Jelenlegi hely

Megjelent az iskolai mobitelefon-használatot korlátozó rendelet

Az elmúlt években a tanítás során komoly gondot okozott a tanulók mobiltelefon használata, az azokkal való egyre komolyabb visszaélés, sőt, 26 éves pedagógusi pályafutásom alatt én magam is találkoztam az iskolában gázpisztollyal, petárdával (ami óra alatt fel is robbant), pillangókéssel, boxerrel.
A nyár elején többször került a nyilvánosság elé, hogy bizonyos eszközök használatát ill. bevitelét korlátozni ill. tiltani fogják. 2024. augusztus 8-án a Magyar Közlönyben megjelent 245/2024-es rendelet lefeketette az új szabályokat.

Az új rendelet, 2 csoportról beszél:

- tiltott tárgyak

- használatában tiltott tárgyak

Mik azok a tárgyak, amiket ezentúl tilos az iskolába vinni?

- 18. évét be nem töltött személy részére nem értékesíthető termék (pl. alkohol, doháyntermék, szerencsejáték-termék)

- a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök (dobócsillag, 8 cm hosszúságú pengéjű rugóskés, ólmosbot, gumibot, boxer, elektromos sokkoló, 20 gramm töltőanyag tömeget meghaladó gázspray, felajzott íj, számszeríj, francia kés, szigonypuska, parittya, csúzli, a lánccal vagy egyéb hajlékony anyaggal összekapcsolt botok, nehezékek, lőfegyver, lőfegyverutánzat, a zárszerkezetek illegális kinyitására vagy feltörésére szolgáló eszközök)

Melyek azok a tárgyak, amiknek a használata tiltott? 

- mobiltelefonok, a kép- vagy hangrögzítésre alkalmas eszközök, valamint az internetelérésre alkalmas okoseszközök
- Hol érvényes ez az előírás? Általános iskola 1-8., gimnázium 5-12, szakgimnázium 9-13. évfolyamára, a kollégiumi foglalkozások alatt, a szakmai gyakorlat alatt (akár külsős helyszín is), alapfokú művészeti iskolákban (pl. zeneiskola, tánciskola).

Mi a teendő a használatukban korlátozott eszközökkel?

A rendelet ezekről a tárgyakról kimondja, hogy az iskolába, kollégiumba bevihetőek, azonban azok a tanítás/foglalkozás kezdete előtt az intézmény házirendjében meghatározottak szerint kötelezően leadandóak, az intézmény azt köteles zárt helyen tárolni, majd a tanítási nap/foglalkozás végén a tanulónak visszaadni. 

Mi történik, ha a tanuló tiltott tárgyat visz az oktatási intézménybe/gyakorlati képzés helyszínére? 

A tárgyat az észlelő pedagógus elveszi, a házirendben megjelölt személy elzárt helyen megőrzi, a tanítási nap végén a tanuló, amennyiben betöltötte a 18. életévét visszakapja. Amennyiben a tanuló kiskorú, azt a szülő veheti át. Amennyiben a tiltott tárgy harmadik személyé, azt a jogos tulajdonosa veheti át (amennyiben betöltötte a 18. életévét).

A törvény külön kitér arra, hogy a tárgyat az átvétel szerinti állapotban kell visszaadni.

A törvényt milyen módon ellenőrizhetik a tanárok, oktatók, szakoktatók?

A törvény külön kitér arra, hogy a pedagógusok ellenőrizhetik és esetleges információ esetén számon is kérhetik a tanulókat annak igazolására, hogy nincs náluk tiltott vagy használatában korlátozott tárgy. 

Amennyiben a tanulónál ilyen tárgyat találnak, a pedagógusnak értesítenie kell az intézmény rendjének fantartásában közreműködő személyt (pl. iskolaőr), a tanuló szülőjét és bizonyos esetekben a rendőri szervet.

Ha a tanuló nem hajlandó a tárgyat önként átadni, azt a pedagógusnak joga van (kötelessége) elvenni és azt a meghatározott, zárt helyre vinni. 

 

A törvény kitér arra, hogy bizonyos esetekben a tanulóknál lehetnek használatukban korlátozott tárgyak, azonban ezt minden esteben írásban kell engedélyeznie és rögzíteni az elektronikus naplóban az igazgatónak vagy az órát, foglalkozást tartó pedagógusnak. 

FORRÁS
 

Vizaverné Horváth Zsófia
Szombathelyimami

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.
Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

A legutóbb történt, kiskorút ért bántalmazás esete mellett szülőként sem mehetünk el szó nélkül, fel kell vennünk a kesztyűt és felkészítenünk gyermekeinket az ilyen helyzetekre is.
Kémia a konyhában - avagy: Hogyan főzz jobban, okosabban?

Kémia a konyhában - avagy: Hogyan főzz jobban, okosabban?

Ételt készíteni nem annyira bonyolult, mint embert juttatni a Marsra. De rengeteg olyan tipp és trükk létezik, amitől vagy a végeredmény lesz jobb, vagy az életed könnyebb. Ezekből mutatunk most néhányat.
Mit egyek, hogy egészséges legyek? Ismerd meg a Hormonkontroll étrendet!

Mit egyek, hogy egészséges legyek? Ismerd meg a Hormonkontroll étrendet!

Változni, soha nem könnyű! A berögzült szokások, a napi rutin gördülékennyé teszik a mindennapokat. Az étkezésünkön változtatunk szinte a legnehezebben! Megszoktunk bizonyos ételeket, ízeket, és a hétköznapi rohanásban sokszor úgy gondoljuk, nincs idő az egészséges ételekre. Ha jobban belegondolunk, az egészség, a szép bőr, és a megfelelő testsúly titka is éppen itt kezdődik - a tányérunknál.
Ugrás az oldal tetejére