Nem célom, hogy egyik vagy másik oldal igazát erősítsem, inkább e helyett összegyűjtöttem néhány olyan játékot, játékos feladatot, amivel az iskolaérettséghez szükséges készségeket mi magunk is fejleszthetjük – feladatlapok nélkül otthon, utazás vagy séta közben, jártunkban-keltünkben. Mert azért én is azon az állásponton vagyok, hogy ráérnek majd az iskolában feladatokat oldani, mikor muszáj :( Addig fejlesszük játékokkal, játékosan, mert hiszem, hogy azzal eredményesebb….az együtt töltött időről nem is beszélve.
Cikksorozatunkban az alábbi készségek fejlesztéséhez adunk ötleteket és természetesen szívesen fogadjuk a Te javaslataidat is, kedves olvasónk:
- Mozgásfejlesztés
- Szem-kéz, szem-láb koordináció fejlesztése és nagymozgások összehangolása
- Egyensúly fejlesztése
- Testséma, saját testen való tájékozódás, téri tájékozódás
- Finommozgás, szem-kéz mozgáskoordinációjának fejlesztése
- Általános tájékozottság
- Számolás
- Szabálytudat fejlesztése
- Nyelvi fejlesztés, hallási differenciálás
- Megfigyelés, emlékezet fejlesztése
- Rész-egész viszonyának megértése
2. Finommozgás, szem-kéz mozgáskoordinációjának fejlesztése
-
Kézfej és az ujjak izomzatának lazítása könnyen formálható, gyurmázható anyagokkal - gyurma, agyag, homok, papír, vatta, papírmasé, sóliszt gyurma (2 csésze liszt, 2 csésze só, 1 csésze víz, 2 evőkanál olaj) - kreativ gyerekek még pillecukrot, kukoricapufit is megformáznak :) Ha beszerzünk egy műanyag vagy fa kést (a balesetek megelőzése érdekében), akkor engedjük vele szeletelni a gyereket. Nyomó és szeletelő mozdulatok azokat az apró csontokat, izmokat erősítik, melyek majd az íráshoz is szükségesek. Ideális és programnak is kiváló a közös tészta, sütemény készítés is. - Hagyjuk a gyereket gyúrni és formázni. Jó alkalom volt erre a mézeskalácskészítés, de ha azt kihagytuk, se csüggendjünk el, itt a fánk szezonja. Ilyen képlékeny, formálható anyagokkal való tevékenység azokat a finommozgásokat is fejleszti, melyek később az írásban, a betűalakításban is jelentősek. Ha pedig kellően bemelegedtek az izmok és mi is a süteménykészítésbe, ne feledjük, hogy a díszítéshez is nagyon apró, a szem-és kéz koordinációját igénylő mozdulatok szükségesek.
-
Ha már a konyhai tevékenységeknél vagyunk, szörp- és vagy lekvárkészítésnél a meggymagozásba, gyümölcsök, növények (ribizli, bodzabogyó) szemezésébe is vonjuk be a gyereket. Ne hagyjuk ki főzésnél, sütésnél a borsófejtésből, babválogatásból, gyümölcsök-zöldségek hámozásából, krumplipucolásból, diótörésből és -tisztításből, héjas mogyoró/napraforgó/tökmag töréséből sem. Persze apró feladatokkal kezdjük, hogy élvezze azt is, hogy segít ezzel a felnőtteknek, és persze mellette mindezek szintén fejlesztően hatnak a finommotorikus képességeire.
-
Ollóhasználat - figyeljünk rá, hogy balkezeseknek balkezes ollót adjunk. Ha bizonytalanok vagyunk még, hogy a gyermek milyen kezű, nézzük meg ollóval melyik kezét használja szívesen. Rajzoljunk meg a papír mindkét oldalára (bal és jobboldalasan is) egy sablont, amit aztán vágassunk ki vele. Nézzük meg, hogy melyik oldal "esik neki kézre", ez többnyire meghatározza, hogy melyik kéz használata a domináló nála.
- Szövés - ha nem áll rendelkezésedre szövőkeret, a mozdulatot és technikát elsajátíthatjátok papírral is - papírcsíkokból tudtok készíteni különböző alkotásokat.
-
Nyomdázzunk! - Ha mi készítjük hozzá krumpliból, almából, dugóból a nyomdát még szórakoztatóbb program.
-
Építőjátékok, apró tárgyak rakosgatása, tűzködése, összeillesztése - mindegy milyen márkájú (lego, clics, tüskejáték, sluban, pötyi stb.), a lényeg azon van, hogy egymásra pakolja, egymásba illessze, összenyomja, majd szétszedje. Persze a finommotorikán túl a kreativitását, térlátását és türelmét is fejleszti.
-
Fűzzünk! - Tűbe (nagyba persze ;) ) cérnát, fonalat. Gyöngyöt, gombokat, lyukas tésztát fonalra, cipőfűzőre, spárgára - ezt egy meghatározott sorrend szerint is kérhetjük pl. színek szerint vagy forma szerint ismétlődve, ezzel már a sorrendiséget, a szabályszerűséget gyakorolva. Ha ügyesebb vagy türelmesebb próbálkozhatunk apró öltések gyakorlásával is. Kivarrhatunk egy papírra rajzolt mintát, de megpróbálkozhatunk keresztszemes varrással is. Figyeljünk, mert a varrás a finommotorikus mozdulatok fejlesztésén túl a figyelem megtartására és a pontosságra is nevel, ezért fárasztó tevékenység a gyerekek számára.
-
Megtanulhatjátok a hármas fonást. Kislányok gyakorolhatnak a babájukon, de készülhet fonott karkötő vagy könyvjelző is.
-
Hajtogatás - Nincs nagy alapigénye, hiszen használt papírt, újságpapírt is használhatunk hozzá. Összeköthetjük egy későbbi kinti programmal is - hajtogassunk hajókat, amiket aztán megúsztatunk a patakban vagy egy közeli szökőkútban vagy reptessük a repülőinket kint a szabadban.
-
Készítsünk varázsrajzokat! Előhívhatunk egy lap alá helyezett pénzérmét, vagy rajzoljunk gyertyával és varázsoljuk elő festékkel vagy zsírkrétával. Biztos siker lesz a gyerekek körében.
-
Képalkotás másképp - Ne csak színezzünk, fessünk, zsírkrétával rajzoljunk, hanem készítsünk montázst, mozaikot vagy díszítsük a képet tépkedéssel, pödréssel, görgetéssel nyert papírdarabokkal vagy akár maradék fonalakkal is. Színezzünk papírgalacsinokkal! cikkünkben már mutattunk ötletet erre. Nem győzöm hangsúlyozni a "tépkedés" mozdulat fontosságát nemcsak a finommozgás, hanem az intelligencia fejlődésében is. Biztosan élvezettel teszik a gyerekek, hiszen máskor ez egy tiltott dolog. (Vigyázz, óvatosan lapozd a könyvet! ;) )
-
Gyűjtsünk kincseket! Voltál már úgy, hogy egy kis erdei séta után egy kiskosárra való mindenfélét szedtél ki a gyerek zsebeiből? Legközelebb gyűjtsétek együtt akár nagyság, szín, alak alapján válogatva - kavicsokat, csigaházakat, terményeket, leveleket, bogyókat, virágszirmokat - vagy már megtervezve, hogy mit is csináltok belőle: képet, "kincsbábot" vagy figurát. Ez is kreativitást, alkotókészséget, problémamegoldást, térlátást stb. is fejleszt és nagyon jó móka!
Szerző: Veszprémimami
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges