Kik vagyunk?
Négy elhivatott mentálhigiénés és oktatási szakember összefogott, hogy támogassa a kamaszkorú gyerekek utazását az önismeret felé. Eszközeink között drámajátékok, irodalomterápia és alkotásterápia jellegű tevékenységek, önismereti gyakorlatok, érzelmi intelligencia fejlesztő tevékenységek és pszichoedukáció szerepelnek.
Ihász Virág - iskolapszichológus
Lázár Gyopárka - pszichológus
Kósa Dóra - tanár, drámapedagógus
Kósa Kata - iskolapszichológus
Mi a tábor célja?
A kamaszkor egy rendkívül fantáziadús, kreatív, humort, nyitottságot, csapatszellemet, a világ felfedezését igénylő időszak. Az énkép jelentős hatással van a társas kapcsolatokra és a személyes jóllétre, emellett az iskolai teljesítményre és a tanulási motivációra bizonyítottan kiterjed a befolyása.
Fontosnak tartjuk, hogy ennek a normatív krízisnek az időszakában a fiatalok megkapják a lehetőséget önmaguk megismerésére, felfedezése, kölcsönös bizalomra és támogatásra épülő kortárs csoport keretein belül.
Az önismereti táborunk célja, hogy mindazt a sok-sok jó dolgot, potenciált, ami ott van ezekben a fiatalokban még inkább a felszínre tudják hozni.
Szeretnénk megerősíteni a tinédzser kor előnyeit, pozitív értékeit!
A nehézségeihez útmutatót és támogatást adni, valamint olyan ismeretet, amivel a borúsabb napok könnyebbé válnak.
Mivel fogjuk tölteni a hetet?
- ismerkedés az érzések kalandos világával, a kamaszkorral
- kommunikációs készségek fejlesztése
- indulat- és konfliktuskezelés
- használati utasítás a “tinédzser-kórhoz”
- szituációs játékok
- közös történetfeldolgozás
Mi is az az önismeret? Miért kell ezzel foglalkozni?
- „Ki vagyok én?”
- „Honnan jönnek ezek az érzések?”
- „Mit jelentenek?”
- “Hogyan tudom kezelni a nehéz érzéseket?”
- „Mihez kezdjek ezzel a sok feszültséggel?”
- „Merre tartok?”
- “Hogyan várjam a felnőtt jövőt?”
- “Hogyan tudok önmagam lenni a környezetemben?”
- “Hogyan illeszkedjek be a közösségbe?”
- ”Be kell-e illeszkednem mindenáron?”
- “Hogyan kezeljem a rosszindulatú megjegyzéseket?”
- “Hogyan vállaljam a véleményem a közösségben?”
- “Hogyan válasszunk barátokat?”
Ilyen és ehhez hasonló kérdések fogalmazódnak meg a gyerekekben a fejlődésük során, melyek a pubertáskor kezdetével egyre hangosabbá és sürgetőbbé válnak.
Erik Erikson a pubertás és adoleszcencia időszakát egy normatív krízisnek, vagyis egy olyan krízisnek tekintette, amely természetes módon következik be, elkerülni, elhagyni nem lehet. Ennek során felbomlik a gyerekkor egyensúlya, megkérdőjeleződnek az addig követett utak, elkezdődik a saját értékek és célok keresése.
A kamaszkor számos kihívás elé állítja a fiatalokat; eljön a szülőkről, családról való leválás ideje, mely a gyerekkor egyensúlyának felbomlásával jár, és el kell sajátítaniuk az önálló felnőtt lét alapjait, kiválasztaniuk a hivatásukat, pályájukat, meg kell birkózniuk a felelősségvállalás súlyával.
A figyelem a családról a kortárs kapcsolatok felé fordul, egy újabb területre, ahol meg kell tanulniuk boldogulni. Emellett a nemi érés is kihívások elé állítja őket, a testük külsején tapasztalható változások mellett a belső, hormonális változások következtében érzelmi világuk labilissá, sokszor kiszámíthatatlanná válik.
Bekövetkezik az identitáskrízis időszaka. Erikson ennek az utazásnak két kimenetelét vetíti előre; sikertelen zárás esetén, a fiatal nem talál stabil énképet, szerepkonfúziót tapasztalhat, labilissá válik, nem találja a helyét a világban és végül széteshet a személyisége.
Sikeres kimenetel esetén egységes, önálló énkép alakul ki, mely mellett szilárdan kitart majd.
Mivel támogathatjuk a stabil énkép kialakulását?
„Embertársad tükör számodra; benne meglátod önmagadat.” – Polgár Ernő
Az énkép a szülő-gyerek kapcsolatra és interakciókig nyúlik vissza, majd kamaszkorban pedig egy új minősítő közegre helyeződik a hangsúly, a kortársakra.
A szociálpszichológiai kutatások alapján az én társas eredetű; az énkép a reflektív értékelés és a társas összehasonlítás eredménye.
A mások által felénk tartott tükrök következtében számos énnel megismerkedhetünk, melyek alkothatnak harmonikus vagy diszharmonikus egységet.
Éppen ezért a kutatásokra és tapasztalatokra alapozva döntöttünk a csoportos keretek között zajló önismereti utazás mellett; lehetőséget biztosítva a fiataloknak a kortársak be-és elfogadó közegében eltöltött minőségi időre. Ennek során számos tükörrel találkozhatnak, melyek segítenek a fiataloknak önmaguk megismerésében.
Jelentkezési határidő: 2024. június 10.
A tábor díja: 30.000 ft/fő/5 nap (étkezés nélkül)
Igény esetén a közeli étteremben étkezést biztosítunk (8000 ft/fő/5 nap)
Helyszín: 7623 Pécs, Rákóczi út 24-26. (Iparosház, Candado Mozgásstúdió)
Bővebb információ:
tukorszempecs@gmail.com;
+36 30 358 8917 Kósa Dóra