Jelenlegi hely

Hogy valóban élményekkel teli legyen a nyár!

Mostanra már nyakig vagyunk a nagy nyári szünet kellős közepében. Mindenki elképesztően várta, a szülők talán már el is felejtik a holazalvókám-elfelejtettükalogopédiafüzetet-beposhadtazúszáscucc kombinációját, a gyerekeknek pedig egy ideje nem kell a szülők gyengéd (vagy épp agyvérzésközeli hangvételű-keljmárfelmertelkésünk!!!) ébresztésére kelniük. Szóval mit csinálnak? Hát még az ébresztőóra megcsörrenése ELŐTT természetesen közlik, hogy felkeltanaaaap, éhesvagyooook, kakiltaaaaam :D Én nem tudom, hogy vannak kódolva, de egyszerűen félelmetes, hogy a tanév idején 7kor sírva nyalábolom ki az ágyból az ovist, bezzeg a szünidőben 6kor már arcon pörögnek a testvérével együtt… Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.


Kép forrása

Röviden tehát: nyár van.

Amikor mindenki kicsit igyekszik kikapcsolni, töltődni, elengedni a hétköznapi feszültségeket, élményeket gyűjteni, és úgy amúgy is, hát a legjobb évszak ez! A lényeg, hogy azt képzeljük, majd a szünetben lehet lazítani a gyeplőn, lehet kevésbé szabályozottan és időre létezni, lehet akár ad hoc módon gondolni egyet és egész nap pizsiben maradni.

Nyilván meg is próbáljuk.

Aztán azt vesszük észre, hogy a gyerekkel egyre több a gond. Egyre többet nyíg, kínlódik, figyelemfelhív magára – pedig minden körülötte forog már így is!

És állunk értetlenül a jelenség előtt, és az ÖRÜL kifejezésben módosul egy ékezetnyi hosszúság: és lassan ŐRÜL lesz belőle…

Ismerős?

A hozzám tanácsért fordulók legalább 80%-ának igen. Szóval a saját, nyilván nem reprezentatív kutatásom azt mutatja, hogy mindenhol megzizzennek a gyerekek a nagy szabadság megélése folyamán. Én, mint a gyerekek ügyvédjének kikiáltott szakember (és lassan 3 gyerekes anya) is minden egyes évben belecsúszom abba a hibába, amit a hozzám fordulók szintén elkövetnek: elengedem a kereteket, kiengedem a gyeplőt – és ezt méhünk gyümölcse(i) gyönyörűen vissza is tükrözi(k) nekünk!


Kép forrása

Mi történik ilyenkor a gyerekekben?

Alapvetően az intézményesültség időszakában a kevéssé rugalmas napirendi keretek között élnek a kölykök. Amit kifejezetten ajánlunk is szakemberként otthoni megtartásra is: hiszen a kiszámíthatóság, a bejósolhatóság biztonságérzetet ad. Minden résztvevőnek.

Kellenek a szabályok, szükséges a szabályozás, hogy ne érezzék elveszettnek magukat a gyerekek – mert ebben az esetben rendkívül kreatív módozatokkal képesek habitustól függően ön- és közveszélyessé válni, de az biztos, hogy az idegrendszerünk nyirbálásával lesznek leginkább elfoglalva. Gondolom hozzám hasonlóan senkinek sincsenek acélsodronyból azok a bizonyos idegszálai :).

Szóval mit érdemes megfontolni annak érdekében, hogy szeptemberben valóban élményekkel telve, és nem lerongyosodott idegállapotban tudjuk visszaengedni a gyerekeinket?

  1. Alakítsunk ki velük közösen nyári napirendet, hetirendet.
    Ez lehet akár krétatáblára rajzolt, vagy nyomtatott, vagy hűtőmágneses, akár matricás – a lényeg, hogy a gyermek számára érthető módon jelölje, hogy mikor mire számíthat az adott napon-héten!
     
  2. Készítsünk nyári élményes bakancslistát.
    Saját ötletekkel, saját vágyak megfogalmazásával, de böngészhető az internet bugyraiban ezerféle előre megírt élményanyag is, higgyétek el, nagyon emlékezetes a gyerekeink számára ez a fajta jelenhorgonylás!
     
  3. Tervezzünk be kortárs-élményeket a gyerekeinknek, tuti hiányoznak nekik az intézményes társaik!
    És igen, addig mi is ihatunk a szüleikkel egy jó hideg fröccs-  akarommondani limonádét :).
     
  4. Ha engedünk a gyeplőn – tegyük azt tudatosan, tervezetten, kiszámíthatóan!
    Akár napirendbe tervezetten (pl egy pizsiparti nap, mikor az időjáráselőrejelzés egész napra vihart mond), akár előzetes szabály megfogalmazással, pl: Az esti lefekvés időpontja rugalmas.
     
  5. Nagyon fontos, hogy a saját magunkkal szembeni elvárások se legyenek túlzóak, ne akarjunk mindent belesűríteni ebbe a rövidke időszakba, tűzzünk ki elérhető célokat, hogy valóban minőségi időt tudjunk biztosítani a családunknak – hiszen abból jut év közben a legkevesebb – holott erre lenne igénye a legtöbbünknek <3

Kép forrása

Szerző: Kis-Kovácsné Vancsa Barbara 

gyógypedagógus, evésterápiás szakember, szoptatás segítő és neuro-hidroterapeuta, szülő-csecsemő/kisgyermek konzulens

https://www.facebook.com/mondjigentegyesulet

- KAPOSVÁRIMAMI -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

5+1 Nem tucatajándék Valentin napra

5+1 Nem tucatajándék Valentin napra

Ha igazán egyedi és személyre szabott Valentin-napi ajándékot szeretnél, akkor érdemes olyat választani, ami nemcsak különleges, hanem érzelmileg is jelentőségteljes.
Nézzünk hóemberes filmeket!

Nézzünk hóemberes filmeket!

Tudtad, hogy január 18-án ünnepeltük a hóemberek világnapját? Ugyan igazi hó nem nagyon esett még idén, így elmaradt a hóemberépítés is, bekuckózni viszont ér. Remek választás olyan filmeket nézni, amelyek a hóemberekhez, a télhez és a téli csodákhoz kapcsolódnak.
Gyermekkori ekcéma: Okok, tünetek és kezelési lehetőségek

Gyermekkori ekcéma: Okok, tünetek és kezelési lehetőségek

A gyermekkori ekcéma, más néven atópiás dermatitisz, az egyik leggyakoribb bőrbetegség, amely már csecsemőkorban megjelenhet. Bár nem fertőző, a viszkető, száraz és gyulladt bőr jelentős kellemetlenséget okozhat a gyermekeknek és szüleiknek egyaránt. Az ekcéma hátterében genetikai és környezeti tényezők állhatnak, de megfelelő ápolással és életmódbeli változtatásokkal jól kezelhető.
Új lendület a második félévre: kreatív tanulási technikák, amiket érdemes kipróbálni otthon

Új lendület a második félévre: kreatív tanulási technikák, amiket érdemes kipróbálni otthon

Véget ért a tanév első fele, és már a szülők is kézhez kapták gyermekeik félévi értesítőjét az elért osztályzatokról. De mit tehetsz szülőként, ha a jegyek nem felelnek meg az elvárásaidnak? Hogyan támogathatod gyermekedet abban, hogy önbizalma és tanulási kedve kitartson a tanév hátralévő részében?
Ugrás az oldal tetejére