Jelenlegi hely

"Segíts nekem, hogy magam csinálhassam!"- Új szakértőt köszönthetünk

Segíts nekem, hogy magam csinálhassam!”

– talán ez a mondat foglalja össze leginkább Montessori Mária pedagógiai céljait.


Maria Montessori 1870-ben született Olaszországban, hazájában Ö az első orvosnő. Gyermekidegosztályon dolgozva fedezi fel, hogy a gyógyításban a nevelésnek, tanításnak milyen jelentősége van. A következő kérdést fogalmazta meg: mit csinálunk rosszul a „normális” gyerekekkel, ha a fogyatékosok felülmúlják őket? Korának pedagógiáját új alapokra helyezte. Önmagáról azt írja: „csak felfedezte a gyereket”, és ehhez alkalmazkodva készített megfelelő eszközöket, fogalmazta meg pedagógiai elvárásait.
 
A Montessori szellemiségű pedagógia alapvető irányelveket fogalmaz meg a gyermek neveléséhez, oktatásához egészen a felnőtté válás idejéig. Gyermekközpontú, mert önállóságra tanít, mert életre szóló tapasztalati tudást ad, mert minden kisgyermeket saját magához viszonyít, és egyéni ütemben fejleszt.

Montessori néhány alapelve:

  • a gyermek folyamatos növekedés és változás állapotában van
  • a kicsi gyerekek is tanulni akarnak (önálló evés, öltözködés, tisztálkodás, stb,)
  • az élet legfontosabb periódusa a születéstől hat éves korig terjedő időszak
  • a gyermek minden tudást a környezetéből „szív fel”
  • a kisgyermek nagyon sokat tanul a mozgáson keresztül, lehetőséget kell biztosítani a számára, hogy minden érzékszervével tanulhasson
  • a gyerekek legjobban olyan környezetben tanulnak, melyben szabadon mozoghatnak
  • lehetőséget biztosít a gyermeknek a sikerélmény megszerzésére, az önbizalom kifejlődésére, és a további tanulás vágyának kialakulására.

 
A gyermek szükségleteiből és nem az előzetesen kigondolt követelményekből indul ki. A gyermek szükségleteit elégíti ki ténykedésével és így szoros kapcsolatot teremt gyermekés munkája, a gyermek és társai, a gyermek és fizikaikörnyezete között.

A környezet (otthoni vagy intézményes) kialakítása és magatartásunk (szülői vagy pedagógusi/kisgyermeknevelői) a gyermeki személyiség egészének a fejlesztésére törekszik. A mindennapi élet során az önállóság fejlesztése a fontos. A gyermek legtöbbet akkor tanul, ha saját maga tevékenykedik és lehetősége van hibái önálló javítására is. Néhány Montessori (jellegű) eszköz alkalmazásával és minden eszköz használatának módjával segítjük a gyermek ilyen irányú törekvéseit. A gyermeki aktivitás szabad kibontakozását otthon és intézményben egyaránt biztosítania kell – mondja Montessori. Nem a jutalmazás és nem a büntetés viszi előrébb az emberiséget, hanem mindig valamilyen belső erőnek köszönhetjük.

A szeretet, a gyermekbe vetett bizalom, hogy mindig ott van a felnőtt, aki a megfelelő időben a megfelelő segítséget nyújtja a gyermeknek, a kölcsönös érintkezésen keresztül alakítja ki azt a kreatív légkört, mely a gyermeki személyiséget motiválja, fejleszti.

A gyermek legfontosabb tevékenysége a játék, a tudás forrása az örömteli tevékenykedés során szerzett tapasztalat. A pedagógus (a szülő) a minta, - elsősorban jellemével hat, nem a szavaival.

 
Új szakértőt köszönthetünk oldalunkon, akitől "Szakember válaszol" rovatunkban bátran kérdezhettek:



Horváth Judit Montessori szakértő

A pécsi Csoda Bölcsőde vezetője

Elérhetőségek:

Telefon: 06-20/5780088
 
e-mail: montessorigyermek@gmail.com



Az alábbi témákban fordulhatsz szakértőnkhöz:

  • nevelés-gondozás (önállóság területei 0-6 év)
  • szabad játék - tanulás lehetőségei (fejlődési mérföldkövek játékai)
  • Montessori jellegű eszközök otthon

 
 

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Sajtburger leves - A folyékony buresz, amiben a gyerek észre sem veszi a zöldséget!

Sajtburger leves - A folyékony buresz, amiben a gyerek észre sem veszi a zöldséget!

Ugye ismerősek azok a világvége-hangulatú pillanatok, amikor a hűtő előtt állsz, és azon gondolkodsz, mi a csudát főzz? Közben a család olyan válaszokkal támogat, mint „mindegy”, „nem tudom”... 
Decemberi néphagyományok, mágikus és jeles napok

Decemberi néphagyományok, mágikus és jeles napok

Ferenc, János, Borbála, Mikulás... igazán gazdag jeles napokban és különleges alkalmakban december hónap. Mit is csináltak régen elődeink? Honnan tudták, milyen időjárásra számíthatunk vagy kinek hogy hívják majd a jövendőbelijét? 
Már látogatható a Vörsi Betlehem

Egy kicsi falu különleges látnivalója – Idén is látogatható a Vörsi Betlehem

Tudtad, hogy egy Balaton melletti kis faluban látható Közép-Európa legnagyobb betleheme? Idén 75. alkalommal építette fel Vörsön a falu apraja-nagyja Jézus születésének pillanatát megörökítő bibliai jelenetet, aminek csodájára járnak a világ minden részéről.
Egy tészta és sok szósz

Egy tészta és sok szósz

Van itthon egy kis hús, egy kis ez, egy kis az, de mi legyen belőle? Persze a fénysebességénél is gyorsabban, az sem baj, ha a maradékok is eltűnnek… Na erre ideálisak a szószos tésztaételek és egytálételek.
Ugrás az oldal tetejére