Jelenlegi hely

Meddig bírják telefon nélkül a diákok? – Jön az Analóg November kihívás!

Offline időtöltésre és telefonmentes közösségi élményszerzésre buzdítja a diákokat, szülőket és pedagógusokat a következő hónap elején induló Analóg November kezdeményezés. A szemléletformáló, játékos kihíváshoz november 3. és 30. között bárki csatlakozhat, a részvételhez csupán a magyar egyetemisták által fejlesztett Out! applikáció letöltésére van szükség – ennek segítségével az iskolai közösségek saját intézményük virtuális kosarába gyűjthetik a telefonmentes, „analóg” perceket.

A legtöbb offline időt összegyűjtő iskolai közösségeket értékes nyereményekkel jutalmazzák majd, de valójában a kihívás minden résztvevője nyer – az Analóg Novembernek köszönhetően ugyanis a résztvevőknek sokkal több valódi élményben lesz részük. 

A 7–8 évesek hétvégente átlagosan napi 3,5, a 15-16 évesek pedig 4 órát töltenek képernyő előtt – derült ki nemrég a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2024/2025-ös médiapiaci jelentéséből. Az elemzés arra is felhívja a figyelmet, hogy a gyerekek átlagosan 9 évesen kapják meg első mobilkészüléküket, a tízévesek többsége pedig már napi szinten használja az okostelefonját.

Pedig a korai vagy túlzott mobilhasználat több szempontból is rendkívül rossz hatással van a gyerekek és kamaszok idegrendszerére és pszichéjére: a túlzásba vitt kütyüzés hatására romolhat a koncentráció, felborulhat a gyerekek alvásritmusa és könnyen túlterhelődhet az idegrendszerük is – ez ingerlékenységet, mentális zavarokat, a koncentrációképesség romlását és impulzivitást okozhat náluk. 

A közösségimédia-használat és az állandó online jelenlét miatt a kortárs hatásokra igencsak érzékeny kamaszokra nagyobb korosztályos nyomás nehezül, mint eddig bármikor – ez pedig szorongást és önbizalomhiányt, vagy akár evészavarokat és függőségeket is okozhat.

„Mára nemzetközi összefogás alakult ki a gyerekek, fiatalok képernyőidejének csökkentése érdekében. Szakértők és oktatáskutatók egyetértenek abban, hogy a digitális eszközökkel és okostechnológiákkal csak abban az életkorban szabad találkozni, amikor ezek már nem hatnak egyértelműen negatívan a gyerekek idegrendszeri fejlődésére” – magyarázza Pöltl Ákos, az Ifjúságkutató Intézet családbiztonsági szakértője, a Kapcsolj ki! mozgalom alapítója.

A gyerekek és fiatalok túlzott digitáliseszköz-használatára a Szent István Intézet és a Kapcsolj ki! mozgalom egy offline élményszerzésre buzdító kihívással válaszol – ennek keretében november 3. és 30. között a felső tagozatosokat és középiskolásokat, valamint iskoláik teljes közösségét a képernyőidő mérséklésére és a telefonhasználat háttérbe szorítására bátorítják.

A kihívásban való részvételhez mindössze a magyar egyetemisták által fejlesztett Out! mobilapplikáció letöltésére van szükség. 

A kezdeményezés célja, hogy a folyamatos online időtöltés helyett offline, és lehetőleg közösségi élményszerzésre buzdítsák a diákokat, valamint a szüleiket és a tanáraikat is. Az Analóg November kampányhoz nem egyénileg, hanem iskolai szinten csatlakozhatnak a résztvevők.

A részt vevő iskolák az applikáció letöltésekor egy legördülő listából választhatják ki saját intézményüket, a 3 legtöbb offline időt gyűjtő iskola pedig három kategóriában (kistelepülési, városi és fővárosi) értékes ajándékokat nyerhet. A kilenc díjazott intézmény mellett egy nyereményjáték során kisorsolt, szerencsés iskola is értékes nyereményekkel gazdagodhat.

A most induló kezdeményezés nem előzmény nélküli: 2025 tavaszán a Szent István Intézet a Szent Mihály Intézményfenntartóval (korábban Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatósága) közösen digitális böjtöt hirdetett. A nagyböjti időszakban lezajlott kihíváshoz 6 iskolai osztály (115 fő) csatlakozott, a felmérésbe ugyanakkor egy 100 fős kontrollcsoportot is bevontak. A 33 napos időszak kezdete előtt és utána is kognitív és az érzelmi státuszt mérő teszteket végeztek szakemberek – ezek eredményeiből kiderült, hogy

a csaknem öthetes időszak alatt több mint 10 százalékot javultak a diákok figyelmi funkciói, téri és vizuális, valamint finommotorikai készségei, és a vizsgálati csoportban csökkent szorongás szintje is. A nemzetközileg is egyedülálló kutatás eredményei alapján a digitális böjtöt követően a vizsgált kamaszok körében csökkent a ridegség, az érzéketlenség és a motiválatlanság is. 

Az Analóg November kihívás a Szent István Intézet és a Kapcsolj ki! mozgalom összefogásában valósul meg, és a kihívást több vállalat – többek közt a Dechatlon és a Libri – is nyereményekkel támogatja. Az Analóg November szakmai partnere mások mellett a Bethesda Gyermekkórház, a Magyar Védőnők Szakmai Szövetsége és az Oktatási Hivatal  és az Ifjúságkutató Intézet is. 

Forrás

- Budapestimami -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Olcsó tippek és fortélyok az egészséges növényekért és a cserepes növények fagymentes átteleltetésért.
Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Sokan tapasztalhatjuk, hogy a takarítás nem pusztán házimunka, hanem lelki, pszichés folyamat is: nemcsak a lakóterünket tisztítjuk meg és rendezzük el, hanem vele a gondolatainkat, a lelkünket is. Ez pedig nem véletlen: a lakásunkhoz, a rendhez vagy éppen a rendezetlenséghez való viszonyunk ugyanis jóval többet mond el rólunk, mint gondolnánk. Az LG Fuller Bianka pszichológussal járta körül, miről árulkodnak a szokásaink.
Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.
Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

A legutóbb történt, kiskorút ért bántalmazás esete mellett szülőként sem mehetünk el szó nélkül, fel kell vennünk a kesztyűt és felkészítenünk gyermekeinket az ilyen helyzetekre is.
Ugrás az oldal tetejére