Jelenlegi hely

Ezeket gondold át, mielőtt műszaki cikket vásárolsz online

Az internetes vásárlás sok "meglepetést" tartogat, ha nem vagy elég körültekintő. Egy kedves barátnőm épp a napokban járt pórul, vagy ahogy mondani szokás, megfizette a tanulópénzt. Szeretném, ha más nem járna így, ezért összeszedtem, mire is figyelj, amikor műszaki cikket vásárolsz a neten.  

Amikor azt hiszed, mindent jól csinálsz...

Szóval a barátnőm - nevezzük őt Rékának - kinézett magának egy telefont. A férje utánanézett, minden lehetséges fórumon utánaolvasott, és mivel a készülékről csak jókat találtak, Réka egyből egy árösszehasonlító oldalt keresett fel, hogy egy megbízható boltot találjon a legjobb árral.

A kiszemelt webshop 5*-os volt, több mint 2000 véleménnyel, "megbízható bolt" felirattal. Réka alaposan átolvasta a leírást, ahol szerepelt a 12 hónap gyártói garancia, a termék készleten is volt, minden tökéletesnek tűnt. Réka átfutotta az általános szerződési feltételeket, és nyugodt szívvel megrendelte álmai telefonját. Nem olcsón.

Aztán 2 hónap után észrevette, hogy a telefon hangszórója időnként recseg. Hívta a webshopot, nem vették fel... Eltelt 3-4-5 nap, majd egy hét után felkereste a hivatalos márkaszervízt, ahol felvilágosították: a telefonja egy kintről behozott készülék, amire nincs itthon gyártói garancia. Próbálja meg elérni a boltot, hogy hová tudná elküldeni szervízre, vagy csináltassa meg saját költségen...

Réka története mélyen megérintett

Akár én is járhattam volna úgy mint Réka, csak nekem eddig talán szerencsém volt, és nem hibásodott meg a vásárolt készülékem. :(

Többek között ezért is néztem utána, mire is figyeljünk nagyon!

Első lépésként már általában az ismerősi kör véleményén túl vagyunk, amikor egy termék vásárlásán gondolkodunk. Utána általában érdemes azért a különböző fórumokon is a termékvéleményeket elolvasni, hiszen a gyári leírásokhoz képest ott is sok olyan információt megtudhatunk, amiből kiderül, hogy nekünk való, vagy sem a kiszemelt termék.

Telefonok vásárlása esetén érdemes a teszteket is olvasni, szerencsére ma már a márka és típus választásánál nagy segítésünkre lehet a net. 

Ne az ár legyen a döntő tényező! 

Az első és legfontosabb tanulság: az ár csak egy szempont a sok közül. 

Én például eddig, ha tudtam mit szeretnék - pontos márkát és típust is kiválasztottam - akkor mindig az ár összehasonlító oldalakkal kezdem a böngészést. A cél az volt, hogy kiderítsem, hol a legolcsóbb a termék, és ahol jó áron kapható, az a bolt vajon megbízható-e.

DE! Most már tudom, hogy ennyivel nem szabad megelégedni. Nem elég, ha 5 csillagos egy boltnál az értékelés. Rossznyelvek szerint, 5 csillagos értékeléseket ma már egyébként is viszonylag könnyű vásárolni.... Ennek igazságtartalmát nem én fogom megítélni, de neked is azt tanácsolom, hogy a csillagok és a pozitív véleméyek mellett figyelj néhány egyéb szempontra is, ha 10.000 Ft felett költesz online műszaki cikkre.

Menj végig ezeken a lépéseken!

1. Hogy működik a garancia?

Szerintem sokan nem gondolunk arra, amikor vásárolunk, hogy mi lesz, ha hibás lesz a termék. Feltételezzük, hogy ez velünk nem történhet meg. Mégis amikor nem webshopban vesszük meg a terméket, mindig elrakjuk a számlát, garanciajegyet. Mert ott általában a fizetésnél fel is hívják a figyelmet, hogy a garanciát csak blokkal együtt érvényesítheted. 

Jó tudni: amikor az interneten vásárolunk, a webshopnak jogszabályi kötelezettsége feltüntetni a garanciával kapcsolatos ügyintézés menetét! Hol, ki szervizeli? Mi a folyamat, ha gond van a termékkel? Ezeket már az ÁFSZ-ben is fel kell tüntetni, de megnyugtató lehet, ha ezeket az információkat máshol is megtalálod az oldalon. Ha nem, akkor kezdj el gyanakodni.

2. Tájékozódj az ügyfélszolgálaton!

Kényelmes az online ügyintézés, de egy komolyabb beruházás előtt érdemes telefonon is feltenni a garanciával kapcsolatos kérdéseket. Egy webshop megbízhatóságáról az is nagymértékben árulkodik, hogy e-mailen és telefonon elérhető-e az ügyfélszolgálat.

3. Nézd meg, ki a cég a webáruház mögött!

Sokat megtudhatsz egy webáruházról úgy is, ha az e-cégjegyzékben lekérdezed a céget. Nem mindegy, hogy egy egyszemélyes kft-vel van dolgod, külföldi tulajjal, amit 1 éve jegyeztek be, vagy egy jól működő, nagy forgalmú, több alkalmazottal rendelkező biztos céget találsz a webáruház mögött. 

4. A teljesítésnek a kiszállítással nincs vége

Vannak műszaki cikkek, amelyek beüzemelését, bekötését is szakemberre kell bízni, ellenkező esetben a garanciát is elveszíted. De, ami minden webshopból rendelt termék esetén a legfontosabb: legyen meg a számla és a garanciajegy!

Ha van garanciajegy, akkor jó esetben azt is tudod, kihez fordulhatsz, ha gond van a termékkel, hiszen tartalmazza a szervíz elérhetőségeket. Ha ilyet nem kaptál, azonnal hívd az ügyfélszolgálatot, hogy pótolják! 

Amennyiben ezt nem teszik meg, még mindig élhetsz a 14 napos elállási jogoddal, ha a terméket még nem használtad. Azonnal tedd is meg, hiszen egy webshop, aki nem küld garanciajegyet, valahonnan külföldről - jó eséllyek Kínából - szerezte be a terméket, amire senki nem fog garanciát vállalni, hiába csillogó a felirat a weboldalon a 12 hónap gyártói garanciáról... 

Mit tehetsz, ha mégsem voltál elég körültekintő?

Réka példájából okulva, legyél nagyon óvatos, ha neten vásárolsz. Sajnos még mindig vannak és születnek olyan webáruházak, akik mindent megtesznek, hogy szépen csillogóan verjék át a vevőket.

Amennyiben te is úgy jársz, mint Réka, a legjobb, amit tehetsz, hogy azonnal jelezd a fogyasztóvédelemnek.

Egy megtévesztő webshop nem működhet, nem teheti tönkre emberek életét azzal, hogy valótlanságokat állít, ezzel csőbe húzva sokakat, mert a megtakarított pénzüket ölik bele náluk egy olyan termékbe, ami ha meghibásodik, súlyos pénzekbe kerül a javíttatása, és a gyári szervízek nem is vállalják. A sorozatos megtévesztés (12 hónapos gyári garancia, van készleten a termék, de közben kiderül, hogy nincs) nem megengedhető. Tisztességtelen a vásárlókkal szemben. 

+ 1 tipp

Jó dolog a neten rendelni - pláne koronavírus időszakban - de az egészségünkre vigyázva, jó ha vásárlás előtt élőben is meg tudjuk tekinteni a terméket. A webshopos képeknél sokszor fel is hívják a figyelmet, hogy a fotó csak illusztráció. Más szemtől szemben látni egy hűtőt, mint a leírt centik alapján elképzelni, hogy mekkora lehet. A belseje praktikus-e számunkra? Valóban erre gondoltunk-e? És ugyanez igaz a telefonokra, és egyéb műszaki cikkekre... 

Kihagytam valamit? Írd hozzászólásban a véleményedet, tapasztalataidat!


Busi Antónia
Pécsimami

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Fiús kontra lányos anyukák – tényleg van különbség?

Fiús kontra lányos anyukák – tényleg van különbség?

A szakember őszintén, tabuk és sztereotípiák nélkül
Kincsre bukkantam, avagy hogyan táplálták anyáink 40 éve csecsemőiket

Kincsre bukkantam, avagy hogyan táplálták anyáink 40 éve csecsemőiket

Sokan mondják, hogy 6 hónapos kor előtt kizárólag anyatejet szabad adni a babának, mások meg azt, hogy már 3 hónaposan is elkezdhető a hozzátáplálás.
Az első itthoni vakációs nap margójára… avagy hogyan boruljunk ki már az első napon

Az első itthoni vakációs nap margójára… avagy hogyan boruljunk ki már az első napon

Alig várod, hogy elkezdődjön a vakáció, és végre együtt legyél a gyerekekkel. Tele vagy kreatív ötletekkel, ideákkal... aztán a nap végén már visszaszámolsz az első óvodai vagy tanítási napot várva. Ismerős?
A legjobb házi praktikák napégésre - Az Aole vera az új tejföl?

A legjobb házi praktikák napégésre - Az Aloe vera az új tejföl?

„Kend be vékonyan tejföllel!” – Ez nem egy ételrecept részlete, hanem nagyanyáink kedvenc praktikája napégésre, ami lassan kimegy a divatból és feledésbe merül. A helyét átvette az Aloe vera – nem véletlenül.
Ugrás az oldal tetejére