Jelenlegi hely

A sikeres pályaorientáció receptje – „nem kell rettegni a pályaválasztástól, hanem minél korábban el kell kezdeni”

Előző cikkemben arról írtam, hogy mire lesz szüksége a gyerekeknek a jövő munkaerőpiacán való boldoguláshoz. Most pedig azokat a képességeket, kompetenciákat mutatom be, melyek a sikeres pályaorientációhoz szükségesek.

Először is fontos tisztázni, hogy már nem az egész életet végérvényesen befolyásoló pályaválasztás, hanem az egész életen át tartó pályaorientáció és életpálya-építés korát éljük.

Tehát nem kell rettegni a pályaválasztástól, hanem minél korábban el kell kezdeni felvértezni a gyermekeket azokkal a képességekkel, melyekkel mindig képesek lesznek megfelelő döntéseket hozni a karrierjük során.

Mindennek az alapja az önismeret

12 éves kortól már lehet, sőt kifejezetten érdemes beszélgetni a gyermekkel pályaorientációs kérdésekről is. Ekkor már határozottan tudnak reflektálni önmagukra, az erősségeikre, tehetségeikre, érdeklődési köreikre. Ekkoriban van kialakulóban a munkamódjuk, azaz, hogy miként oldanak meg különböző feladatokat, milyen a munkához, tanuláshoz való hozzáállásuk.

A szülő támogatásának az önismeret minőségének fejlődésében is nagyon fontos szerepe van.

Amiben jó a gyermek (és egészen biztosan több dologban is jó!), abban támogatni kell, vissza kell igazolni az erősségeit. Ezek az erősségek lehetnek iskolához, tantárgyakhoz kapcsolódó képességek, de akár az is, ha kifejezetten kedvesnek, empatikusnak vagy kreatívnak tartjuk őt.

Ne fukarkodjunk a pozitív visszajelzésekkel olyan esetekben sem, ha például szívesen és lelkiismeretesen tud vigyázni a kistestvérére, vagy mások előtt határozottan és magabiztosan fel tud lépni.

Természetesen a hiányosságokra is fel kell hívni a figyelmet, de mindig legyen hangsúlyosabb a pozitívumok kiemelése. Ezek a visszajelzések mind-mind az önismeretét fejlesztik a gyermeknek.
Már kisiskolás kortól kezdve érdemes néha beszélgetni az aktuális (vagy állandó) példaképeiről, legyen az egy családtag vagy éppen egy szuperhős. A példaképek ugyanis fontos mintaként szolgálnak a gyermeknek, és olyan tulajdonságokat, értékeket hordoznak és testesítenek meg, melyekkel ő is szeretne rendelkezni. Ezekből pedig szülőként következtethetünk arra, hogy milyen felnőtté szeretne válni.

A megfelelő önismeretre pedig már elkezdhet aktívan ráépülni a pályaismeret

Ennek első lépése, hogy minél több szakmáról legyenek információi a gyermeknek. Beszélgessünk vele a saját és családtagjaink, ismerőseink munkájáról. Emeljük ki a szépségüket és nehézségeiket, de akár azt is, hogy mit és mennyit kell hozzá tanulni, milyen a megbecsültsége, mennyit lehet vele keresni.

Az nagyon jó, ha idővel meg tud fogalmazni magának pár olyan szakmát, amiben el tudja képzelni magát.

Ekkor – az életkornak megfelelően – biztassuk, hogy egy nyomozó vagy újságíró módjára kezdjen el vizsgálódni, hogy biztosan az lesz-e a jó neki.

Menjen el nyílt napokra, tematikus táborba, céglátogatásra, készítsen interjút a pályán dolgozó szakemberekkel. És persze használja az internetet: rengeteg szakmai vagy egyenesen szakmaajánló videót találhatunk, de lehet olvasgatni a különböző szakblogokat is, hogy minél valósabb képük legyen az adott szakmáról, munkarörről. Középiskolásként pedig remek tapasztalatszerzési lehetőség lehet, ha nyaranta vállalnak diákmunkát.

Na jó, és mi van akkor, ha több dolog is nagyon érdekli (esetleg semmi sem), viszont közeleg az iskolaválasztás?

Dönteni sokszor még felnőttként is nehéz, ezért érdemes időben elkezdeni fejleszteni a döntéshozatali képességet, melyet nagyon sok részterületre lehet bontani. Egy szempont a sok közül: már kisgyermekkortól kezdve felkínálhatunk nekik számtalan kis döntési lehetőséget, és jó, ha annak viselik minden pozitív és esetleg negatív következményeit is. Például, ha adunk némi zsebpénzt, akkor ésszerű keretek közt ő döntheti el, hogy mire költi. De utólag ezen már nem változtathat, és ebből már nagyon sokat tanulhat.

Fontos még megemlíteni az énhatékonyságot is

A pályadöntési énhatékonyság az egyén hite abban, hogy mennyire képes az életpályája során a döntéseivel kapcsolatos tevékenységeket sikerre vinni. Forrása lehet többek közt a különböző problémahelyzetek sikeres megoldásakor átélt eredményesség érzete, a saját teljesítőképesség érzete, illetve a környezet visszajelzéseiből szerzett meggyőző információk. (Török, 2019)

Ezek voltak a legfontosabb pályaorientációs és életpálya-építési kompetenciák, melyeket mindenkinek érdemes fejleszteni. A jó pályadöntésnek persze még vannak további összetevői, de ha a fentiek nagyjából rendben vannak, akkor már biztosan jó úton halad a gyermek.

Forrás:
Hegyi-Halmos N. (2018). Mi a pálya? ELTE Eötvös Kiadó
Török R. (2019). A pályadöntések döntések mesterei. Online kiadás

 

Tóth Ákos Károly
pályaorientációs és
életpálya-építési szakember

www.eletpalyaepites.hu
+36 30 392 3412
info@eletpalyaepites.hu

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

5+1 Nem tucatajándék Valentin napra

5+1 Nem tucatajándék Valentin napra

Ha igazán egyedi és személyre szabott Valentin-napi ajándékot szeretnél, akkor érdemes olyat választani, ami nemcsak különleges, hanem érzelmileg is jelentőségteljes.
Nézzünk hóemberes filmeket!

Nézzünk hóemberes filmeket!

Tudtad, hogy január 18-án ünnepeltük a hóemberek világnapját? Ugyan igazi hó nem nagyon esett még idén, így elmaradt a hóemberépítés is, bekuckózni viszont ér. Remek választás olyan filmeket nézni, amelyek a hóemberekhez, a télhez és a téli csodákhoz kapcsolódnak.
Gyermekkori ekcéma: Okok, tünetek és kezelési lehetőségek

Gyermekkori ekcéma: Okok, tünetek és kezelési lehetőségek

A gyermekkori ekcéma, más néven atópiás dermatitisz, az egyik leggyakoribb bőrbetegség, amely már csecsemőkorban megjelenhet. Bár nem fertőző, a viszkető, száraz és gyulladt bőr jelentős kellemetlenséget okozhat a gyermekeknek és szüleiknek egyaránt. Az ekcéma hátterében genetikai és környezeti tényezők állhatnak, de megfelelő ápolással és életmódbeli változtatásokkal jól kezelhető.
Új lendület a második félévre: kreatív tanulási technikák, amiket érdemes kipróbálni otthon

Új lendület a második félévre: kreatív tanulási technikák, amiket érdemes kipróbálni otthon

Véget ért a tanév első fele, és már a szülők is kézhez kapták gyermekeik félévi értesítőjét az elért osztályzatokról. De mit tehetsz szülőként, ha a jegyek nem felelnek meg az elvárásaidnak? Hogyan támogathatod gyermekedet abban, hogy önbizalma és tanulási kedve kitartson a tanév hátralévő részében?
Ugrás az oldal tetejére