Jelenlegi hely

Gondolkodj, mielőtt kattintasz! – 8 tipp a biztonságos online vásárláshoz

Mire érdemes figyelni netes vásárlásnál? Mik a veszélyek? A fogyasztóvédelmi hatóság egy „kisokosban” foglalta össze hasznos tanácsait.

Az elmúlt években egyre többen vásárolunk interneten, a vírushelyzet miatt ez biztonságosabb is, valamint az online elérhető promóciók, kedvezmények is a digitális térbe terelik a vásárlókat.

Az idei Black Friday már egy hétig (vagy hetekig) tart, amikor a netes kereskedések olcsóbban kínálják termékeiket.

A „kihagyhatatlan” akciók ígérete könnyen megtévesztheti a vásárlókat, de megfelelő ismeretekkel és tudatossággal elkerülhetjük a kellemetlen meglepetéseket.

Az online vásárlás veszélyeire figyelmeztetnek a hatóságok, szakértői becslések szerint az online térben akár csak egyszer vásárlók negyede vált már valamilyen átverés áldozatává. Az online csalók egyre kifinomultabb módszereket alkalmaznak, motivációjuk a pénzszerzés mellett az adatszerzés, illetve e kettő kombinációja.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) Internet Laboratóriuma és a fogyasztóvédelmi hatóság a gyakorlati tapasztalatok és a próbavásárlások alapján e-kereskedelmi kisokosban összegezte hasznos tanácsait: 

Termék/szolgáltatás kiválasztása

  • A keresett termék/szolgáltatás kiválasztásakor nem feltétlenül az internetes kereső által kiadott első találat a legmegfelelőbb.
  • Javasolt az ár-összehasonlító oldalak használata. (Előfordulhat, hogy az akciós termékek máshol, eredeti árukon is ugyanannyiba kerülnek vagy olcsóbbak. Nézzük meg, hogy a kereskedő által adott kuponok, leértékelések érdemi kedvezményt tartalmaznak-e.)
  • Érdemes a vásárlói visszajelzéseket is áttekinteni.

Jó tudni: A webáruház oldalán fel kell tüntetni a kereskedő nevét, székhelyét, telefonszámát, elektronikus levelezési címét, illetve faxszámát ha rendelkezik ilyennel, annak a vállalkozásnak a nevét és postai címét, akinek a nevében eljár.

Vásárlás előtti tájékozódás

  • Érdemes a webáruházat üzemeltető cégeknek utánanézni, hogy valóban létezik-e.
  • Javasolt a súlyos jogsértést elkövető webáruházak adatbázisát megnézni. 
  • Célszerű elolvasni az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSZF).
    Ne rendeljünk olyan webáruházból, melynek honlapján nem található általános szerződési feltétel, vagy egy e-mail címen, üzenetküldésre alkalmas űrlapon kívül nem ad meg más elérhetőséget. Az oldalon szereplő információkat érdemes képernyőképként elmenteni arra az esetre, ha utóbb gond merülne fel az internetes vásárlással.
  • Hasznos tudni azt is, melyik országból fog érkezni a termék.
    Webes vásárlásnál figyeljünk arra, hogy a magyar nyelvű honlap vagy a „.hu” végződés nem feltétlenül jelenti, hogy hazai kereskedőtől rendelünk. Külföldi forgalmazóra utalhat többek között az is, ha a honlapon magyartalan megfogalmazású, nyelvtani hibáktól hemzsegő szövegek olvashatók.

Jó tudni: Online vásárlás előtt kattintsunk a „Kapcsolat” menüpontra, innen ki kell derülnie, hogy hazai webáruházban böngészünk-e. Máskülönben bármilyen probléma esetén külföldre tudjuk csak visszaküldeni az árut, a postázás költsége pedig meghaladhatja a termék árát is.

Ha karácsonyi ajándékot vásárolnánk akciósan, érdemes figyelembe venni, hogy tengerentúli vagy távol-keleti rendelés esetén nem vehetjük biztosra, hogy a kedvezményesen megrendelt termék szentestéig megérkezik, ezért figyeljünk oda a szállítási időkre. 

Szállítási feltételek ellenőrzése

  • Fontos megnéznünk, hogy mennyi időn belül, milyen feltételekkel vállalják a termék kiszállítását.
  • Webáruháztól függően a terméket kiszállíthatja futár, átvehetó fix pontokon vagy üzletben.
  • Érdemes tudni, hogy a 14 napon belüli elállás joga akkor is megilleti a vásárlót, ha üzletben veszi át az online megrendelt terméket.
  • Fontos tisztázni, hogy a futár jelenlétében, az átvételt megelőzően lehetőségünk van-e a termék megvizsgálására. Ha megérkezett a termék, sok későbbi problémának vehetjük elejét, ha a futár jelenlétében győződünk meg az áru sértetlenségéről.
    Ezt a lehetőséget azonban nem minden webáruház biztosítja, ezért fontos, hogy vásárlás előtt erről is tájékozódjunk. Egyéb esetekben ugyanis a futár csak a sértetlen csomag átadásáért felel.

Megtévesztésnek minősül, ha a kereskedő nem tartja be az általa vállalt kiszállítási határidőt.

Fizetési feltételek kiválasztása

  • A termék vételára előre fizetéssel vagy utánvéttel rendezhető az alábbi módokon: bankkártyás fizetéssel,
  • átutalással,
  • készpénzzel.

Érdemes tudni, hogy bankkártyás fizetés esetén lehetőség van arra, hogy a vásárló bankja visszavonjon egy már korábban jóváhagyott tranzakciót (chargeback). Ezt akkor kérheti a vásárló a bankjánál, ha például a vásárolt terméket vagy szolgáltatást mégsem kapja meg, vagy ha időközben fizetésképtelenné vált az eladó.

Tipp: Biztonsági szempontból érdemes internetes vásárlásokra elkülönített webszámlát használni.

Az adásvétel létrejötte

  • A vásárló és a webáruház közötti szerződés akkor jön létre, ha a vásárló termék/szolgáltatás megrendelését követően olyan visszaigazoló levelet kap, amely tükrözi a vállalkozás egyértelmű szándékát a megrendelés elfogadására.
  • Vagyis, ha az e-mail tartalmazza a vevő nevét, címét, a rendelés számát, a megrendelt termék/szolgáltatás díját és az egyéb költségeket.

Fontos tudni, hogy a kereskedőnek a visszaigazolásban szereplő áron kell biztosítania a terméket/szolgáltatást!

Termék átvétele

  • Javasolt a csomag sértetlenségének, illetve lehetőség szerint a termék átvizsgálása.
  • Nagy értékű termékek esetében érdemes a kibontásról fotó-, vagy videó dokumentációt is készíteni!

Ha NEM TETSZIK a termék Az átvételtől számított 14 napon belüli indokolás nélküli elállási jog illeti meg a vásárlót. Az elállási jog a termék átvétele előtt is gyakorolható. Az elállást írásban szükséges jelezni az eladó felé.

A termék visszaküldése

  • A terméket az elállás jelzésétől számítva haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül szükséges visszaküldeni a webáruház részére.
  • A kereskedő 14 napon belül köteles megtéríteni a termék és a kiszállítás díját, azonban a visszaküldés költségét nem.
  • Fontos, hogy az elállási jog nem korlátlan, vagyis egyes termékkörökre nem vonatkozik, pl. koncert- vagy fesztivál jegy, élelmiszer, kibontott csomagolású CD, DVD, szoftver vagy letöltött számítógépes programok esetén.

Tipp: Csak annyira próbáljuk ki a terméket, amennyire a boltban történő vásárlás esetén is tennénk.

Hová fordulhatunk panasz esetén?

Először mindig a kereskedőhöz forduljunk panaszunkkal. Ha a körültekintő vásárlás ellenére probléma merül fel, és azt a webáruházzal nem sikerül rendezni, a vevő a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testületekhez, más uniós tagállamból történt online vásárlás esetén az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központhoz fordulhat segítségért.

További hasznos fogyasztóvédelmi információk és jó tanácsok internetes vásárlás előtt

Forrás 

- Budapestimami -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Olcsó tippek és fortélyok az egészséges növényekért és a cserepes növények fagymentes átteleltetésért.
Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Sokan tapasztalhatjuk, hogy a takarítás nem pusztán házimunka, hanem lelki, pszichés folyamat is: nemcsak a lakóterünket tisztítjuk meg és rendezzük el, hanem vele a gondolatainkat, a lelkünket is. Ez pedig nem véletlen: a lakásunkhoz, a rendhez vagy éppen a rendezetlenséghez való viszonyunk ugyanis jóval többet mond el rólunk, mint gondolnánk. Az LG Fuller Bianka pszichológussal járta körül, miről árulkodnak a szokásaink.
Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.
Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

A legutóbb történt, kiskorút ért bántalmazás esete mellett szülőként sem mehetünk el szó nélkül, fel kell vennünk a kesztyűt és felkészítenünk gyermekeinket az ilyen helyzetekre is.
Ugrás az oldal tetejére