Mi is az a kudarc?
Egy olyan állapot, amikor a kitűzött célomat nem értem el. Lehetett ez a cél, hogy én játszok a sárga kisautóval, beválogatnak a focicsapatba, nyerek a barátom ellen a társasjátékban, ma velem játszik a Pisti, akivel mindenki legjobban szeretne, vagy sikerül bekötnöm a cipőfűzőmet.
Láthatjuk, hogy ha mégoly apróságoknak is tűnnek, a gyermekeink élete is tele van célokkal és kihívásokkal.
Tudjuk azonban saját életünk tapasztalataiból, hogy nem biztos, hogy ma vele fog játszani a Pisti, nem biztos, hogy ő győz a társasban és nem biztos, hogy elsőre beválogatják a focicsapatba.
Hogyan segíthetjük gyermekünket abban, hogy ezeket a számára nagy érzelmi megterheléssel járó helyzeteket a helyén tudja kezelni?
Először is tisztában kell lennünk nekünk magunknak is a következőkkel:
A kudarc, igazából csak akkor veszteség, ha nem tanulunk belőle, nem szolgálja a további fejlődésünket.
A kudarc megítélése függ a lelkiállapotunktól: Vannak olyan napok, amikor egyszerűen borúsabb az egész világ, ilyenkor akkor is rosszul érint egy veszteség, ha különben azt derűsebb időben a helyén tudom kezelni.
Mit tehetünk szülőként, milyen módszerekkel segíthetjük gyermekünket?
Alapvető fontosságú -csakúgy, mint más készség elsajátításánál - a példamutatás. Hiszen hogyan is várhatnánk el gyermekünktől, hogy saját kudarca okozta érzelmi hullámzását ne kiabálással, káromkodással, csapkodással vezesse le, ha mi megunk sem cselekszünk másképp hasonló helyzetben… Fontos tehát, hogy gyermekünk láthassa rajtunk, a szülein is az önuralom megnyilvánulását.
Ne felejtsük el, hogy gyermekünknek nagyon fontos visszajelzés, hogy szülei hogyan reagálnak az ő kudarcára. Ez önértékelését nagyban befolyásolja, valamint azt is, hogy milyen magasra és mennyire reálisra állítja be azt a mércét, amiről úgy gondolja, hogy tőle elvárható. Tehát, ha azt szeretnénk, hogy gyermekünk nagyobb nyugalommal lépjen bele életének teljesítmény helyzeteibe, és ne élje meg apró tökéletlenségeit óriási kudarcként, ne közvetítsük felé azt, hogy csakis és kizárólag a tökéletesség elvárható tőle.
Teremtsünk lehetőséget arra, hogy biztonságos környezetben tapasztalhassa meg a kudarc keserű érzését. Olyan helyzetben, amikor átsegíthetjük azon, hangsúlyozva, hogy Ő AKKOR IS JÓ, SZERETHETŐ ÉS ELFOGADHATÓ, HA KUDARCOT VALL.
Társasjáták, csapatjáték...
A társasjátékok tökéletes lehetőséget kínálnak arra, hogy gyermekünk megtanulhassa, hogy kell jól veszíteni. Nem szükséges direkt lehetőséget teremtenünk gyermekünknek a győzelemre, de amikor ő nyer, viselkedjünk példamutatóan: nyújtsunk neki kezet és gratuláljunk a győzelméhez. Ne engedjük neki azonban, hogy győzelmi mámorában gonosz vagy megalázó megjegyzéseket tegyen a vesztesre. Emlékeztessük arra, hogy fordított esetben, neki is rosszul esne, ha bántanák.
Az egymás ellen játszott játékokat fokozatosan vezessük be. Amikor két csapat-legyen az bármilyen kicsi is- játszik egymás ellen, akkor az esetleges kudarc nem kizárólag saját magának tulajdonítható. Ilyenkor van kivel osztozni a kellemetlen érzésen, ami megkönnyíti annak elviselését- közösen nem fáj úgy a vereség. Kiváltképp jó megoldás, ha szülő-gyerek páros tud játszani egy másik szülő-gyerek páros ellen. Miután csapatban már „jól megy a kudarctűrés” válthatunk egy-egy elleni küzdelemre.
Segítnek a történetek
Segíthetjük gyermekünket tanmesékkel, történetekkel is. Kiváltképp alkalmasak erre Moha bácsi meséi. De átadhatunk nekik olyan reményt adó gondolatokat is, mint: „Ha Isten bezár egy ajtót, kinyit egy ablakot” .
DE LEGFŐKÉPP LEGYÜNK VELÜK TÜRELMESEK A KUDARCTŰRÉS TANULÁSÁNAK RÖGÖS ÚTJÁN ÉS NE FELEJTSÜK EL ŐKET NAGYON SZERETNI AKKOR IS, AMIKOR MÉG NEM MEGY NEKIK TÖKÉLETESEN.
Szerző: Posztós Réka, pszichológus
NÉVJEGY
Posztós Réka: pszichológus, integratív gyermekterapeuta
14 éve foglalkozik gyerekekkel és gyerekcsoportokkal. Mindezt a mesék és az alkotás szeretetével teszi. Küldetése, hogy a családok érezzék az együtt töltött hasznos idő és a családban rejlő megtartó erő pótolhatatlanságát.
www.facebook.com/
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges