Jelenlegi hely

Pénzről önállóan

A közelmúltban elcsíptem egy beszélgetést, amelynek témája, hogy a felnőtt korú gyermek még mindig a szülői házban lakik, és nem kívánkozik az önálló életforma kialakítására. Hibáztathatjuk a körülményeket, de ha a kezünket a szívünkre tesszük, akkor magunk is okozói vagyunk a kialakult helyzetnek.

Szeretjük kényeztetni gyermekünket, helyettük elintézni dolgokat, megoldani a problémáikat. Azt gondolva ezzel segítjük, pedig valójában csak hátráltatjuk az önállóvá válásának folyamatát.

Ugyanis a szülői feladatok egyike, hogy gyermekünket úgy neveljük fel, hogy az egyes életkoruknak megfelelő célokat állítva, önálló gondolkodásra, problémamegoldásra kényszerítsük "kicsinyeinket". Ennek egyik alkotó eleme, megtanítani őket a pénzzel bánni.

Balgaság azt gondolni, ráérünk ezzel, majd ha iskolába megy, majd ha többet tanul, majd ha… folytathatnánk a sort napestig.

Lehet, a következő mondat olvasásakor is többen felszisszennek, de csemetéink pénzhez való viszonyának kialakítása már a korai kisgyermekkor idején kezdődik. Amikor először nyafog vagy zsarol a szupermarketben, hogy csokit, cukrot, vagy játékot szeretne, kínálkozik az alkalom a beszélgetésre. Tegyünk fel olyan kérdéseket, amelyek megválaszolása döntéskényszert jelent.

Alakítsuk ki az általunk követendő értékrendet és bízzunk a döntéseikben, még akkor is engedve, ha mi ismerjük a végső következményt, ami ré nézve ne feltétlenül kívánatos. Természetesen javaslatokkal segíthetjük gyermekeinket, előrevetítve a következményeket, de meg kell tapasztalniuk a döntéseiknek következményét, hogy egyedüli felelősei az életüknek, ők maguk.

Pontokba szedtem a téma általam legfontosabbnak ítélt feladatait, amellyel lehet vitatkozni vagy megfogadni:

  1. Várjuk meg, amíg jelentkezik az igény, hogy zsebpénzt kérnek, és azzal maguk szeretnének gazdálkodni. A célok meghatározása szükségszerű, hogy gyermekünk megtanulja a pénz értékét és a takarékoskodást. Szinte bármelyik játék, vagy áru, amit a gyermek szeretne, képezheti a célkitűzés tárgyát.
  2. Amikor az iskolában a kamatszámítás a matematika óra anyaga, ragadjuk meg az alkalmat, kérjük meg, számolja ki csemeténk a megtakarított pénzének havi kamatát. Amennyiben lehetőségünk van, azt nagylelkűen adjuk oda nekik. Így megakadályozzuk a felelőtlen költekezést, valamint sokat nem kell magyaráznunk a takarékosság jelentőségét sem.
  3. Az első önálló pénzkezelés lehetőségét kontroláljuk. Vegyünk egy füzetet. A lap tetejére írjuk fel az adott hónap nevét. Osszuk kétharmad- egyharmad arányba a lapot. Az első egyharmadba írjuk fel: Bevétel, a kétharmadnyi helyre: Kiadás. Szoktassuk rá a gyermeket, készítsen havi naplót a kiadásairól. Ennek vezetését nagyon könnyen elérhetjük, ha csak úgy kapja meg a következő havi zsebpénzt, hogy együtt végig néztük az előző hónap „mérlegét”. Kielemezhetjük az esetleges hibás döntések következményét, javaslattal, jó tanáccsal élhetünk a következő hónapot illetően.
  4. Az sem hátrány, ha a gyermekkel közösen beszéljük meg a családi beruházások sorrendjét. A nyaralások, egyéb utazások költségeit. A családi költségvetés részleteit. Így ő maga is el tudja helyezni igényeit, kialakíthatja véleményét, döntéseket hozhat.
  5. Nagyon fontos, hogy mi is, így gyermekük is ismerje a kölcsönök működését. Értelmezni a szerződések tartalmát, a mutatók jelentését és jelentőségét. Már a diákhitelek felvételekor is felelősségteljes döntéseket kell meghozni. Ha gyermekünk nem tanul meg a mindenkori életkorának megfelelően dönteni és a következményeket viselni, akkor felnőttként is bizonytalanná válik.
  6. A reklámok is rejtenek magukban csapdákat. Mondhatnánk, nem minden arany, ami fénylik. Ennek a mondásnak a tartalmát azonban nem feltétlenül kell magunknak megtapasztalni, ha körültekintően járunk el a vásárlásainkat illetően. Ennek a tudományát, azonban megint csak otthonról célszerű magunkkal hozni.
Összefoglalva: Anélkül, hogy ijesztgetnék bárkit is, de nem kisebb feladatot vállalunk magunkra szülőként, mint olyan gyermeket nevelni, aki felnőve képes magáról gondoskodni, önálló döntéseket hozni, annak a következményeit viselni és az életét tervezni. Ennek egyik sarkalatos pontja megtanítani gyermekünket sok egyéb más mellett, a pénzzel bánni. A példa a szülői ház működése, a családi élet pénzügyi sikerei, esetleges kudarcai mellett, a követendő értékrend kialakítása. A tudatos életforma, az egyéni felelősség vállalás minden életszakasz legfontosabb alkotóeleme, amely a kiegyensúlyozott felnőtt kor záloga.

Pammer Stella
pedagógus, life-coach

- Budapestimami - 

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

A humor és a nevetés nemcsak jól esik, de egészséges is!

A humor és a nevetés nemcsak jól esik, de egészséges is!

Május első vasárnapja Anyák napja mellett a nevetés világnapja is. Egy szívből jövő nevetés jót tesz az egész testnek és léleknek. Nem csupán a stresszt csökkenti vagy az immunrendszert erősíti, hanem segít megelőzni a depressziót és javítja az önértékelést is.
Munkások vagy a munka ünnepe? Mióta ünnepeljük május 1-ét Magyarországon?

Munkások vagy a munka ünnepe? Mióta ünnepeljük május 1-ét Magyarországon?

Itthon május elsejéről először 1890-ben emlékeztek meg, az első felvonulást a Városligetben tartották. De miért május 1-én ünneplünk?
Május első vasárnapja: a nevetés világnapja is

Május első vasárnapja: a nevetés világnapja is

Tudtad, hogy május első vasárnapja a nevetés világnapja is? És azt, hogy először 1998-ban Indiában egy úgynevezett nevető klubban tartották meg?
Anyai küldetések – te melyik film műfajába illessz be?

Anyai küldetések – te melyik film műfajába illessz be?

Egy kisgyermekes anya napja egy akciófilmbe illő kihívások sorozata: reggeltől estig pelenkacsaták, katasztrófaelhárító műveletek, békítő bírák testületi ülései és mentőexpedíciók sokasága a játszótéren. Sok sírással, bizonytalansággal, puszival és öleléssel.
Ugrás az oldal tetejére