(a „Természettudományos oktatás megújítása a Pécsi Leőwey Klára Gimnáziumban” elnevezésű TÁMOP-3.1.3-11/2-2012-0010 azonosítóval ellátott projekt keretében). Az európai uniós támogatás segítségével a laboratóriumba korszerű, a kor követelményeinek megfelelően IKT-eszközök, új kémiai, fizikai és biológia kísérleti eszközök, vegyszerek kerültek. Az átalakított, felújított termekben, új berendezésekkel gazdagodva óriási lehetőségek nyílnak a biológia-, fizika-, kémiatanítás számára, hogy tanulói és tanári kísérletekkel tegyék színesebbé, vonzóbbá a tananyagot.
Napjaink diákjai számáraa természettudományos osztályba való jelentkezésben a legvonzóbb lehetőség az, hogy sok időt tölthetnek a laborban. Az elméleti ismereteket tanulói kísérletekkel, mérési gyakorlatokkal rögzítik, mélyítik el. A képzés végére a kiscsoportos kísérletezés munkafolyamatait önállóan szervezik és valósítják meg. A mérési eredmények értelmezésében, a mérésekkel kapcsolatos alapvető elméleti ismeretek alkalmazásában olyan szintre jutnak el, amely biztos alapot ad a felsőoktatásban való továbbtanuláshoz.
A Szabó Attila Természettudományos Laboratóriumban folytatott tevékenység két nagy területen valósul meg: egyrészt a partneriskolák és másrészt a saját tanulóink foglalkoztatása a laborban. A 2014. október közepétől 2015. március végéig eltelt időszakban – a pályázat keretében – közel 600 tanuló volt a laborórák résztvevője 11 pécsi és Pécs környéki általános iskolából, számukra tanáraink mintegy 240 órát tanítottak a laborban. A diákok a biológia, a kémia és a fizika órák keretében az ökológia, az emberi életműködések, az állattan, a nem fémek, az oldatok, a radox-reakciók, a hőtan, az elektromos áram, az optika, a növénytan, a biokémia, az elektrokémia, a fémek, a kinematika és a dinamika törvényszerűségeivel ismerkedhettek meg közelebbről. Ezeken a foglalkozásokon a gyerekek önálló tanulói kísérleteket végeztek, természetesen szaktanári irányítással. Lehetőség nyílt számukra, hogy a saját maguk által elvégzett kísérleteken keresztül jussanak új ismeretekhez. A laborban végzett munka szervesen illeszkedett a tanulók korábbi ismereteihez, azokat hasznosítva, azokra építve léptünk tovább. Néha kísérletileg alátámasztva, megerősítve az információkat, máskor a kísérleteken keresztül újabb és újabb ismeretek birtokába juttatva őket. Ahhoz, hogy ez a munka eredményes legyen, természetesen a partneriskolákkal szorosan együttműködve alakítottuk ki a foglalkozások programját.
A biológia, fizika, kémia egyaránt nagymértékben támaszkodik a kísérleti tevékenységre. A közép- és emelt szintű érettséginek is részét képezik az önállóan végzett tanulói kísérletek, ezért az ezekre való felkészülés a laboratóriumban zajlik. A 12. évfolyamon e csoportok (összesen 5) legtöbb fakultációs óráját itt tartjuk. Ezeken az órákon a tanulók remekül tudják hasznosítani a labor adta lehetőségeket. A pályázat keretében újonnan beszerzett kísérleti eszközök szélesítik a tanulók által elvégezhető kísérletek sorát.
A 9. és 10. évfolyamon működő kémia szakkörök színtere ugyancsak a labor. A tematika aktív tanulói tevékenységre épül, mennyiségi analízis, és szervetlen kémia tárgykörében végeztünk kísérleteket. Ezen a két évfolyamon a délelőtti tanórák nagy része is a laboratóriumban folyik, hisz itt gyakori a tanulói kísérlet és a tanári bemutatás.
Várjuk az élet értelmét és titkait kutató, kíváncsi, tanulni vágyókat a Pécsi Leőwey Klára Gimnáziumban!