A MÁV-START már 10 éve bevezette a központosított elektronikus talált tárgy-nyilvántartást, ehhez csatlakozott most a Volánbusz is. A fejlesztésnek köszönhetően május 2-ától közös adatbázisban kezelik a vonatokon és a buszokon, valamint az állomásokon elhagyott talált tárgyakat írja a társaság közleményében. Az utazóközönség számára azért fontos változás az új, közös adatbázis létrehozása, mert így könnyebben fellelhetők a talált tárgyak függetlenül attól, hogy azt vonaton vagy buszon felejtette ott az utazó.
Az elveszett tárgyak a rögzítést követően egyből megjelennek a MÁVDIREKT rendszerében. Ennek köszönhetően a diszpécserek az összes megtalált tárgyat egy helyen láthatják függetlenül attól, hogy vonaton, vagy buszon hagyták el.
+36 1 3 49 49 49,
Telekom hálózatából +36 30 499 4999,
Yettel (volt Telenor) hálózatából +36 20 499 4999,
Vodafone hálózatából + 36 70 499 4999)
érdeklődhetnek a talált tárgyak iránt.
A visszaszolgáltatás a MÁVDIREKT által megadott helyszínen, csak a tárgy jellemzőinek megadásával és azonosítását követően lehetséges.
Te mit hagytál már el?
Tavaly közel 7500 talált tárgyat adtak le a vasútársaság, és 5000-et a busztársaság részére. Előbbiek közül több mint 4000, utóbbiak közül pedig 3000 került vissza a gazdájához.
A legnagyobb, autóbuszon elhagyott összeg 8 millió forint volt, amit vissza is kapott a tulajdonosa.
Ezeket legtöbbször A vonatokon, buszokon és állomásépületekben veszetették el utastársaink. Többnyire telefonokat, pénztárcát, bankkártyát, kistáskákat, háti-és tornazsákokat, bőröndöt, iratokat, okmányokat, könyveket, ruhaneműt (kabát, pulóver, sapka), szemüveget, esernyőt, kulacsot és bizsukat felejtenek az utasok.
Az utazáskor elveszett tárgyak sorsa
Az elhagyott tárgyakat általában a járműveken szolgálatot teljesítő autóbusz-vezetők, jegyvizsgálók, a takarító személyzet vagy az utasok találják meg és adják le a vasút-, illetve autóbusz-állomások forgalmi irodáiban, ahol a tárgyakat nyilvántartják. Amennyiben az elveszett tárgy, bankkártya vagy okmány tulajdonosa név szerint azonosítható, a munkatársak eljuttatják a bankkártya-kibocsátónak, a megtalált személyes okmányokat pedig az azt kiállító hatóságnak (okmányiroda, OEP stb.).
Abban az esetben, ha a tulajdonos személye nem azonosítható, a tárgyat az adott állomáson 8 napig, azt követően a kijelölt gyűjtőhelyeken általában 90 napig őrzik. A romlandó élelmiszereket természetesen csak rövid ideig tárolják, s ha senki sem keresi, megsemmisítik.
Pénzt jellemzően nem magában, hanem valamilyen egyéb tárggyal együtt (pl. kabát, táska, pénztárca, stb.) adnak le. A biztonságos kezelés érdekében az elvesztett tárgyak tartalmát tételesen nyilvántartásba veszik, amennyiben a pénzösszeget is tartalmazó tárgyért 1-2 napon belül nem jelentkezik tulajdonosa, akkor a pénzt nyilvántartásba veszik egy jegyzőkönyv kiállításával.
Az átvétel feltétele, hogy az elveszett tárgyat az utas a jellemzők megadása mellett egyértelműen be tudja azonosítani. Amennyiben a pénz mellett személyazonosításra alkalmas dokumentum is van a táskában, kabátban, akkor az egyszerűsíti a beazonosítást. Azok az összegek, melyeket az utasok nem keresnek, vagy amiatt nem lehet visszaadni, mert az utas elérhetősége nem beazonosítható, a hatályos Polgári Törvénykönyv alapján a Magyar Államhoz kerülnek.
ADL - Debrecenimami
Fotó: Pexels / Clem Onojeghuo
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges