Jelenlegi hely

Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Igyekezz már, hol a cipőd, el fogunk késni, miért most jut eszedbe, hogy pisilni kell, jajj kell az úszás cucc, megőőőőrülöööök hogy minden reggel ez megy! Na tegye a szívére a kezét, akinél még nem hangzottak el ezek vagy ennél változatosabb, neaggyisten cifrább napindító mondatok. Ugyhogy ugye? Szerintem bátran és általánosan kijelenthetjük: a reggeli készülődés, és intézménybe-munkahelyre kerülés a nap egyik legstresszesebb része – minden résztvevőnek! No de, tudjuk-e hogy miért? Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.


Kép forrása

Tudunk-e bármit tenni, hogy ha nem is békés-boldog és kisimult, de legalább mindenki számára élhető legyen?

Igen és igen. Nézzük sorba.

Szóval a nagy kérdés, hogy miért nehéz a szülőnek, és miért képtelen a gyerek arra, hogy megkönnyítse felmenői dolgát.

Ebben a kérdésben már nehéz általánosítani, hiszen minden családi dinamika más és más. Van, ahol a szülő üdén és frissen kipattan az ágyból, és van, ahol hogyismondjam: nem. :D Mellette van, ahol a gyermek minden reggel a nyálán csúszik és kínlódik, hogy fel kell kelni, és van, ahol már a szülő fején ugrál az ébresztő előtt. És a fentiek bármilyen csudálatos kombinációja is fellelhető természetesen, és akkor még nem beszéltünk a több gyermeket nevelőkről, ahol anya és apa is különböző típusba tartozik reggelente. 

Azt viszont lehet általánosítani itt a nagy kavalkádba, hogy óhatatlanul is minden résztvevő nyomást érez magán. A szülő az időnyomást, a gyermek a szülő-nyomást. És minden presszió feszültséget és ellenállást generál – azt hiszem nem is kell tovább ragozni…

Tulajdonképpen mit várunk mi szülők?

Hát együttműködést, semmi többet.


Kép forrása

És mit vár a gyermek?

Békét, illetve a képességeinek megfelelő elvárások támasztását.

Figyelem: attól mert a gyermek képes önállóan felhúzni normál állapotában a cipőjét, attól az még egyáltalán nem biztos, hogy egy feszültséggel teli helyzetben is meg tudja tenni – és itt megint belecsúsztunk a lefelé ívelő spirálba.

Sőt, attól, hogy amúgy tud választani két dolog közül, lehet, hogy a nyomás leblokkolja – és már ez sem fog menni zökkenőmentesen. Ha ez így furán hangzik, gondoljunk csak bele egy vizsgaidőszakba, ahol még a nevünket is képesek voltunk elrontani ha váratlan kérdés jött velünk szembe…-nyilván csak mesélik, hogy van ilyen :D …

Na térjünk vissza az együttműködésre.

A gyermek együttműködéséhez alapvetően megfelelő szabályozás, alkalmazható mankók, egyértelmű elvárások és következmények szükségesek.


Kép forrása

Álljon itt a teljesség igénye nélkül egy felsorolás, hogy mi-miért lehet a segítségünkre reggelente!

  • Szabályrendszer. Képzeljétek, a gyerekek szeretik a szabályokat, főleg, ha a létrehozásukban közreműködhetnek. Lehet szabályozni a sorrendiséget, a lehetséges reggeli tevékenységeket, a körülményeket. Mondok példát: egy szundi-ideig az ébresztés után még összebújás van! Amíg anya fogat mos, játszhatsz!
  • Időmérés. A gyerekek időérzéke nem fejlett, teljesen szubjektíven, élmény-alapon látják a mi kínlódásunkat és versenyfutásunkat az idővel. Viszont remek eszközök léteznek arra, hogy számukra is vizuálisan megjelenítsük az egyes tevékenységek időtartamát: legyen az egy homokóra, vagy egy telefonos applikáció, ahol a kisegér megeszi az almákat, és ha azok elfogytak, akkor jár le az idő. De lehet a konyhai időzítőt is bekapcsolni, vagy nagyobbacskáknál akár órán jelezni, hogy mikor milyen tevékenység következik!
  • Napirend – kártyákkal. A vizuális megerősítés bármely életkorban nagyon hasznos eszköz, azonban az ovis-kisiskolás korosztály számára egy fontos jelen-horgony lehet, egy olyan sorvezető, ami mentén könnyebb megfelelni az elvárásoknak. Ez is lehet számtalan formában elkészíthető – post-itre rajzolt, nyomtatott, laminált, fotókkal illusztrált – a lényege, hogy a gyermek könnyen tudja „olvasni”, hogy mit is jelent az adott tevékenység-kártya. És a megvalósításban is kreatívak lehetünk – a post-it-et csak leveszem, ha kész a fogmosás, jelölhetem csipesszel a sorrendben, hogy hol tartok, rácsukhatok egy-egy „ablakot”, ha elvégeztem a képen lévő feladatot.
  • Megértés-beleérzés. Na, ez tán a legnehezebb reggelente, mikor sietni kell, mégis segíthet, ha van a repertoárunkban néhány instant mondat arra vonatkozóan, hogy igenis fontosak nekem a gyermekem érzései, jelzései. Látom, hogy fáradt vagy, nem pihented ki magad, ha beértünk az oviba, jelzem az óvónéninek, hogy a puhasarokba kuckózhass még egy picit! Elhiszem, hogy most nincs kedved oviba menni, képzeld, én is szívesebben tölteném az időt most veled, csak éppen nem tehetem, muszáj elvégezni a napi feladataimat a munkahelyemen, de ígérem, délután bepótoljuk! Nagyon sajnálom, hogy sürgetnem kell most téged, délután együtt lelassulunk a meseolvasáshoz!
  • +1: Igen, néha sokkal gyorsabb, ha „beadom a derekam” és igenis elolvasom azt a mesét, feltöltöm a gyermek szeretet-tankját, és az immár együttműködő gyermekkel nem harcban, hanem békében készülünk tovább!

Szabad próbálkozni. Szabad kreatívnak lenni. Szabad játszani, gyermekké válni, hogy jobban értsük a működésüket. És ha éppen nem sikerül, szabad magunknak megbocsátani – miután a gyermekkel is tisztáztuk, hogy ki-milyen hibát vétett, velem az élen.


Szerző: Kis-Kovácsné Vancsa Barbara 

gyógypedagógus, evésterápiás szakember, szoptatás segítő és neuro-hidroterapeuta, szülő-csecsemő/kisgyermek konzulens

https://www.facebook.com/mondjigentegyesulet

- KAPOSVÁRIMAMI -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Hogy valóban élményekkel teli legyen a nyár!

Hogy valóban élményekkel teli legyen a nyár!

Mostanra már nyakig vagyunk a nagy nyári szünet kellős közepében. Mindenki elképesztően várta, a szülők talán már el is felejtik a holazalvókám-elfelejtettükalogopédiafüzetet-beposhadtazúszáscucc kombinációját, a gyerekeknek pedig egy ideje nem kell a szülők gyengéd (vagy épp agyvérzésközeli hangvételű-keljmárfelmertelkésünk!!!) ébresztésére kelniük. Szóval mit csinálnak? Hát még az ébresztőóra megcsörrenése ELŐTT természetesen közlik, hogy felkeltanaaaap, éhesvagyooook, kakiltaaaaam :D Én nem tudom, hogy vannak kódolva, de egyszerűen félelmetes, hogy a tanév idején 7kor sírva nyalábolom ki az ágyból az ovist, bezzeg a szünidőben 6kor már arcon pörögnek a testvérével együtt… Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.
Rázva, keverve... jeges tea és kávé italok forró napokra

Rázva, keverve... jeges tea és kávé italok forró napokra

A nagy nyári melegben gyakran úgy érezzük, hogy könnyebb lenne egy kávéval, vagy teával. Forró helyzetekre jól jön néhány jeges korty akár mindkettőből.
Bolhazsákok és könyvmolyok

Bolhazsákok és könyvmolyok

Emlékszel még gyerekkorodból az összebújós meseolvasásokra? Az első kiböngészett betűkre, mikor végre összeállt egy szó? A takaró alatt zseblámpával olvasott regényekre? A könyvek világába belépés élménye egy életre elkísér bennünket.
Így lesz ügyes kezű gyereked

Így lesz ügyes kezű gyereked

Sok szülő csak az iskolaérettségi vizsgálatok során szembesül azzal, hogy óvodás gyermekének a rajzkészsége, vonalvezetése még nagyon távol áll attól, amilyen készségekre az első osztályban szüksége lesz. Kézenfekvőnek tűnhet ilyenkor színezők és feladatlapok garmadájával elárasztani a gyereket, ám a mozgások finomodásához nem erre van szükség.
Ugrás az oldal tetejére