Jelenlegi hely

Bemutatkozik a Berze Nagy János Alapfokú Művészeti Iskola

A Berze Nagy János Alapfokú Művészeti Iskola célja a magyar kultúra, a népi hagyományok ápolása a művészeti nevelés eszközeivel, s ezáltal testben és lélekben egészséges, művészetek iránt fogékony fiatalok kinevelése, a kiemelkedő tehetségek gondozása.

Iskolánk öt területen végzi a tehetséges tanulók felkutatását és nevelését: a néptánc, a népzene, a képző- és iparművészet, a színjáték és a bábjáték területén.

A művészetoktatás mind az öt tanszakon délutáni órák keretében 6-22 éves fiatalok számára zajlik. A képzés az iskola székhelyén, a Pécsi Kulturális Központban (volt Szivárvány Gyermekházban), és pécsi általános iskolákban folyik, összesen 15 helyszínen.

Az iskola tanárai szakterületükön kiváló művészek, elismert szakemberek, felkészült pedagógusok, akik tapasztalataikkal, tudásukkal a tehetségfejlesztés feladatát nagy elkötelezettséggel, hozzáértéssel és lelkesedéssel végzik.

NÉPTÁNC

Néptánc tanszakunk célja, hogy elmélyítse az érdeklődést a magyar néptánc és népi kultúra iránt, növendékeink a táncokon keresztül ismerjék meg hagyományainkat, a magyar nép táncait. A népi játék, néptánc a tanszak fő tárgya, ez az összefoglaló elnevezés több részterületet foglal magába: tánctechnika, ami minden órát bevezet, a táncos izomzatának, izületeinek bemelegítése mellett a technikai alapozást szolgálja, a ritmikai gyakorlatok a táncosok felkészülését segíti annak érdekében, hogy a táncokat megfelelő módon tudják elsajátítani, valamint egy-egy néprajzi csoport táncainak oktatása.

A népi játékok az előkészítő és az alapfok 1-2. évfolyamán játszanak fontos szerepet. A néptánc oktatása elkezdődik az előszítőben, de az alapfok és a továbbképző évfolyamain teljesedik ki. Egyre több dialektus táncrendjeit ismerik meg a tanulók, s táncolják anyanyelvként. A tananyag összeállításánál figyelembe vesszük az életkori sajátosságokat. A vegyes korosztályú csoportoknál törekszünk arra, hogy a tananyag minden érintett korcsoportnak megtanulható, de kellőképp izgalmas legyen. Ehhez járulnak hozzá a táncórákon használt tánceszközök: kendők, zsebkendők, üvegek, botok, stb.

A néptánc tanszak felsőbb évfolyamaiban lehetőség van arra, hogy neves koreográfusokkal dolgozzanak együtt növendékeink, és már művészeti iskolai tanulmányaik alatt bekapcsolódjanak a Mecsek Táncegyüttes munkájába.

NÉPZENE

A népzene tanszak célja, az általános és középiskolás korú tanulók népzenei ismereteinek megalapozása, felkészítése e tevékenységek művelésére. Növendékeink népi hangszereken, együttesben muzsikáló, önálló munkára kész fiatalokká, felnőttekké fejlődhetnek. Az együtt alkotás, a közös zenélés örömében rejlő lehetőségek a közösségfejlesztés alapvető pillérei.

Célunk a magyar népzene sajátos gondolkodásmódjának, a dallam- és harmóniavilág és a formai szerkezet összefüggéseinek, valamint a ritmus és intonáció szabadabb értelmezésének, a magyar nyelv sajátságaival is összefüggő hangsúlyviszonyainak megismertetése. A népzene sajátos értékrendszerének felismerése, alkalmazása, a technikai készség, a variációképző rögtönzőkészség kialakítása. A korábban gyűjtött, vagy még élő népzenei anyag segítségével a növendék megismertetése a különböző népzenei műfajok, dialektusok, stílusok sajátosságaival, a művészeti értékek befogadására, alkalmazására, a hagyományos kultúra értékeinek önálló feldolgozására nevelés.

Választható hangszerek: népi hegedű, népi brácsa, népi bőgő, cselló, ütőgardon, dob, népi furulya, népi duda

KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET

Kézműves tanszakunkon a rajzi- grafikai technikák és a festészeti technikák elsajátításán kívül a népi kézművesség alapjaira tanítjuk diákjainkat, mint pl. agyagozás, gyöngyözés, bőrözés, nemezelés, fonások, szövések, hímzések, népi textilmunkák, stb.

Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a gyakorlati oktatás mellett a magyar népi folklór, szellemi – és tárgyi kultúra elméleti alapjaival is megismertessük a nálunk tanuló gyermekeket.

A tananyag lehetővé teszi, hogy a különböző évfolyamokon felmenő rendszerben tanulók az egymásra épülő ismeretek birtokában egyre komolyabb kézműves tárgyakat tervezzenek meg és alkossanak. Így tanulmányaik végére a népi kézművesség alapjait elsajátítva tudnak létrehozni a hagyományos formavilág és motívumkincs felhasználásával önállóan kitalált és magalkotott használati- és dísztárgyakat.

DRÁMA ÉS SZÍNJÁTÉK, BÁBJÁTÉK

A dráma és színjáték főtárgy elsődleges célja, hogy a színházművészet - ezen belül is elsősorban a színjáték - iránt érdeklődő tanulók számára lehetőséget biztosítson a drámán és színjátékon keresztül történő önkifejezésre, közösségi alkotásra, a kommunikációs és előadói képességeik fejlődésére, a színházi alkotófolyamaton keresztül a színpadi munka alapjainak elsajátítására, a színházon keresztül önmagukra és a világra vonatkozó kérdések megfogalmazására és a válaszok keresésére.

A tantárgy oktatása során a célokat a közösségben végzett dramatikus tevékenység élményén, a játék örömén keresztül érjük el. A tantárgy feladata, hogy a folyamatos fejlesztés eredményeképpen a tanuló váljon képessé a dráma és a színház értő befogadására, értelmezésére, illetve művészi együttműködésen keresztül, tanulótársaival együtt, drámai és színházi produktumok létrehozatalára.

A színházi-bábszínházi nevelés lehetőséget biztosít a bábművészet iránt vonzódó tanulók képességeinek fejlesztésére; ismereteik gyarapítására, művészeti kifejező készségeik kialakítására és fejlesztésére, a művészeti szakterületen való jártasság megszerzésére és gyakorlására.

Az oktatott tantárgyak (dráma- és bábjáték, vers-, beszéd és mozgásgyakorlatok, bábkészítés stb) és a gyakorlati feladatok során a gyermekek fellépése határozottabbá válik, önbizalmuk nő, önismeretük fejlődik, a bábkészítés során kreativitásuk, kézügyességük fejlődik.

A bábművészet területén különösen fontosnak tartjuk a változatos bábos tevékenységformákban való részvételt; az alapvető bábszínpadi technikák megismerését, alkalmazását, a bábjátékos technikákkal való kísérletezést, továbbá a bábszínházi megjelenítés jellemzőinek megismerését, a bábos és maszkos játékok kulturális tradícióinak megismerését; a bábjátéknak, mint művészi kommunikációs formának a megtapasztalását.

Intézményünk az idei tanévtől a művészeti iskolai oktatás mellett kimondottan művészetterápiás eszközökkel dolgozó tehetségfejlesztő csoportot tervez indítani egy művészetterapeuta és egy szobrászművész kollégánk vezetésével, valamint a felsősöknek képzőművészeti tehetséggondozó és pályaorientációs csoport indítását tervezzük az alábbiak szerint:

Én és a világ – párhuzamok a mesékben

Képzőművészeti tehetséggondozás alsósoknak (6-12 éves korig) a kreativitás fejlesztése, az önismeret növelése játékos feladatokkal, mese- és művészetterápiás módszerek alkalmazásával kiegészítve.

Alkalmazkodva a korosztály érdeklődési köréhez a mesék és a természet világát barangoljuk be síkban és térben, érdekes eszközökkel, technikákkal megismerkedve, látásmódjukat és készségeiket egyaránt fejlesztve. Az órákat könnyed, játékos feladatok alkalmazásával tesszük változatossá, észrevétlenül tökéletesítve a térlátást és –ábrázolást, a színek alkalmazását, a kompozíciók kialakítását, bepillantást biztosítva a különböző művészeti területek tevékenységeibe. A félév során a konkrét, valós környezettel foglalkozó alkalmakat mindig egy mesével foglalkozó követi. A tematika ezáltal lehetőséget ad a párhuzamok észlelésére a mesebeli választott helyzettel, szereplővel, illetve a különbségeknél a vágyott célok, tulajdonságok tudatosítására, ezáltal az önismeret széleskörű fejlesztésére.  

Képzőművészeti tehetséggondozás és pályaorientáció 12 éves kortól

Azoknak a felső tagozatos gyermekeknek, akik magasabb szinten és óraszámban kívánnak a képzőművészeti technikákkal, szakmai fogásokkal megismerkedni, és belső affinitást éreznek a képzőművészet valamelyik ága iránt, nekik nyújtunk magas szintű szakmai irányítást, adott esetben felvételire való felkészítést. A kiemelkedő képességekkel rendelkező gyermekek tehetségének felismerésével, belső motivációjuk megerősítésével és a képzőművészet alapjainak elméleti és gyakorlati ismereteinek átadásával célunk, hogy a kortárs művészetre nyitott, a képzőművészet formanyelvét értő és használó, szabadon gondolkodó felnőttekké váljanak. A tematika a képzőművészet három nagy területét a grafikát, a festészetet és a szobrászatot érinti.

A foglalkozások szeptember végétől január végéig 15 alkalommal, hetente egyszer ½ 3- 4 ig, illetve a felsősöknek péntekenként 16h-18h30-ig zajlanak.

A művészeti iskolai oktatásról és képzéseinkről érdeklődhetnek az iskolánkban:

Cím: dr. Veress Endre utca 6. 102-es iroda, Tel.: 72/551-138, 551-139; e-mail: berze.nagy@gmail.com

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

5 tipp, hogy a szülőség mellett magunkra is maradjon időnk

5 tipp, hogy a szülőség mellett magunkra is maradjon időnk

Szülőnek lenni csodálatos és hálás feladat, ami ugyanakkor számos lemondással és kihívással együtt jár: miközben egy másik emberi lény szükségleteiről gondoskodunk, sokszor érezhetjük úgy, hogy nem jut idő saját magunkra. Ne felejtsük el azonban, hogy az énidőre mindenkinek szüksége van, olykor tehát egy kicsit törődjünk saját magunkkal is.
Hogyan segíthetünk a rászorulóknak? - Tippek nem csak az ünnepi időszakra

Hogyan segíthetünk a rászorulóknak? - Tippek nem csak az ünnepi időszakra

A rászorulók támogatása nemcsak karácsonykor, hanem egész évben fontos, de az ünnepi időszak különösen jó lehetőséget teremt a segítésre. Hoztam pár ötletet, hogy milyen módokon tehetünk jót:
Hogyan maradjunk energikusak a téli hónapokban? - Tippek a tél okozta fáradtság ellen

Hogyan maradjunk energikusak a téli hónapokban? - Tippek a tél okozta fáradtság ellen

A téli hónapokban gyakran tapasztalható fáradtság és energiahiány a hideg időjárás, a rövid nappalok és a kevesebb napfény miatt alakul ki. Az alábbi tippek segíthetnek, hogy energikusabbnak érezd magad ebben az időszakban:
Apák a gyermeknevelésben

Apák a gyermeknevelésben

Hogyan élhetik meg valóban a szülőséget az édesapák?
Ugrás az oldal tetejére