Jelenlegi hely

Én és a kézírásom - 1. rész

Interaktív cikksorozat szakértőnktől a kézírás és önismeret kapcsolatáról egy új műfaj, az Elemző Írásnapló segítségével!

A kézírásunk ránk jellemző módon formálódik. Felfoghatjuk készségszintű, automatikus mozgásfolyamatú alkotásnak is, mely összefügg képességeinkkel, személyiségünkkel, aktuális állapotunkkal. Ahogyan írunk, mozgunk a papíron, az  megfeleltethető a világban való működésünknek. A kézírásunk alkalmat nyújt arra is, hogy megfigyeljük az átlagostól eltérő, egyéni vonásainkat, akár belső küzdelmeinket is. 

Mit jelent az interaktivitás a cikksorozatban?

Kétheti rendszerességgel megvizsgáljuk kézírásunkat és azon keresztül személyiségünkre is rápillanthatunk egy avatott grafológus szakértő útmutatásával.

Minden alkalommal újabb területeket vizsgálunk és gondolkodunk közösen arról, milyen lehetőségek rejlenek bennünk, hol vannak a fejlesztendő területek, mit tanulhatunk önmagunkról a kézírásunk vizsgálatával.

Mi szükséges ehhez?

Írjunk minden alkalommal napló-szerűen egy újabb oldalt! Így azon felül, hogy kihasználjuk az írás lelkileg gyógyító erejét, megfigyelhetjük kézírásunk alakulását. Így kiszűrhetjük majd, hogy mik azok a jellemző alapvonásai az írásunknak, amik kevésbé változnak és melyek azok, melyek az aktuális állapotunkat tükrözik.

Tehát az Írásnapló hozzávalói:

1. Vegyél egy A /4-es méretű fehér lapot (ne vonalasat vagy kockásat) és egy jó minőségű tollat!
2. Keress egy nyugodt negyed órát, találj egy asztalt kényelmes székkel és jó megvilágítással.
3. Meséld el a papíron a napodat vagy akár a terveidet, ami éppen foglalkoztat, szabad fogalmazásban! 
4. Írj mindig megszólítást az elejére (lehet az valós vagy képzeletbeli barátnő, akár Kedves Grafológus, Kedves Naplóm, stb.), és a végén írd alá. 
5. Ha az első írás kész, kezdd el gyűjteni az újabb és újabb írásaidat egy szép mappába, ahol majd emlékül megőrizheted magadnak és visszatekinthetsz a fejlődésedre az Írásnaplón keresztül.

Fontos szempont, hogy ne a szépírásra törekedj, hanem a természetes írásrutinodat használd!


Első „találkozás” a kézírásommal

Vedd szemügyre az elkészült írásmintádat! Tapintsd meg, forgasd el, nézegesd! Jól ismered már, mégis szemlélődj kicsit benne, mintha először tekintenél rá! 

     Tetszik-e neked a kézírásod? Szereted-e?

Ha igen, írd le magadnak külön jegyzetben, hogy mi tetszik a kézírásodban és mi nem. Miért szereted vagy miért nem? Lehet, hogy mosolygósnak találod és jóleső érzéssel tölt el, de lehet hogy feszültnek, kaotikusnak érzed és ezért nehéz elfogadnod azt. Fogalmazd meg bátran, ez a te titkod marad úgy, mint minden más ezután! 

     Most ítéld meg, mennyire találod egyéninek a kézírásodat? 

Ez azt jelenti, hogy mennyire formálod meg szabadon, egyéni módon a betűket vagy inkább követed az iskolában tanult sztenderdet. Pszichés szempontból ez arra utal, mennyire mersz a saját utadon járni, önállóan gondolkodni és cselekedni vagy szívesebben ragaszkodsz a tanult mintákhoz, hagyományokhoz. Semmi sem jó vagy rossz önmagában, mindkét mód beválhat és nem jelent minőséget, csupán egy információ - rólad, önmagadnak.

Ha úgy érzed, szabadon formálod a betűket, akkor a következő a szempontunk:

     Inkább egyszerűsíted a vonalakat vagy díszíted, bonyolítod őket? 

Ha kevesebb vonallal is olvasható maradt a betűképed, akkor fontos számodra, hogy gyorsabban, hatékonyan, lényegre törően oldd meg a feladataidat. Ha díszíted, vagy több vonallal bonyolítod a betűidet, akkor neked fontosabb lehet a formavilág, az esztétikum, s ez akár még a hatékonyság rovására is prioritást élvez nálad.

Abban az esetben, ha az írásod nem szabadon, természetesen formált írás, hanem egy az iskolaitól eltérő, különleges mintát követ, akkor érdemes azon gondolkodnod, hogy miért is választottad ezt a mintát? Vajon védelmet sugall vagy biztonságot ad? Ha igen, akkor honnan ered ez az igényed? Próbáld ki, tudnál-e másképpen is írni és a próbálgatás okoz-e örömet? Próbáld lazán, játékosan engedni a tollat, had formálódjon, ahogy szeretne! Nem szükséges, hogy írásképed tökéletes legyen, csak barátkozz vele, segítsd életre kelni! Ha sikerült, akkor bátran kövesd új, saját utadat!

Két hét múlva újra találkozunk és folytatjuk önismereti vizsgálódásunkat - a papíron! 

 

 




 

Demeter Lilla
grafológus, írásanalitikus szaktanácsadó

Budapestimami

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg mással is!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Új Rumini kötetek- nem csak rajongóknak!

Rumini sokak kedvence: mutatjuk a sorozat részeit!

Nem kérdés, hogy a nagyovis és kisiskolás korosztály körében az egyik legnépszerűbb olvasnivaló a Rumini. Van, aki már önállóan olvassa, van, aki esti meseként hallgatja a tengerész egér izgalmas kalandjait. Sőt van, aki így is, úgy is! :) 
Szeptember az új január - őszi tippek az egészségéért

Szeptember az új január - őszi tippek az egészségéért

Sokan mondják, hogy szeptember az új január. A nyári lazulás után sokan motiváltabban érkeznek vissza az edzőtermekbe. Hogy a kezdeti lelkesedés pár hétnél tovább tartson, érdemes szakemberrel konzultálni és konrét célokat meghatározni.
Ki mondta, hogy az ősz unalmas legyen?

Ki mondta, hogy az ősz unalmas legyen?

Az ősz számos lehetőséget kínál, hogy a gyerekek számára izgalmassá és élvezetessé tegyük ezt az évszakot. Összegyűjtöttem néhány ötletet, amelyek segítenek felfedezni az ősz szépségeit és kihasználni az évszak sajátosságait a családi élmények során.
Végzetes mondatok a gyereknevelésben!

Végzetes mondatok a gyereknevelésben!

Vannak olyan végzetes mondatok, amit a szülők később megbánnak. Van pár ismétlődő dolog, amit ha gyakran mondunk gyerekeinknek, akkor azzal akár hosszú távon nehezítjük meg a gyerek és a magunk életét is.- Novák Ferenc pedagógiai viselkedéskutató​ írása.
Ugrás az oldal tetejére