Maria Montessori 1870-ben született Olaszországban, hazájában Ö az első orvosnő. Gyermekidegosztályon dolgozva fedezi fel, hogy a gyógyításban a nevelésnek, tanításnak milyen jelentősége van. A következő kérdést fogalmazta meg: mit csinálunk rosszul a „normális” gyerekekkel, ha a fogyatékosok felülmúlják őket? Korának pedagógiáját új alapokra helyezte. Önmagáról azt írja: „csak felfedezte a gyereket”, és ehhez alkalmazkodva készített megfelelő eszközöket, fogalmazta meg pedagógiai elvárásait.
A Montessori szellemiségű pedagógia alapvető irányelveket fogalmaz meg a gyermek neveléséhez, oktatásához egészen a felnőtté válás idejéig. Gyermekközpontú, mert önállóságra tanít, mert életre szóló tapasztalati tudást ad, mert minden kisgyermeket saját magához viszonyít, és egyéni ütemben fejleszt.
Montessori néhány alapelve:
- a gyermek folyamatos növekedés és változás állapotában van
- a kicsi gyerekek is tanulni akarnak (önálló evés, öltözködés, tisztálkodás, stb,)
- az élet legfontosabb periódusa a születéstől hat éves korig terjedő időszak
- a gyermek minden tudást a környezetéből „szív fel”
- a kisgyermek nagyon sokat tanul a mozgáson keresztül, lehetőséget kell biztosítani a számára, hogy minden érzékszervével tanulhasson
- a gyerekek legjobban olyan környezetben tanulnak, melyben szabadon mozoghatnak
- lehetőséget biztosít a gyermeknek a sikerélmény megszerzésére, az önbizalom kifejlődésére, és a további tanulás vágyának kialakulására.
A gyermek szükségleteiből és nem az előzetesen kigondolt követelményekből indul ki. A gyermek szükségleteit elégíti ki ténykedésével és így szoros kapcsolatot teremt gyermekés munkája, a gyermek és társai, a gyermek és fizikaikörnyezete között.
A környezet (otthoni vagy intézményes) kialakítása és magatartásunk (szülői vagy pedagógusi/kisgyermeknevelői) a gyermeki személyiség egészének a fejlesztésére törekszik. A mindennapi élet során az önállóság fejlesztése a fontos. A gyermek legtöbbet akkor tanul, ha saját maga tevékenykedik és lehetősége van hibái önálló javítására is. Néhány Montessori (jellegű) eszköz alkalmazásával és minden eszköz használatának módjával segítjük a gyermek ilyen irányú törekvéseit. A gyermeki aktivitás szabad kibontakozását otthon és intézményben egyaránt biztosítania kell – mondja Montessori. Nem a jutalmazás és nem a büntetés viszi előrébb az emberiséget, hanem mindig valamilyen belső erőnek köszönhetjük.
A szeretet, a gyermekbe vetett bizalom, hogy mindig ott van a felnőtt, aki a megfelelő időben a megfelelő segítséget nyújtja a gyermeknek, a kölcsönös érintkezésen keresztül alakítja ki azt a kreatív légkört, mely a gyermeki személyiséget motiválja, fejleszti.
A gyermek legfontosabb tevékenysége a játék, a tudás forrása az örömteli tevékenykedés során szerzett tapasztalat. A pedagógus (a szülő) a minta, - elsősorban jellemével hat, nem a szavaival.
Új szakértőt köszönthetünk oldalunkon, akitől "Szakember válaszol" rovatunkban bátran kérdezhettek:
Horváth Judit Montessori szakértő
A pécsi Csoda Bölcsőde vezetője
Elérhetőségek:
Telefon: 06-20/5780088
e-mail: montessorigyermek@gmail.com
Az alábbi témákban fordulhatsz szakértőnkhöz:
- nevelés-gondozás (önállóság területei 0-6 év)
- szabad játék - tanulás lehetőségei (fejlődési mérföldkövek játékai)
- Montessori jellegű eszközök otthon