A nemzetközi kutatások szerint ma már minden generáció használja az emojikat a digitális kommunikációban. Ez a vizuális nyelv tökéletesen illeszkedik a mai médiatér trendjeihez, ahol a figyelemért rövid és könnyen értelmezhető üzenetek versengenek. A közösségi médiában különösen fontos szerepet kapnak az emotikonok, hiszen nemcsak színesítik a mondanivalót, de segítenek az érzelmek és reakciók azonnali, vizuális kifejezésében is.
A Yettel legutóbbi, átfogó kutatása[1] szerint a válaszadók háromnegyedével már előfordult, hogy kapott olyan emojit, aminek nem volt biztos a jelentésében. Egy félreértett jel, egy másként értelmezett ikon sokszor elég ahhoz, hogy elbeszéljünk egymás mellett. A leggyakoribb félreértések pedig nem is a romantikus üzenetváltásokban történnek, hanem a generációk között.
Ha egy emoji mást jelent a nagyinak, mint az unokának
Nem véletlen, hogy ennyi a félreértés, hiszen sokszor ugyanaz az emoji mást jelent attól függően, hogy ki küldi, és ki olvassa. A Yettel kutatása szerint a legnagyobb értelmezési szakadék a like jelnél figyelhető meg: míg a válaszadók háromnegyede (76%) egyszerű jóváhagyásként, pozitív visszacsatolásként értelmezi, a Z generáció 27%-a már egyértelműen negatív üzenetet olvas ki belőle – elutasítást, iróniát vagy akár sértést. Hasonlóan kettős jelentést hordoz a klasszikus mosolygó fej is: az idősebbek (X és Y generáció) 57%-a szerint ez kedves, pozitív, barátságos jelzés, ezzel szemben a Z generáció 45%-a passzív-agresszív, lekezelő üzenetként értelmezi – mintha azt mondaná: „erre nem is érdemes reagálni”.
„A fiatalabb generációk a digitális trendek megteremtői, az idősebbek inkább követői – ez az eltérés az emojihasználatban is jól látszik. Az Y generáció valahol a kettő között helyezkedik el: magabiztosan használja az emojikat, de már nem ők alakítják a jelentésbeli újításokat, inkább figyelemmel követik azokat. Így gyakran közvetítő szerepet töltenek be a digitális nyelv különböző rétegei között” – magyarázza Guld Ádám médiakutató, aki szerint az emojik ma már jóval többet jelentenek, mint egyszerű érzelemkifejező piktogramok.
2025 emojitrendjei: fásultság, környezettudatosság és mesterséges intelligencia
Guld Ádám szerint ha az internet az új beszélgetőtér, akkor az emojik a gesztusaink, amik pedig évről évre változnak. 2025-ben megérkezett az Emoji 16.0, amely nemcsak új figurákat hozott, hanem társadalmi és érzelmi lenyomatokat is. Az új emojik közül gyorsan kiváltak a legnépszerűbbek, ezek között említhető a táskás szemekkel ábrázolt emotikon, ami a felhasználók szerint jól reagál a 2025-ös év zavaros eseményeire. Kreatív, művészeti tematikájú posztokban egyre gyakrabban jelenik meg a festőpaletta, biztonsági kérdésekkel kapcsolatos megosztásokban az ujjlenyomat, a környezettudatos felhasználók pedig egy kopár fával utalnak a klímaváltozás következményeire. Az új AI technológiák népszerűségét mutatja, hogy a fiatalok a „varázslatos” értelemmel bíró szikrák emojijával utalnak az eszközre.
„Az emojik világa tehát továbbra is gyorsan alakul, és érdemes figyelni, mit, hogyan és milyen kontextusban használunk – a jelentés generációnként, platformonként vagy témánként is különbözhet. Míg a fiatalabbak kreatívan, szinte dialektusként használják az emojikat, az idősebbek sokszor csak kényszerből élnek velük” – fogalmaz Guld Ádám. Ez is része annak az átalakulásnak, amelyet a digitális kultúra formál: nem elég ismerni az eszközöket, értenünk kell a mögöttes jelentéseket is.
Annak érdekében, hogy elkerüljük az emoji-használat okozta konfliktusokat, tartsunk be három alapszabályt:
- Ne feltételezzük, hogy mindenki ugyanúgy értelmezi az adott jelet – főleg családi vagy munkahelyi beszélgetésekben.
- Kérdezzünk rá bátran, ha nem értünk valamit – így elkerülhetjük a kínos félreértéseket.
- Tartsuk észben, hogy az emojik is változnak – amit tíz éve mosolynak gondoltunk, ma már lehet gúnyos vagy passzív-agresszív jelentésű.
[1] A kutatás 1006 fő online megkérdezésével zajlott 2024. március 14. és 2024. március 25. között. A minta reprezentatív a 16-65 éves magyar lakosságra életkor, nem, régió, településtípus és iskolai végzettség szerint. (Impetus Research)
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges