Jelenlegi hely

A diszlexia nem jelenti, hogy buta a gyerek

Elkezdődtek, és lassan már a vége felé járnak az óvodákban a nagycsoportosok között az iskolaérettség mérésére irányuló vizsgálatok. Ezeknek egy része képet ad a diszlexia-veszélyeztetettségről is. A tanulási zavart még az iskolakezdés előtt érdemes kezelni, mert később számos hátrányt okozhat az írás és olvasás tanulásánál.

Einstein, Churchill, Cher

A becslések szerint a népesség 5-7%-a súlyosan diszlexiás, az iskolásoknak pedig 3%-a az, de ahogy ezekről nincsenek pontos adatok, úgy arról sem, hogy számuk évről évre hogyan változik. A diszlexia nem betegség, bár sokan ezzel azonosítják, és nem is fogyatékosság, pusztán egy tanulási zavar, amely miatt nehézkes a betűk felismerése, vagy az olvasott szöveg megértése, a tartalmának visszamondása. Ma már kisgyerekkorban kiderülhet az olvasási képesség zavara, de a szülők ezt nehezen veszik észre. A diszlexiás gyerekek ugyanis egyáltalán nem buták, sőt, sokszor intelligensebbek társaiknál (bár a diszlexia és az intelligencia között még nem mutattak ki összefüggést), esetleg különcök, mivel multidimenzionálisan gondolkodnak, vagyis minden érzékszervüket használják a részképesség hiányának pótlása gyanánt. Ezért jobban teljesítenek egyes területeken, sőt, zsenikké is válhatnak. Diszlexiás volt Napoleon, Galilei, Einstein, Mozart, Picasso, Van Gogh, Leonardo da Vinci, Edison, Churchill, Agatha Christie, korunkban pedig Cher, Whoopi Goldberg és Tom Cruise.

Neurológiai okok

A diszlexia kialakulásának oka az eltérő idegrendszeri működés, vagyis valamilyen neurológiai probléma, amit viszont jórészt a gének okoznak (60%-ban génelváltozás, 40%-ban környezeti tényezők). Egy kutatás szerint legalább négy gén felelős az olvasási zavar megjelenéséért, egy másik pedig azt állapította meg, hogy van összefüggés a szülők iskolázottsága és a diszlexia öröklődése között. Az amerikai tanulmány szerint azoknál a gyerekeknél, akiknek szülei magas végzettséggel rendelkeztek, erősebb volt a diszlexiához kapcsolódó genetikai hatás azokhoz a gyerekekhez képest, akiknek szülei például csak elemi iskolába jártak. A diszlexia persze nem mindenkinél egyforma, vannak fokozatai: enyhe, közepes és komoly is lehet. Van tehát, akinek fejlett a kreativitása, vizualitása, térlátása, képi gondolkodása, intuíciója, miközben szorong, agresszív, az olvasási feladatokban gyengén teljesít, az órán lemarad, másik idegen nyelvet nem tud megtanulni, emiatt önbizalma megcsappan, motivációja, összteljesítménye és figyelme lankad.

Társzavarok

A diszlexia sokféleképpen jelentkezhet egy kisgyereknél, amelynek beazonosítását több másik zavar egyidejű megjelenése is bonyolíthatja. Az olvasási nehézségek főként a nyelvi fejlődés akadozottságában mutatkoznak meg először, amelyekkel együtt járhat az írási nehézség, a diszgráfia, vagy a számolási zavar, a diszkalkulia. Az első jelek már az óvodáskorú gyereknél megfigyelhetők 3 éves kortól 6 éves korig – állítják a szakértők. Ha ugyanis bizonytalanságok merülnek fel a testsémában, a téri tájékozódásban, a figyelem tartásában, a beszédhangok megkülönböztetésében, a ceruzafogásban, az időszekvenciákban, ha koordinálatlanok a nagy- és finom-motorikus mozgások, és csekély a szókincs, mind-mind előre vetítheti a diszlexiát, amivel még az iskolakezdés előtt érdemes foglalkozni. Kisiskoláskorban pedig az mutathat rá az olvasási nehézségre, ha a gyerek nem balról jobbra ír, írása csúnya, helyesírása rossz, betűket is felcserél, sormintát nem tud készíteni, a betűket nem a vonalak közé helyezi el, egy lapon csak az alján vagy az oldalán rajzol, beszédészlelése zavaros, olvasása lassú, dadogós, eközben hangot téveszt, hangot hagy ki, szavakat ismétel, és képtelen memorizálni.

Célirányos fejlesztés

Ha még az óvodában, de legalább 7-8 éves kor előtt beigazolódik a diszlexia gyanúja, akkor megkezdődik a kezelés fejlesztő pedagógussal. Nagycsoportosként, vagy kiselsősként a heti egyszeri-kétszeri foglalkozás szakemberrel, és a kisebb napi szintű otthoni gyakorlás együttesen jelentős javulást hozhat. Ez 8 éves kor után is megtörténhet, de ekkor már az olvasási nehézség egyeseknél olyan fokú is lehet, hogy felmentést kell kérni a helyesírás-tanulás és az idegen nyelvi képzés alól. Fontos a tanítók segítő magatartása is az iskolában. Legyenek türelmesek a diszlexiás gyerekkel, adjanak neki több időt egy feladatra, keressék meg, miben tehetséges, a sikeres teljesítés esetén külön dicsérjék és motiválják őt. Engedjék, hogy a tanuló az írásbeli dolgozat hibáit szóban javíthassa ki, hátha az jobban megy. A legjobb, ha a pedagógus és a szülő együttműködik, valamint közösen segítik a részképesség-zavar kompenzációja miatti személyiségfejlődést.

Forrás: csalad.hu

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Új Rumini kötetek- nem csak rajongóknak!

Rumini sokak kedvence: mutatjuk a sorozat részeit!

Nem kérdés, hogy a nagyovis és kisiskolás korosztály körében az egyik legnépszerűbb olvasnivaló a Rumini. Van, aki már önállóan olvassa, van, aki esti meseként hallgatja a tengerész egér izgalmas kalandjait. Sőt van, aki így is, úgy is! :) 
Szeptember az új január - őszi tippek az egészségéért

Szeptember az új január - őszi tippek az egészségéért

Sokan mondják, hogy szeptember az új január. A nyári lazulás után sokan motiváltabban érkeznek vissza az edzőtermekbe. Hogy a kezdeti lelkesedés pár hétnél tovább tartson, érdemes szakemberrel konzultálni és konrét célokat meghatározni.
Ki mondta, hogy az ősz unalmas legyen?

Ki mondta, hogy az ősz unalmas legyen?

Az ősz számos lehetőséget kínál, hogy a gyerekek számára izgalmassá és élvezetessé tegyük ezt az évszakot. Összegyűjtöttem néhány ötletet, amelyek segítenek felfedezni az ősz szépségeit és kihasználni az évszak sajátosságait a családi élmények során.
Végzetes mondatok a gyereknevelésben!

Végzetes mondatok a gyereknevelésben!

Vannak olyan végzetes mondatok, amit a szülők később megbánnak. Van pár ismétlődő dolog, amit ha gyakran mondunk gyerekeinknek, akkor azzal akár hosszú távon nehezítjük meg a gyerek és a magunk életét is.- Novák Ferenc pedagógiai viselkedéskutató​ írása.
Ugrás az oldal tetejére