Jelenlegi hely

Mi leszek, ha nagy leszek? A megfelelő egyetem kiválasztása

Vannak szerencsés gyerekek, akik már nagyon korán tudják, mi szeretnének lenni, ha felnőnek. Mert már korán megtalálják, hogy mi az a terület, ami sokkal jobban érdekli őket, mint bármi más. Vagy éppen nagyon korán kitűnik tehetségük egy-egy vonalon. De mi a helyzet az olyan gyerekekkel, akiknél ez az irány nem teljesen egyértelmű? Hogyan válasszon egyetemet egy olyan diák, akit például rengeteg minden érdekel, de egyik téma sem kimagaslóan? 

Milyen egyetem lesz jó a gyerekednek? 

Hogy kinek, mi a jó, abban a kérdésben nehéz elvonatkoztatni bizonyos dolgoktól: lehet ugyanis, hogy gyerek rettenetesen tehetséges valamiben, mégis az azzal járó életforma hosszú távon nem biztos, hogy megfelelő számára.

A családi tradíciót, generációkon átívelő szakmai vonalat sem szeretné minden gyermek továbbvinni. Ezt néha nehéz szülőként megérteni és elfogadni. Mégis érdemes úgy segíteni a pályaválasztás előtt álló gyermeket, hogy úgy tudjon dönteni, hogy az az ő számára megfelelő legyen hosszú távon is. 

Ha eldőlt a szakirány, a téma, akkor következik nincs más hátra, mint a megfelelő egyetem megtalálása. Na, de mi alapján lehet összehasonlítani az azonos témákat oktató intézményeket? 

Ezeket érdemes átgondolnotok 

  • Mivel szeretne foglalkozni gyermek felnőtt korában?
  • Kell-e hozzá – és ha igen, akkor milyen szintű – egyetemi végzettség?
  • Milyen plusz megterhelést jelentenek szülői oldalról a gyermek további tanulmányai?
  • Fontos-e az egyetem otthontól való távolsága?
  • Kell-e fizetni tandíjat?
  • Rendelkezésre állnak-e ösztöndíjak, juttatások?
  • Fel van-e készülve a gyerek, hogy távol éljen a családjától évekig?
  • Csak magyarországi vagy külföldi tanulmányok is szóba jöhetnek?

Ezek azok az alapgondolatok, amelyeket pontosan rögzíteni kell, mert ezek alapján lehet később releváns döntést hozni. Erre érdekes külföldi példákat találhatsz az alábbi linkeken: bigfuture.collegeboard.org, studienwahl.at, studienwahl.de

Mit adhat egy egyetem a diákjai számára?

Az egyetem elsősorban mély lexikális – és remélhetően gyakorlati – tudást ad át diákok számára. De ez nem merül ki csupán az előadásokon és szemináriumokon, gyakorlatokon elhangzott információkban. Az igazán ügyes diákok kihasználják az egyetemben rejlő egyéb lehetőségeket is. Ezért egyetemválasztás előtt érdemes megnézni azt is, hogy tudományos és szakmai szempontból milyen szintű az adott egyetem.

  • Milyen kutatólaborok működnek az adott intézményben?
  • Az oktatók milyen szintű tudományos kutatásokat végeznek?
  • Mennyire veszik be a diákokat a kutatásokba?
  • Az adott egyetem különböző tudományterületei mennyire kooperálnak?
  • Mennyire széles az a szakmai terület, amelyhez releváns az adott diploma?

Minderről hogyan lehet releváns információt szerezni?

Egyrészt az egyetemek nyílt napjain bemutatkoznak ezek a kutatóközpontok, tanszékek és karok. Itt lehet beszélni az ott tanítókkal, kutatókkal. Másrészt mindenképpen érdemes megnézni a választandó egyetem(ek)et „igazi” működés közben.

  • Milyen egy átlagos nap az egyetemen? 
  • Milyen hangulatú órák vannak?
  • Milyenek a tanszékek és oktatók?
  • Milyen diákok járnak oda?
  • Milyen az épületek minősége, hangulata? 
  • Mennyire biztonságos az egyetem környezete?

Ha van ismerős az adott egyetemen, meg lehet kérni, hogy segítsen körbesétálni. Ha nincs, akkor is érdemes körülnézni, mert sok olyan információhoz lehet hozzájutni, amelyhez a nyílt napon nem.

Emlékszem az érettségi évében osztálytársaimmal mi is időnként elmentünk egy-egy egyetemre, besétáltunk, és körülnéztünk. Ezek az alkalmak nagyon hasznosak voltak, mert így még a felvételi jelentkezés előtt lett elképzelésünk az adott intézményekről. Én végül pont azért jelentkeztem a választott egyetemre, mert barátaimtól jókat hallottam róla, tetszett a szellemisége, és amikor az épületeket bejártam, a diákok és oktatók is szimpatikusak voltak.

Külföldi egyetem esetén lehet, hogy nehezebb egy-egy ilyen körbejárást megszervezni, de ez egy hosszú távú a döntés, és ha van lehetőség rá (például Londonba egy-két napra is el lehet utazni megnézni Oxfordot, vagy Cambridge-t), érdemes megnézni előre ilyen esetben is a választandó egyetemeket.

A lexikális tudáson túl...

Meg kell említenünk egy igen fontos tendenciát: ma már számos egyetem áttért az elitoktatásról a tömegoktatásra, ezzel egyidőben megjelent az igény, hogy az egyetemek az adott térség munkaerőpiaci igényeinek megfelelően alakítsák ki képzéseiket** .

Az egyetem az előbbiekben említett lexikális szakmai tudás elsajátításán túl még sok mást is nyújthat.

Az egyetemi évek során az ember megtanul küzdeni, tűrni a kudarcot, türelmesnek lenni, és csapatban dolgozni. Ezek mind-mind olyan készségek, amelyekre nagy szükség lesz a későbbi években is.

Ezek azok a kompetencia területek, amely bármelyik szakmában alkalmazhatók. Talán ezért is van az, hogy híres színészeink, zenészeink eredeti végzettsége valami teljesen más. Latinovits Zoltán eredetileg építész volt, olimpiai bajnok vízilabdázóink közül sokan eredetileg például állatorvosok. Vagy például a Kistehén zenekarból ismert Kollár-Klemencz László, aki eredetileg építőmérnök. Ők csak néhány példa a rengeteg közül. 

Tehát nemcsak azt érdemes megnézni, szakmailag mit kaphat az adott egyetemen gyermeked, de azt is, hogy maga az adott egyetem milyen szellemiséget képvisel, milyen más előnyei származhatnak abból gyermekednek, ha az adott intézményt választja.

Hisz látjuk, szakmák tűnnek el, teljesen újak alakulnak, és fontos, hogy a folyamatos tanulás és változás képessége megmaradjon az egyetemi évek után is. Ezért érdemes olyan egyetemet választani, ahol kiemelten kezelik a tehetséges diákokat. Ahol támogatják és segítik az élsportolókat, és azokat, akik tanulmányaik mellett valamiben még kiemelkedőek.

Szerző: Dr. Lipták-Váradi Julianna, egyetemi oktató, okleveles építőmérnök
www.egyetemievek.hu

Hivatkozott szakirodalom:
* bigfuture.collegeboard.org , studienwahl.at, studienwahl.de 
** Education folyóirat 2016/II. szám – Tanuló városok, tanuló közösségek, Gál Zoltán: Egyetem és város, pp. 220-233.

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Az ünnepi ételek és desszertek bősége sokunk számára kihívást jelent. Hogyan élvezhetjük ki az ünnepi asztal örömeit anélkül, hogy túlevésbe csúsznánk? Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó hasznos tippeket hozott nekünk, hogy meg tudjuk tartani a mértéket, miközben élvezhetjük is a finom falatokat.
Címlap Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

A fogyókúrázóknak vagy friss életmódváltóknak gyakran éppen a cukor és az édes ízek hiányoznak a legjobban. Az ünnepi időszak közeledtével mindannyian szeretnénk valami finomsággal megörvendeztetni szeretteinket, miközben egyre többen keresünk egészségesebb alternatívákat. Hogyan lehet édességeinket és desszertjeinket természetes módon, cukor nélkül elkészíteni anélkül, hogy kompromisszumot kötnénk az ízélmény terén? Ehhez hozott Nektek most tippeket Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó, sportedző.
Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

A bakancslista is egy élettervezési módszer, kicsit játékosabban, de tervezésre ösztönöz. Jó módszer a gyerekek és magunk előre tervezésre szoktatására.
Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kiránduló helyek

Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kirándulóhelyek

Karácsony gondolatán, nincs az a fényár, amitől besokallnék, még ha az egész ország egy csillogó villogó nagy meseházzá öltözne, én azt is gyönyörűnek látnám. Lassan a porták ünnepi kivilágításba borulnak, ám vannak, akik igazán kiemelkedő módon öltöztetik fel házaikat, és turistalátványossággá növik ki magukat kicsik és nagyok örömére egyaránt.
Ugrás az oldal tetejére