Forrás
Szeresse, amit csinál
A hangsúly azon van, hogy a gyermek élvezze azt, amit csinál. Ha ez nincs meg, akkor csak egy szélmalomharc, állandó konfliktusokkal telik az az idő, amit a feladat elvégzéséig végigküszködünk. Ehhez a kulcs a szülőben van. A mi feladatunk elhitetni a gyermekkel, hogy ez számára miért jó, fontos, hogy elhitessük vele, a célt elérve többé válhat.
Az első lépés
Saját magunkra odafigyelni, pozitív kommunikációval beszélni az elvégzendő munkáról!
Ne problémaként szemléljük, hanem egy megoldandó feladatként, kihívásként, amit a mi segítségünkkel és támogatásunkkal érhet el a gyermek. Ne negatív körítéssel győzzük meg arról, hogy meg kell valamit csinálnia, és hogy miért is muszáj megtennie, hanem úgy tálaljuk számára, hogy rávilágítunk annak pozitív vonatkozásaira.
Lássa át, hogy miért lesz jó neki, ha eléri ezt a célt, milyen pozitív következményekkel járhat ez. Ne kényszerítsük, fenyegessük kontrollszemélyként, hanem támogassuk, kísérjük közben, közös élményként átélve vele azt. Így válhat a nehézkes matekfeladat megoldása közös kihívássá, amiben mi biztatjuk, szurkolunk és támogatunk, s közben jutalmazunk is, de erről részletesebben csak picit később.
Ha tehát magunkat meggyőztük, vettünk egy mély levegőt, hogy ma nem fegyelmezzük a gyereket olyanokkal, hogy hány óra hány percig el kell készülnöd, megírom a tanító néninek, hogy nem figyeltél oda közben, nem nézhetsz délután tévét, a tabletről nem is beszélve…., akkor belevághatunk a következő lépésbe.
Forrás
A második lépcsőfok
A célok meghatározása. A leghatásosabb motivációt úgy érhetjük el, ha kisebb részcélokra bontjuk az adott napon teljesítendő feladatokat.
Pontosan határozzuk meg a gyermeknek, hogy mit kell teljesíteni, mi az első kisebb cél, amit el kell érni. Ehhez nyújthat segítséget egy olyan dolog, ahol a gyerek nyomon tudja követni, hogy hol tart éppen, és minden aktuális részcélért kézzel fogható jutalmat kap.
A jutalom mindig nagyon fontos
A motivációnak két típusa van, a külső és a belső motiváció.
A belső motiváció azt jelenti, hogy valaki saját maga öröméért, belső indítattásból tesz dolgokat.
A külső motivációról akkor beszélünk, ha valaminek a megszerzése, a jutalom a cél. Kezdetben a gyerekek számára ez utóbbi a fontos, dicséretért, jutalomért, pirospontokért dolgoznak.
Fontos a felnőtt részéről, hogy ezt a külső megerősítést biztosítsa a gyermek számára. Leghatékonyabb, amikor már a kettő motiváció együtt van jelen. A külső motivációban kiválóan segíthet nekünk egy jutalomtábla.
Letölthető jutalomtábla az Imamitól
Kattints a képre és indulhat a letöltés. Nyomtassátok ki, tegyétek jól látható helyre, pl a hűtőre, és beszéljétek át az elvégzendő feladatokat!
Gyűjtsétek a pontokat, állapodjatok meg előre, hogy mennyi pontnál mi lesz a jutalom. Ami lehet valami kisebb ajándék, pl matricák, vagy esetleg nagyobb jutalomra is mehet a gyűjtés (fagyi, közös játszóterezés…stb).
Forrás
Végül pedig folyamatosan éreztessük gyermekünkkel, hogy szeretjük és támogatjuk
Ha kevésbé megy jól egy-egy feladat, próbáljunk támaszt, segítséget nyújtani számára. Amikor feladná, öntsünk belé lelket, emlékeztessük korábbi sikeres pillanataira. Idézzünk fel számára olyan helyzeteket, amikor korábban képes volt legyőzni egy-egy akadályt.
Szerzők:
Teveliné Horváth Melinda (okleveles pszichológus, life coach) és Elsner-Szentesi Mónika
- KAPOSVÁRIMAMI -
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges