Mi az a szűrőbuborék?
Leltár készül minden aktivitásodról: online kereséseidről, a megnézett weboldalakról, az elolvasott cikkekről, a kattintott hirdetésekről. Az online algoritmusok segítségével kialakul a profilod, mit szeretsz vagy nem szeretsz, milyen tartalmak érdekelnek, mit böngésztél korábban, ez alapján személyre szabott keresési találatokat, híreket, reklámokat kapsz.
A Google kereső mechanizmusa és a Facebook személyre szabott hírfolyama pontosan így működik. Az algoritmus a korábbi döntéseink és aktivitásunk alapján prioritásokat állít fel, és errefelé tereli a további online jelenlétünket.
A szakirodalom ezt buborék-hatásnak nevezi. Eli Pariser nevéhez fűződik az "információs buborék", más néven filter bubble, vagyis a szűrőbuborék. (The Filter Bubble: What the Internet is Hiding from You, A szűrőbuborék: amit az Internet elrejt előlünk, 2011)
Ezen a "szemüvegen" keresztül látjuk a világot az online térben, olyan láthatatlan falat építünk magunk köré, amin csak az juthat át, ami minket érdekel, ami a saját nézőpontunkat erősíti folyamatosan.
Mi ezzel a gond?
Az ember természeténél fogva olyan közösségeket keres, ahol megértik, akiknek hasonló nézetük van az élet különböző területeiről, pl. politikáról, szórakozásról, művészetről, hitről vagy akármi másról. De ha olyan információk vesznek körbe minket, amik megerősítik a véleményünket, a világképünket és az érdeklődésünket, akkor elveszíthetjük a más nézőpontokból, kritikákból, véleményekből származó szélesebb látókört.
A szűrők miatt egyre kevesebb olyan véleménnyel találkozunk, amely ellenkezik a miénkkel. Így azt gondolhatjuk, hogy a mi álláspontunk biztosan jó, hiszen nem találkozunk senkivel, aki az ellenkezőjét állítaná.
Ez a zárt tér, mesterséges buborék a világ és az események nagy részét távol tartja tőlünk, vagy csak egyoldalúan mutatja be. Azért veszélyes, mert a tájékozottságunkat, a nyitottságunkat és az érzékenységünket elveszítjük általa. Ez nem csak minket érinthet, hanem a gyerekeket is, ha az otthoni számítógépet, tabletet használják, ők is a buborékból indulnak felfedezni a világot.
Próbáld ki, hogy működik! Tegyél egy kísérletet!
Írd be a keresőbe, hogy "film", majd mentsd el a képernyőmentést az első oldalról. Kérd meg egy-két barátodat vagy ismerősödet, hogy a ugyanarra a kifejezésre, eseményre mindenki a saját eszközén keressen rá, majd hasonlítsátok össze a találatokat! Más eredményt kaptatok?
Az elején hasonlóak lehetnek az oldalak a szponzorált tartalmak miatt, de a további találatokban egyre jobban eltér egymástól a két lista.
Hogyan szabadulhatunk ki a szűrőbuborékból?
- Tudatos médiahasználat, forráskeresés - Akiben nincsen meg az igény arra, hogy kitörjön belőle, az fel sem ismerte mindezt.
- Ne csak a közösségi oldalakról tájékozódjunk, hanem különböző hiteles forrásokból.
- Vizsgáljuk meg előítéleteinket, nézőpontunkat és azt, hogy miből fakadnak, mi lehet az oka.
- Keressünk olyan gondolkodókat, akik több szemszögből vagy különböző közösségek tagjaként látják a világot.
- Kipróbálhatjuk milyen keresési eredményeket kapunk, ha kitöröljük a böngészőnkben a sütiket (cookies).
- Szűrjük meg, hogy mit töltünk fel magunkról a közösségi oldalakra nyilvános beállítással és mit lájkolunk, osztunk meg.
Felhasznált források: digitaliscsalad.hu, pcguru.hu
Halász Kinga
- Budapestimami -
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges