Jelenlegi hely

Bemutatkozik a Berze Nagy János Alapfokú Művészeti Iskola

A Berze Nagy János Alapfokú Művészeti Iskola célja a magyar kultúra, a népi hagyományok ápolása a művészeti nevelés eszközeivel, s ezáltal testben és lélekben egészséges, művészetek iránt fogékony fiatalok kinevelése, a kiemelkedő tehetségek gondozása.

Iskolánk öt területen végzi a tehetséges tanulók felkutatását és nevelését: a néptánc, a népzene, a képző- és iparművészet, a színjáték és a bábjáték területén.

A művészetoktatás mind az öt tanszakon délutáni órák keretében 6-22 éves fiatalok számára zajlik. A képzés az iskola székhelyén, a Pécsi Kulturális Központban (volt Szivárvány Gyermekházban), és pécsi általános iskolákban folyik, összesen 15 helyszínen.

Az iskola tanárai szakterületükön kiváló művészek, elismert szakemberek, felkészült pedagógusok, akik tapasztalataikkal, tudásukkal a tehetségfejlesztés feladatát nagy elkötelezettséggel, hozzáértéssel és lelkesedéssel végzik.

NÉPTÁNC

Néptánc tanszakunk célja, hogy elmélyítse az érdeklődést a magyar néptánc és népi kultúra iránt, növendékeink a táncokon keresztül ismerjék meg hagyományainkat, a magyar nép táncait. A népi játék, néptánc a tanszak fő tárgya, ez az összefoglaló elnevezés több részterületet foglal magába: tánctechnika, ami minden órát bevezet, a táncos izomzatának, izületeinek bemelegítése mellett a technikai alapozást szolgálja, a ritmikai gyakorlatok a táncosok felkészülését segíti annak érdekében, hogy a táncokat megfelelő módon tudják elsajátítani, valamint egy-egy néprajzi csoport táncainak oktatása.

A népi játékok az előkészítő és az alapfok 1-2. évfolyamán játszanak fontos szerepet. A néptánc oktatása elkezdődik az előszítőben, de az alapfok és a továbbképző évfolyamain teljesedik ki. Egyre több dialektus táncrendjeit ismerik meg a tanulók, s táncolják anyanyelvként. A tananyag összeállításánál figyelembe vesszük az életkori sajátosságokat. A vegyes korosztályú csoportoknál törekszünk arra, hogy a tananyag minden érintett korcsoportnak megtanulható, de kellőképp izgalmas legyen. Ehhez járulnak hozzá a táncórákon használt tánceszközök: kendők, zsebkendők, üvegek, botok, stb.

A néptánc tanszak felsőbb évfolyamaiban lehetőség van arra, hogy neves koreográfusokkal dolgozzanak együtt növendékeink, és már művészeti iskolai tanulmányaik alatt bekapcsolódjanak a Mecsek Táncegyüttes munkájába.

NÉPZENE

A népzene tanszak célja, az általános és középiskolás korú tanulók népzenei ismereteinek megalapozása, felkészítése e tevékenységek művelésére. Növendékeink népi hangszereken, együttesben muzsikáló, önálló munkára kész fiatalokká, felnőttekké fejlődhetnek. Az együtt alkotás, a közös zenélés örömében rejlő lehetőségek a közösségfejlesztés alapvető pillérei.

Célunk a magyar népzene sajátos gondolkodásmódjának, a dallam- és harmóniavilág és a formai szerkezet összefüggéseinek, valamint a ritmus és intonáció szabadabb értelmezésének, a magyar nyelv sajátságaival is összefüggő hangsúlyviszonyainak megismertetése. A népzene sajátos értékrendszerének felismerése, alkalmazása, a technikai készség, a variációképző rögtönzőkészség kialakítása. A korábban gyűjtött, vagy még élő népzenei anyag segítségével a növendék megismertetése a különböző népzenei műfajok, dialektusok, stílusok sajátosságaival, a művészeti értékek befogadására, alkalmazására, a hagyományos kultúra értékeinek önálló feldolgozására nevelés.

Választható hangszerek: népi hegedű, népi brácsa, népi bőgő, cselló, ütőgardon, dob, népi furulya, népi duda

KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET

Kézműves tanszakunkon a rajzi- grafikai technikák és a festészeti technikák elsajátításán kívül a népi kézművesség alapjaira tanítjuk diákjainkat, mint pl. agyagozás, gyöngyözés, bőrözés, nemezelés, fonások, szövések, hímzések, népi textilmunkák, stb.

Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a gyakorlati oktatás mellett a magyar népi folklór, szellemi – és tárgyi kultúra elméleti alapjaival is megismertessük a nálunk tanuló gyermekeket.

A tananyag lehetővé teszi, hogy a különböző évfolyamokon felmenő rendszerben tanulók az egymásra épülő ismeretek birtokában egyre komolyabb kézműves tárgyakat tervezzenek meg és alkossanak. Így tanulmányaik végére a népi kézművesség alapjait elsajátítva tudnak létrehozni a hagyományos formavilág és motívumkincs felhasználásával önállóan kitalált és magalkotott használati- és dísztárgyakat.

DRÁMA ÉS SZÍNJÁTÉK, BÁBJÁTÉK

A dráma és színjáték főtárgy elsődleges célja, hogy a színházművészet - ezen belül is elsősorban a színjáték - iránt érdeklődő tanulók számára lehetőséget biztosítson a drámán és színjátékon keresztül történő önkifejezésre, közösségi alkotásra, a kommunikációs és előadói képességeik fejlődésére, a színházi alkotófolyamaton keresztül a színpadi munka alapjainak elsajátítására, a színházon keresztül önmagukra és a világra vonatkozó kérdések megfogalmazására és a válaszok keresésére.

A tantárgy oktatása során a célokat a közösségben végzett dramatikus tevékenység élményén, a játék örömén keresztül érjük el. A tantárgy feladata, hogy a folyamatos fejlesztés eredményeképpen a tanuló váljon képessé a dráma és a színház értő befogadására, értelmezésére, illetve művészi együttműködésen keresztül, tanulótársaival együtt, drámai és színházi produktumok létrehozatalára.

A színházi-bábszínházi nevelés lehetőséget biztosít a bábművészet iránt vonzódó tanulók képességeinek fejlesztésére; ismereteik gyarapítására, művészeti kifejező készségeik kialakítására és fejlesztésére, a művészeti szakterületen való jártasság megszerzésére és gyakorlására.

Az oktatott tantárgyak (dráma- és bábjáték, vers-, beszéd és mozgásgyakorlatok, bábkészítés stb) és a gyakorlati feladatok során a gyermekek fellépése határozottabbá válik, önbizalmuk nő, önismeretük fejlődik, a bábkészítés során kreativitásuk, kézügyességük fejlődik.

A bábművészet területén különösen fontosnak tartjuk a változatos bábos tevékenységformákban való részvételt; az alapvető bábszínpadi technikák megismerését, alkalmazását, a bábjátékos technikákkal való kísérletezést, továbbá a bábszínházi megjelenítés jellemzőinek megismerését, a bábos és maszkos játékok kulturális tradícióinak megismerését; a bábjátéknak, mint művészi kommunikációs formának a megtapasztalását.

Intézményünk az idei tanévtől a művészeti iskolai oktatás mellett kimondottan művészetterápiás eszközökkel dolgozó tehetségfejlesztő csoportot tervez indítani egy művészetterapeuta és egy szobrászművész kollégánk vezetésével, valamint a felsősöknek képzőművészeti tehetséggondozó és pályaorientációs csoport indítását tervezzük az alábbiak szerint:

Én és a világ – párhuzamok a mesékben

Képzőművészeti tehetséggondozás alsósoknak (6-12 éves korig) a kreativitás fejlesztése, az önismeret növelése játékos feladatokkal, mese- és művészetterápiás módszerek alkalmazásával kiegészítve.

Alkalmazkodva a korosztály érdeklődési köréhez a mesék és a természet világát barangoljuk be síkban és térben, érdekes eszközökkel, technikákkal megismerkedve, látásmódjukat és készségeiket egyaránt fejlesztve. Az órákat könnyed, játékos feladatok alkalmazásával tesszük változatossá, észrevétlenül tökéletesítve a térlátást és –ábrázolást, a színek alkalmazását, a kompozíciók kialakítását, bepillantást biztosítva a különböző művészeti területek tevékenységeibe. A félév során a konkrét, valós környezettel foglalkozó alkalmakat mindig egy mesével foglalkozó követi. A tematika ezáltal lehetőséget ad a párhuzamok észlelésére a mesebeli választott helyzettel, szereplővel, illetve a különbségeknél a vágyott célok, tulajdonságok tudatosítására, ezáltal az önismeret széleskörű fejlesztésére.  

Képzőművészeti tehetséggondozás és pályaorientáció 12 éves kortól

Azoknak a felső tagozatos gyermekeknek, akik magasabb szinten és óraszámban kívánnak a képzőművészeti technikákkal, szakmai fogásokkal megismerkedni, és belső affinitást éreznek a képzőművészet valamelyik ága iránt, nekik nyújtunk magas szintű szakmai irányítást, adott esetben felvételire való felkészítést. A kiemelkedő képességekkel rendelkező gyermekek tehetségének felismerésével, belső motivációjuk megerősítésével és a képzőművészet alapjainak elméleti és gyakorlati ismereteinek átadásával célunk, hogy a kortárs művészetre nyitott, a képzőművészet formanyelvét értő és használó, szabadon gondolkodó felnőttekké váljanak. A tematika a képzőművészet három nagy területét a grafikát, a festészetet és a szobrászatot érinti.

A foglalkozások szeptember végétől január végéig 15 alkalommal, hetente egyszer ½ 3- 4 ig, illetve a felsősöknek péntekenként 16h-18h30-ig zajlanak.

A művészeti iskolai oktatásról és képzéseinkről érdeklődhetnek az iskolánkban:

Cím: dr. Veress Endre utca 6. 102-es iroda, Tel.: 72/551-138, 551-139; e-mail: berze.nagy@gmail.com

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

5 apró szokás, amitől kiegyensúlyozottabb lesz a családi élet

5 apró szokás, amitől kiegyensúlyozottabb lesz a családi élet

Van, amikor minden egyszerre történik: a gyerekek beszélnek, a táska nincs bepakolva, a vacsora odakozmál, és persze épp akkor csöng a telefon. Ilyenkor a „kiegyensúlyozott családi élet” kifejezés leginkább egy távoli álomnak tűnik. Pedig nem a nagy, drámai változások segítenek, hanem azok az apró szokások, amik csendben, lassan átrendezik a napjainkat.
5 dolog, amit a természet jobban tanít, mint bármelyik iskola

5 dolog, amit a természet jobban tanít, mint bármelyik iskola

Gyerekkorunkban magától értetődő volt, hogy kint játszunk. Faleveleket gyűjtöttünk, kavicsokat raktunk sorba, vagy csak lestük, ahogy a hangyák jönnek-mennek a járdán. Ma sok gyerek idejének nagy része zárt térben telik: iskola, otthon, képernyő.
A női termékenység titkai

A női termékenység titkai

A fogantatás és a születés misztérium. Ma már mintha ezt elfelejtettük volna. Mintha a nők már nem bíznának a testükben és abban, hogy képesek egy gyermeket a világra hozni. Egyre inkább támaszkodnak a külső hatásokra, orvosi segítségre. A külső hatások miatt is, hiszen a társadalom nyomása és a stresszes környezet egyáltalán nem segít a nyugodt gyermekvállalásban. Sok nő egyre később, gyakran csak a negyvenes éveiben jut el oda, hogy megtalálja a megfelelő párt, akivel családot alapítana, és biztos egzisztenciát is tud maga mögött. A testünk ilyenkor még alkalmas a babavállalásra, de nem mindegy hogy addig hogyan éltünk. Mit történt testünkkel, lelkünkkel.
Egészséges őszi sütik bűntudat nélkül

Egészséges őszi sütik bűntudat nélkül

Az ősz a sült alma, az illatos fűszerek és a sütőtök szezonja nálam, főleg, ha már kint beköszönt a csípős idő. Ilyenkor egy házi sütemény nem csak a testet, de a lelket is felmelegíti. Mit süssünk, ha az őszi ízek élvezete mellett az egészség is fontos szempont számunkra?
Ugrás az oldal tetejére