„Az internet hatása a gyermekekre és fiatalokra” című konferencián is elhangzott, hogy a gyerekeink egy digitális tartalmakkal kibővített élményuniverzumban nőnek fel. Szülőként nehéz követni a gyors változásokat, új technológiákat. Nekik természetes, hogy szinte mindenkinek van okoseszköze és könnyebben is tudják használni, mint mi.
Mi az a tudás, amire egy gyereknek az internetezéshez szüksége van? Ami igazán lényeges, az független a technológiától.
Tudás, tájékozottság
A tények ismerete, bizonyos lexikális tudás a 21. században is fontos. A fejünkben vannak alapismereteink a világról, ehhez kötjük az összes információt, amivel találkozunk. Ha ez a „belső mag” gyenge és bizonytalan, akkor könnyebben megtéveszthetőek vagyunk, ha biztos a tudásunk, akkor nagyobb biztonsággal igazodunk el a ránk zúduló hatalmas információtömegben.
Általános műveltség és látókör
Széles látókörű hozzáállás és az a tudás, amely ahhoz kell, hogy az ember a világban eligazodjon az élet minden területén, képes legyen stabilan megállni a lábán. Ehhez tartozik az identitás és az önbizalom. Lehet valaki képzett informatikus, felkészült felhasználó, nem biztos, hogy ki tudja vonni magát az álhírek hatása alól. Ehhez bizonyos érzékenységre, stabil közösségre, polgári látásmódra, műveltségre van szüksége.
Jó ízlés
Fontos a jó ízlés, igényesség. A mai tartalombőségben érdemes válogatósnak lenni. Minél előbb megtanulnak a gyerekek saját elvárásokat támasztani a digitális tartalommal szemben, annál jobb. Képesek lesznek önálló döntéseket hozni, megválogatni, hogy mit fogyasztanak és mit nem.
Digitális kompetencia
"A digitális kompetencia felöleli az információs és kommunikációs technológia által hozzáférhetővé tett, közvetített tartalmak magabiztos, kritikus és etikus használatát a társas kapcsolatok, a munka, a kommunikáció és a szabadidő terén."
Készségek, tevékenységek: az információ megkeresése, felismerése, összegyűjtése és feldolgozása, a kritikus alkalmazása, a valós és a virtuális kapcsolatok megkülönböztetése, digitális tartalomalkotás és -megosztás, továbbá kommunikációs együttműködés az interneten keresztül, problémamegoldás
Ellenőrzött médiafogyasztás és minőségi médiaajánlás
Ne csak kövessük, figyeljük a gyerek mit néz, mit hallgat, ennél még fontosabb, hogy rendszeresen ajánljunk neki minőségi médiaélményeket. Ha együtt nézzük meg, beszélgetünk róla, segíthetünk a feldolgozásban, értelmezésben.
Élő emberi kapcsolatok és bizalom
Az igazi személyes kapcsolatokat, közösségi életet semmi sem pótolja. A gyerekek ápoljanak valódi emberi kapcsolatokat. Legyenek barátaik, akikkel jól érzik magukat és akikben megbíznak.
A szüleikkel őszinte és közvetlen legyen a viszonyuk. Ha bármi probléma adódik a neten, biztosak lehessenek benne, hogy nem egyedül kell megoldaniuk, hogy számíthatnak a barátaik, szüleik, tanáraik segítségére.
Offline élmények, médián kívüli tevékenységek
Legyenek olyan időszakok, napok, amikor nem vesszük elő a kütyüket. Helyezzük előtérbe az élő találkozásokat és programokat, menjünk kirándulni, közösen sportolni, társasjátékozzunk, kapcsolódjunk ki a természetben. A hobbik, művészetek, zene, vallási tevékenységek is csökkentik az online töltött időt.
Az olvasás nagy előnye, hogy nem alkalmas párhuzamos tevékenységre, így valóban kikapcsol. A sokszor emlegetett minőségi idő és sok-sok beszélgetés hozzásegít a testi-lelki jól-létünkhöz.
Kritikus gondolkodás
Az online világ hatalmas információtömeggel, hírekkel, videókkal, kommentekkel bombáz minket naponta. A híreket már keresnünk sem kell, megjelennek a hírfolyamban. Szükséges a kritikus szemlélet, hogy ne dőljük be az álhíreknek.
Tapasztalatok szerint az álhírek ellen a több forrásból való tájékozódás, az általános műveltség és az élő személyes kapcsolatok nyújtják a leghatékonyabb védelmet. Nekünk kell eldönteni, hogy mi igaz és mi hamis, az algoritmus nem fogja helyettünk megtenni!
A gyerekeknek kevesebb az élettapasztalata, könnyebben megtéveszthetőek. Akkor vannak biztonságban, ha kérdéseikkel bármikor fordulhatnak hozzánk bizalommal és mi segítünk nekik. Úgy, mint az offline világban.
A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat „Az internet hatása a gyermekekre és fiatalokra” című konferenciáján elhangzott előadások megtalálhatóak ITT
Felhasznált forrás: Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat: A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra IX., 2018
Halász Kinga
- Budapestimami -
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges