Jelenlegi hely

Olyan rendetlen ez a gyerek!

Széthagyja a játékait, ruháit, egyéb holmiját? Mindennapos problémának tűnik, hogy nekünk, szülőknek kell rendet tenni utána? Tapasztalat hogy gyermekünket a legnagyobb nehézségek árán – vagy még úgy sem – tudjuk rendre szoktatni. Tippek az életkornak megfelelő, helyes módszerek alkalmazásához.

Olyan rendetlen ez a gyerek! 

Mindennapos problémáink közé tartozik, hogy gyermekünket vagy egyáltalán nem, vagy csak a legnagyobb nehézségek árán tudjuk rendre szoktatni. Széthagyja a játékait, ruháit, tancuccait, és nekünk kell utána rendet tenni. Természetesen tisztában vagyunk vele, hogy ez nem mehet így a végtelenségig – mégis, általában lassan érünk célt.

Néhány jó tanács az életkornak megfelelő, helyes módszerek alkalmazásához

Vajon gondolunk-e arra, hogy milyen, életkorához illő eszközökkel szoktassuk rá gyermekünket a rendrakásra? 3-9 éves kor között különösen nagy különbségek vannak a rendszeretet elsajátításának képessége között.

Felgyorsíthatjuk a folyamatot, ha tudjuk, hogy a gyereket nemcsak szoktatni, hanem motiválni, tanítani is kell ezen a téren.

Amellett csak életkorának megfelelő terhet rójunk rá, és ahogy nő a csemete, magyarázatunk nyomán egyre jobban megérti majd a rendrakás szükségességét, hasznosságát. Kellő következetességgel és ráhatással, olykor apró trükkökkel eredményesebbek lehetünk.

3 éves kor körül

A rendcsinálás legyen csupán játék az egészen kicsi gyermek számára!

Tanítsuk meg rá, hogy örömmel, játszás közben igyekezzék rendet tenni a holmijai között: például tornyozza fel képeskönyveit, rakja sorba a játékait, így rájön, hogy nem botlik meg bennük. Aztán hagyhatja ledőlni a könyveket, összekeveredni a játékokat – és amikor kedve van hozzá, kezdje újra a maga teremtette „káoszból” való kilábalást.

Trükk: Az esti időpont különösen alkalmas az újbóli rendcsinálásra, hiszen „aludni” küldheti ily módon az összes játékát, egyéb dolgait is a szobájában.

4-5 éves korban

Ebben az életszakaszban a kisgyermek még nagyobb buzgalommal szereti használni a játékait, mint korábban, és még kevésbé törődik azzal, hogy azután rendet tegyen köztük.

Ekkor kezdhetjük arra ösztönözni, hogy egyedül, „mint a nagyok”, találja meg az állandó helyét a játékainak, és mindig oda is tegye vissza őket.

Rá fog jönni, hogy ha követi tanácsunkat, legközelebb könnyebben bukkan rájuk. Rá kell vezetni arra is, hogy a jövőben ennek minden holmijával így kell lennie. Ha nehezen megy neki a rendcsinálás, megtehetjük, hogy mi a lakás egy távolabbi pontjáról, észrevétlenül felügyeljük, és ha szükséges, segítünk neki.

6 éves kor körül

Az ilyen korú gyermeknél már folyamodhatunk ahhoz a módszerhez, hogy a rendrakással összefüggő, bizonyos felelősséggel ruházzuk fel.

Intézzük úgy, hogy fokozatosan, egyre több „megbízatása” legyen – ami motiválja.

Például minden este „bízzuk meg” azzal, hogy keresse ki a szekrényéből azokat a ruháit, melyeket másnap fel szeretne venni. Beszéljünk neki arról is, hogy milyen az idő, és ha nem aszerint válogat, legyünk segítségére. Tehát kezdje felelősnek érezni magát azért, hogy reggel minden gond nélkül, időben, egyedül fel tudjon öltözni.

Rá kell azután ébreszteni, hogy feladatai közé tartozik egyéb holmijának „felügyelete”, rendben tartása is – mert mi nem fogjuk megtenni helyette. Ha már iskolába jár, különös felelősséget jelentsen számára, hogy mindennap, szükség szerint készítse ki, rendezze el iskolaszereit ugyanúgy, mint a ruháit, játékait

8-9 éves kortól

Csemeténk most már abban a korban van, hogy könnyebben megérti a rendrakás fontosságát. Így érjük el, hogy tudjon beágyazni magának, már semmilyen ürüggyel ne hagyjon felfordulást a szobájában, rendszeresen vigye vissza a lakásban széthagyott holmiját, és nem utolsósorban, ne hanyagolja el a rendet az iskolában sem. Hívjuk fel rá a figyelmet, hogy a rend megteremtését és megtartását tartsa természetesnek, még akkor is, ha már az iskolai, különórákkal, vagy a sportolással összefüggő kötelezettségei egyre növekednek. Az utóbbi legyen inkább motiváló tényező, mert a gyermek be fogja látni, hogy ha rend van körülötte, minden feladatát hamarabb és könnyebben tudja teljesíteni.

5 gyors tipp:

  1. Mindig legyen egy fix helye a játékoknak. Csak azt tudja eltenni, aminek pontos helye van.
  2. Az új játékoknak közösen keressetek új helyet, ahol "aludni" fognak.
  3. Ha közösen játszotok, szoktasd rá, hogy akkor vehet elő újabb játékot, ha az előzőt eltette.
  4. A járgányoknak, kismotoroknak jelöljetek ki, akár egy rajzolt táblával parkolót. Imádni fogja oda beállítani.
  5. Alakítsatok ki szokásokat: a gyerek ritmusának megfelelően ebéd előtt / délutáni alvás előtt és esti lefekés előtt tegye el a játékokat. Persze egy félbehagyott építkezést ne szedessünk szét vele, ki tudja, mióta küszködik a mérnöki problémákkal.

Ajándék letölthető motivációs jutalomtábla >>> Klikk ide!

Galenus

Forrás

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Süsü mesés világa

Süsü mesés világa

Pályázat típusa: rajzpályázatBeküldési határidő: 2024. szeptember 30.Korcsoport: 4-10 éves korosztály számára
Titkos macskarandi

Titkos macskarandi

Pályázat típusa: alkotópályázatBeküldési határidő: 2024. szeptember 18.Korcsoport: áltatános iskola felső tagozatos gyermekek
Macskarikatúra pályázat

Macskarikatúra pályázat

Pályázat típusa: alkotópályázatBeküldési határidő: 2024. szeptember 18.Korcsoport: középiskolás fiataloknak és felnőtteknek
Házi nasik zabpehelyből - nem csak gyerekeknek!

Házi nasik zabpehelyből - nem csak gyerekeknek!

Gyorsan elkészíthető, finom, egészséges házi készítésű nassolnivalók zabpehelyből. Íme a kedvenc receptjeim!
Ugrás az oldal tetejére