három gyerek. Hogyan adjak minden gyereknek egy almát úgy, hogy a kosárban is maradjon egy?" Pofonegyszerű, nem igaz?

"A kompetenciateszt nem tantárgyi-lexikális tudást méri, hanem azokat a logikai képességeket és készségeket, amelyek a gimnáziumban való eredményes továbbtanuláshoz szükségesek." A korábbi évek alacsony országos átlagai matekból - 24 pont az 50-ből - azt mutatják, hogy a "kreatív teszt" kemény diónak bizonyul a legtöbb gyereknek. Sokan nem is tudják befejezni az összes feladatot, ugyanis 45 perc alatt nincs sok idő a gondolkodásra, feszített tempóban kell végig haladni a példákon.

Mérnök édesapa integrálszámítással próbálkozott, de ők még az egyenleteteket sem tanulták! Kisiskolás fejjel gondolkodva, a hatodikos matematika eszköztárát alkalmazva kerestük a megoldásokat. Térgeometria, sorozatok, szöveges példák, algebra színesítették az életünket.

Feszített tempó, gyakorlás, magyarázat, kiborulás, hiszti, újrakezdés, lassú, de biztos fejlődés, sikerélmény, fáradtság. Nem mindig ebben a sorrendben. Az őszi próbafelvételi jó eredménye ad némi reményt.

(A fenti feladat megoldása: 2 gyereknek adok egy-egy almát, a harmadiknak a kosárral együtt adom oda. Csak kreatívan!)

Nem minden lencse, ami lapos

Nyelvünk szépségére és gazdagságára újra rácsodálkoztam a magyar nyelv és irodalom vizsgára készülve. A múlt homályából előkerültek a nyelvtani szabályok, a hangtan, mondattan, a zöngésség rejtelmei pedig az újdonság varázsával hatottak. Alliteráció és metafora, a költészet gyönyörű képei tárultak fel előttem újra, felidézve az iskolás éveket.

Zavarba hoztak a trükkös helyesírású szavak (pl. folyjon, eddzünk, fagyjon, helyiség) a köznyelvben ritkán használt szólások pontos jelentése, pl.: Kicsalná a tehénből a borjút. Késő karácsony után kántálni. Hosszú beszéd, rövid kolbász. Nem minden lencse, ami lapos. (Tényleg nem.)

A betűhalmazból való szókikeresés is fejtörést okozott időnként. A fogalmazásnál engedd el a fantáziád, közben figyelj a helyesírásra, szépírásra, gazdag szókincsre, logikus szerkesztésre, "szövegkohézióra", legyél "ötletes és gondolatgazdag." Elgondolkodni itt sincs idő 45 perc alatt, csak írni, lehetőleg hibátlanul.

Az életre készülünk

Jöhetnek a jó tanácsok, tippek a vizsgára, ami mégiscsak egy kemény verseny. Egy feladatra maximum 4 perc van, tehát életbe lép a 20 másodperces szabály: ha a feladatot elolvasva megértetted a lényeget, de nem tudod megoldani, akkor maximum 20 másodpercig gondolkodj, ha nem megy, menj tovább, és később térj vissza a példára. Rajzolj le mindent, ami nem információ, húzd át, ami fontos, húzd alá, rövidíts, a lényegre koncentrálj! Ellenőrizd az eredményeket!

A szóbeli később lesz, de arra is készülünk. Sokféle téma szóba kerülhet az európai integrációtól a parlament működéséig, általános műveltség, színházi-, olvasmány-, és filmélmények, versek, Bibliaismeret, közösségi élet, a szabadidő eltöltése.

A próbafelvételik adnak egy kis rutint, mégis nehezen tudjuk eldönteni, ki izgul jobban, a gyerek vagy a szülő. Csak nyugodtan! Nem dől össze a világ, ha most nem jön össze! Ezzel magunkat is biztatjuk.

Ha végre túl leszünk rajta, 6 év múlva lesz az érettségi, addig nyugodt időszakunk lesz. Dehogy, Öcsi 3 év múlva felvételizik!!

Halász Kinga
- Budapestimami -