Amikor az én fiam érkezett, már 22 éve nem volt kisbaba a családban, képzelheted, mennyit tudtam a babakocsikról. A neten olvasgatva csak összezavarodtam, hiszen számtalan, jobbnál jobb változatot kínálnak a gyártók.
Tökéletes babakocsi nincsen, legalábbis én még nem találtam rá, de fontos, hogy a számodra legmegfelelőbbet válaszd, hiszen te fogod tologatni nap mint nap, legalább másfél-két éven át! Megpróbálom összefoglalni, mire ügyelj a kiválasztásnál, mert nem biztos, hogy ami a barátnődnek/sógornődnek/szomszédodnak bevált, neked is jó lesz. Lássuk tehát!
Funkciók
- A hagyományos (mély) kocsik nehezek, nagyok, de nagyon kényelmesek egy újszülöttnek.
- A sportkocsik 10-12 hónapos kortól használhatók, amikor a baba már stabilan ül. Könnyűek, jól irányíthatóak, de nem védik annyira a gyermeket. Nem minden sportkocsinak dönthető a háttámlája sem.
- A kétfunkciós babakocsi fekvőből ülővé alakítható, vagy a háttámla emelésével, vagy az ülőrész cseréjével. Előnye, hogy a váz az első pillanattól használható, ám rugózása, strapabírása általában rosszabb, mint az „egyfunkciós” kocsiké.
- A háromfunkciós babakocsi már mózeskosárral rendelkezik, a négyfunkciósokhoz pedig autós hordozó is jár. Sajnos a funkciók számának növekedésével arányosan emelkednek az árak is…
- A kifejezetten kocogáshoz kifejlesztett babakocsik különleges technikai adottságokkal bírnak. Könnyű irányíthatóság, jó rugózás, nagy kerekek, biztonságosság jellemzi őket.
- Sajnos az ikrek, és a kis korkülönbséggel született gyermekek számára kifejlesztett testvér-babakocsikról sok negatívum mondható el. Méretükből adódóan (hiszen két gyermek számára készülnek) elég nagy súllyal rendelkeznek, így egy kismama számára nehéz feladat a segítség nélküli mozgatásuk.
Súly
Talán nem is gondolnád, de ez a babakocsi egyik legfontosabb paramétere! Ha magas lépcsőkön kell majd felvinned, vagy sokat utaztok tömegközlekedéssel, fel kell tudnod emelni a kocsit babával és pakkokkal együtt. Sajnos minél masszívabb egy babakocsi, általában annál nehezebb is… Nálam a lélektani határ 10 kg, ennél nehezebb kocsit nem szeretnék emelgetni, igaz, mi gyakran buszozunk és jelenleg 13 kg a fiam (plusz táskák, csomagok, játékok…).
Dönthetőség
Alapszabály: újszülöttet csak vízszintes felületre teszünk! A legtöbb babakocsi háttámlája több fokozatban dönthető, a 4-5 hónapos babának én megemeltem kissé, hogy tudjon nézelődni. Később ülő pozícióban utazhat, ha már egyedül is képes felülni. Én azt gondolom, fontos, hogy még a sportkocsi is dönthető legyen valamennyire, hogy ha elalszik benne a baba, kényelmesebben pihenhessen.
Összecsukhatóság
Vannak lap alakúra és esernyő alakúra csukható babakocsik is. Előbbiek nagyobb helyet foglalnak, de kényelmesebbek a babának és masszívabbak. Utóbbiak kis helyen is elférnek (tömegközlekedés, lift, apró csomagtartó), könnyebbek, ám többnyire nem dönthetők vízszintesre. Ha tömegközlekedést vesztek igénybe, fontos, hogy tényleg össze tudd csukni a kocsit egy kézzel, úgy, hogy közben fogod a babát és mondjuk a táskádat is!
Méretek
Ha autóban is szeretnétek szállítani majd a babakocsit, vásárláskor feltétlenül próbáljátok ki, befér-e a csomagtartóba a kiszemelt modell! Hasznosak a levehető kerekek is, mert sokkal kisebb helyet foglal el a kocsi, és a sáros, vizes, havas kerekeket beteheted egy zacskóba, így nem koszolnak.
Nem mellékes az sem, a babának mennyi helye van. Ha úgy tervezed, sokáig, akár a babád 3-4 éves koráig is használnád, akkor olyat keress, aminek széles a fekvőfelülete, hogy vastag bundazsákban is beleférjen majd. Vigyázz: ez gyakran azzal jár, hogy maga a kocsi is szélesebb! Ne legyen a kocsi túl mély, hogy a baba elég fényhez és levegőhöz jusson, de túl sekély se, mert mindent ki fog rugdosni és dobálni.
Biztonsági öv
Az ötpontos öv kétoldalt, a csípőknél jön fel, a baba pocakja előtt van a csatja, és a két vállat is egy-egy pánt rögzíti. A hárompontos öv vállnál nem, csak csípőnél tart, ez már stabilan ülni tudó babánál használható. Amíg fekszik a kocsiban a kicsi, addig nem árt, ha a vállánál is fogja az öv, így biztosan nem fordulhat elő, hogy kicsúszik a kocsiból!
Menetirány
Az egyszerűbb babakocsikat egy irányban lehet tolni. A két irányból tolható babakocsikon vagy a tolókar átfordításával, vagy a fekvő/ülő rész elforgatásával válthatsz menetirányt. Meg kell jegyezni, hogy előbbinél ez egy mozdulat, utóbbinál kissé bonyolultabb manőver, mert gyakorlatilag szét kell szedned a kocsit, ami egy üvöltve kapálózó babával, szakadó esőben, az út szélén nem könnyű. Személy szerint én szeretem a tolókar fordításával változtatni a menetirányt, mert így könnyen tudom úgy tolni a kicsit, hogy nem vakítja a nap vagy épp nem esik be a hó a kocsiba.
Kerekek
A „bolygósítható” azt jelenti, hogy a kerék körbeforog, mint a bevásárlókocsiké, így sokkal könnyebben manőverezed. Ezeket többnyire le is lehet fixálni, amire hepe-hupás, macskaköves vagy földes, erdei úton lehet szükség. Fontos a jó rugózás is, hacsak nem tükörsimák felétek a járdák. Általánosságban elmondható, hogy minél nagyobbak a kerekek, annál kevésbé érzi a baba a döccenőket.
Fék
A legtöbb babakocsin lábfék van, ami egyszerre két kereket fékez le. A háromkerekű, jogger típusú kocsikon elterjedt a kézifék használata, ami a bicikliéhez hasonlóan működik: meghúzod a kart, fog a fék. Hogy melyik verzió mellett döntesz, az inkább kényelem kérdése, a lényeg, hogy a fékek biztonságosan fogjanak! Ezt fontos ellenőrizni, ha használt babakocsit vásárolsz vagy kapsz valakitől.
Kupola, napfénytető
Én azt mondom: mindenképpen legyen! Jó, ha több fokozatú, van rajta kukucskáló anyának és babának, esetleg UV-szűrős is. Véd naptól, széltől, esőtől, könnyedén felhelyezhetsz rá esővédő fóliát, szúnyoghálót, árnyékolásnak textilpelenkát. Itt a méret a lényeg: minél nagyobb, annál jobban véd az időjárás viszontagságaitól!
Levehető, mosható huzat
Nagyon praktikus! Ha már kiszáll a baba a kocsiból, számíthatsz a foltokra. Ha más nem is, legalább a karfa és az ülőrész huzatja legyen levehető! Fontos, hogy az anyaga jól szellőző, kellemes tapintású legyen, ne izzadjon, ne fázzon benne a baba!
Tolókar
Egyes típusoknál állítható a tolókar hosszúsága. Ez akkor jöhet jól, ha te 160 cm vagy, a férjed pedig a két méterhez közelít… Fontos, hogy ergonómiailag jó kialakítása legyen, kényelmes legyen fogni, tolni, ne görcsöljön a karod 50 méter után. Ne szégyelld kérni az eladótól, hogy tologathasd egy kicsit a kiszemelt darabot!
Lábtartó
Ez nyilván csak nagyobbacska babánál érdekes. Jó, ha van, hosszú távon kényelmetlen lelógó lábbal üldögélni. Több típusnál láttam azonban, hogy annyira bent van a baba lábához képest, hogy legfeljebb a sarkát tudja rajta megtámasztani. Az állítható lábtartó előnye, hogy a baba növekedésének ütemében tudod lejjebb állítani, hogy ne legyen neki magasan. Van olyan modell is. amelynél a háttámla fektetésével „feljön” a lábtartó is, és tartja az alvó kicsi lábát. Királyi kényelem!
Lábzsák
Téli babánál jól jön! A legjobb, ha rá tudod cipzárazni a kocsi huzatjára, mert így nem tudja a baba lerúgni és garantáltan nem fúj be a szél. Ha nincs, az sem baj, egy vastagabb pléd megteszi, csak nehezebb a rugdalózó lábacskákon tartani.
Esővédő
A babák nem szeretik, de ez nem lehet választás kérdése. Az esővédő egy átlátszó fólia, amit rá tudsz erősíteni a kocsira úgy, hogy megvédje azt az esőtől, hótól. Nagyon jó, ha cipzárral rögzíthető, de az egyszerű, ráhúzós változat is megteszi. Nyilván nem fogsz a babával a legnagyobb zuhéban sétálni, de nyáron percek alatt kerekedhet vihar. Nálam mindig van esővédő a babakocsi aljában, egy zsebkendőnyi helyen elfér, pillekönnyű, nem drága, de hasznos.
Mózeskosár, hordozó
Sok babakocsit kínálnak puha vagy merev falú mózeskosárral, esetleg autós hordozóval. Praktikus, hiszen ha elalszik benne a gyermeked, nem kell kivenned őt, hanem be tudod vinni lakásba, üzletbe anélkül, hogy a babakocsi vázát is vinnéd. Már több anyukától hallottam, hogy a kiságyba tett mózeskosárban altatta az újszülöttet, mely így az anyaméh otthonos szűkösségét idézte fel. A hordozó azonban elsősorban az autós utazást szolgálja, a napi sétához nem célszerű használni, mert a görnyedt pozíció nem tesz jót a baba gerincének.
Pohártartó, bevásárló háló
Ha gyakran mentek boltba a babakocsival, jó, ha van egy erős anyagból készült bevásárló háló az alján. Ebből létezik merev aljú és lelógó verzió is, amit ha nagyon megpakolsz, esetleg leérhet. Meg kell jegyezni, hogy ha nem jártok bevásárolni, akkor is hasznos lesz a háló: belefér a nedves törlő, a homokozó szett, a táskád… Sokkal könnyebb ezeket tolni, mint külön vinni. Fontos, hogy a kocsi akkor is stabilan álljon, ha tele az alja csomagokkal. A pohártartó inkább nagyobb gyermeknél lehet hasznos.
Ár
Nyilván minél több funkcióval, kiegészítővel, extrával bír egy babakocsi, annál drágább. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a méregdrága márkás járgányoknál sokszor csak a feliratot fizetjük meg, valójában nem tudnak többet, mint feleannyiba kerülő társaik. Nem kell feltétlenül felülni a legújabb trendhullámra, mert lehet, hogy jövő ilyenkor már rosszul leszel a lila-pink vibráló pöttyöktől a babakocsi huzatán… Ha nem szeretnél túl sokat költeni, jó alternatíva lehet egy használt, de nem agyonhasznált és leélt babakocsi beszerzése. A bababörzék és –bizományik, a licitálós oldalak tele vannak kitűnő állapotú babakocsikkal, gyakran az eredeti ár töredékéért. Inkább vegyél egy minőségi, magasabb kategóriát képviselő kocsit használtan, mint ugyanannyiért egy gyengébb minőségűt újan.
Ha már nagyjából körvonalazódott benned, hogy milyen babakocsira lesz szükséged, akkor érdemes körülnézni az interneten. Sok fórumon anyukák egymást közt cserélnek tapasztalatot, a nevesebb gyártók honlapját és nagyobb bababoltok webshopjait is átböngészheted. Nagyon fontos, hogy élőben is lásd a kocsit, de ezt megteheted vásárlás nélkül is!
Kellemes válogatást!
Szerző: Szűcs Szabina - Zalaimami
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges